Gå til innhold

Feature: Verdens første spillkonsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig! Kan faktisk selv huske jeg spillte på Odyssey 2. Husker ikke hva spillene het men husker det var et med noen katapulter og borger, (skulle knuse motspillerens borg). Og et simpelt bilspill der man så alt ovenifra, mener og huske at det bare var en bane der men man kunne velge om det skulle være noen hindringer i veien (oljeflekker, vegger og noe sånt). Er vel alt jeg kan huske fra den konsollen.

Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Jeg hadde og spilte på Philips Videopac G7000 når den var ny. Jeg husker fortsatt når far kom hjem med denne og vi spilte bowling og de første space invaders. Herlige minner hehe.

 

Flotte artikler :D

 

 

Etter denne ble det litt Atari og Spectrum(husker ikke modellnavnene) Men så ble det litt titting på VIC20 og deretter C64 og C128.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Elektroniske spill har eksistert mye lengre enn de fleste er klar over. I 1951 lagde britiske vitenskapsmenn en datamaskin de kalte Nimrod – den var stor som et monster, og dens eneste funksjon var å spille det enkle spillet Nim

Kuult;) Nå kan jeg begynne å si at jeg er oppkalt etter verdens første spillmaskin?

Lenke til kommentar

Oioi naa ble jeg meget sentimental. Husker ogsaa min G7000 med glede. Aa saa mange kule spill. Syntes "Space Invaders" var bedre aa spille paa kroa (fra Atari?)for en krone spillet. Mine favoritter var Gomlerne og katapult mannen som skulle sprenge masse ballonger. Saa var det ogsaa ett spill hvor du spilte to personer mot hverandre - ett ellera nnet om at du skulle tjene mer enn den andre.

- sukk hadde vaert artig aa ha den dag i dag!

Lenke til kommentar
Herlig! Kan faktisk selv huske jeg spillte på Odyssey 2. Husker ikke hva spillene het men husker det var et med noen katapulter og borger, (skulle knuse motspillerens borg). Og et simpelt bilspill der man så alt ovenifra, mener og huske at det bare var en bane der men man kunne velge om det skulle være noen hindringer i veien (oljeflekker, vegger og noe sånt). Er vel alt jeg kan huske fra den konsollen.

 

Husker også jeg hadde en G7000, katapulter, bowling, cowboysspill..

I det fjerne husker jeg at det var noe med bowling spillet, at det var en bug, slik at man fikk strike hver gang, når man hadde "ballen" uriktig plassert i banen.

 

NAME Videopac G7000

MANUFACTURER Philips

ORIGIN Europe

YEAR 1979

BUILT IN SOFTWARE / GAMES None

CONTROLLERS Two 8-directions self-centered joysticks with fire button

CPU Intel 8048 microcontroller

SPEED 1.79 MHz

CO-PROCESSOR Video Display Controller (VDC): Custom Intel IC generating all audio & video

RAM 64 bytes (8048 internal RAM) + 128 bytes

ROM 1 KB (system BIOS)

GRAPHIC MODES 154 x 100

COLORS 12

SOUND Beeper

I/O PORTS Cartridge slot

MEDIA Cartridges

NUMBER OF GAMES More than 60 cartridges

POWER SUPPLY External power supply

PRICE 140£

 

Så tok vic20 og commodore64 over.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...