Gå til innhold

Telenor satser på 4G-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– I dag brukes det vanlig streaming i én til én-forbindelse. Det er en svakhet, siden flere personer som ser på samme kanal beslaglegger stor datakapasitet. Med [Multimedia Broadcast Multicast Service] kan flere personer se på samme TV-kanal uten at den sendes ut flere enn én gang, sier [Nils] Katla.
Multicast er helt klar fremtiden. :)

 

Er det noen som helst grunn til å ha en egen standard for mobil-TV, og ikke kjøre det over IP?
Om jeg ikke har misforstått er MBMS en standard for multicast via IP, men jeg skjønner poenget ditt.

 

Jeg liker egentlig at Norsk Mobil-TV AS har valgt DMB da dette dropper operatørene som mellomledd, og er tilgjengelig for enheter uten SIM-kort (feks PMP-er). Det lille jeg nettopp leste om MBMS får det til å høre mer fremtidsrettet ut, men jeg må nok lese mer før jeg tar et standpunkt.

Lenke til kommentar
En ulempe med MBMS, er at dekningen følger 3G-nettet. Dermed er det per i dag bare dekning i byer og tettstedene, der 2100 MHz-frekvensene strekker til.

Telenor skal melke 3g så langt de kan akkurat som med ISDN.

Til forskjell fra ISDN er jo 3G en standard som a) er bra og b) kan utvides. ISDN ble jo dødsdømt av alle som holdt på med telecom fra før det ble lansert i Norge, siden det uansett bare var et ekstratrinn før DSL.

 

3G, med fremtidige muligheter opp til E-UTRA er på mange måter på nivå med WiMax' muligheter, på noen måter bedre og på noen måter dårligere. I tillegg blir det i lengden billigere om du bor i by, og kan bli veldig brukbart for grisgrendte strøk om det digitale bakkenettet ikke får flere frekvenser og når det gamle 860-950-båndet som brukes til GSM frigjøres. Multicast over et slikt nett, med potensielle båndbredder over 300 Mbps ned, er én mulighet, DVB-H og DVB-SH to andre. Mye avhenger av hva markedet ønsker. Standarder fra ITU-T, IETF, 3GPP eller EU skal det ihvertfall ikke mangle på.

 

Når det gjelder Telenor stoler jeg ikke helt på at de ikke leker seg litt med DVB-H, ihvertfall nå som de første telefonene er ute på markedet er det rart om de ikke begynner med offentlige testsendinger snart.

 

Forøvrig vil jeg virkelig gratulere hardwarenettverket med enda en god bit journalistikk, finne opp et nytt begrep (4G-TV) som både er unødvendig og unøyaktig.

Lenke til kommentar
– I dag brukes det vanlig streaming i én til én-forbindelse. Det er en svakhet, siden flere personer som ser på samme kanal beslaglegger stor datakapasitet. Med [Multimedia Broadcast Multicast Service] kan flere personer se på samme TV-kanal uten at den sendes ut flere enn én gang, sier [Nils] Katla.
Multicast er helt klar fremtiden. :)

 

Er det noen som helst grunn til å ha en egen standard for mobil-TV, og ikke kjøre det over IP?
Om jeg ikke har misforstått er MBMS en standard for multicast via IP, men jeg skjønner poenget ditt.

 

Jeg liker egentlig at Norsk Mobil-TV AS har valgt DMB da dette dropper operatørene som mellomledd, og er tilgjengelig for enheter uten SIM-kort (feks PMP-er). Det lille jeg nettopp leste om MBMS får det til å høre mer fremtidsrettet ut, men jeg må nok lese mer før jeg tar et standpunkt.

 

ett problem jeg har med multicast er at det er rett og slett enveissendinger pr ip. med andre ord, en kan ikke fyre opp en sending når en ønsker det, hvor en ønsker det. en må følge med å tidstabellen slik at en er på plass til riktig tid.

Lenke til kommentar

Ikke uventet at Telenor kjører sitt eget løp, da de ønsker å knytte til seg kunder. Personlig syns jeg dette er uheldig for oss kunder, da tilbudet vil avhenge av hvilken operatør man har. Det sier seg selv at ikke alle operatører vil ha hver sin tjeneste.

 

I verste fall vil man se at man får mobil-tv levert fra to eller tre operatører. Hvor tilbudet av kanaler varierer fra operatør til operatør, samt at man kan bli stående uten noe tilbud hvis man er kunde hos mindre operatører. Segregering av markedet vil sannsynligvis også medføre et dårligere tilbud samt høyere pris.

 

For all del, jeg skjønner jo at Telenor velger som de gjør. Likevel irriterer det meg. Et enda verre eksempel enn mobil-tv er jo DNBs samarbeid med Telenor for betaling via NFC. Enda en tjeneste man kunne lansert til kunder uavhengig av operatør.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på iptv, og klart, helst via multicast. Det å finne på å utstyre mobiltelefoner med ENDA en radio som skal ha strøm er helt bort i natta, og hadde VIRKELIG vært en standard norge-telenor type standard hvis den hadde blitt valgt.

 

Men det er noen forutsettninger som må til:

Prisene må NED og utbyggingsraten og satsingen på ny teknologi som øker overføringshastigheten må OPP.

 

Det å ofre 700-mhz nettet til mobil er jeg litt skeptisk. Bakkenettet har vært en såpass stor satsing, men likevell en såpass stor flopp at post og tulletilsynet burde sørge for at bakkenettet fikk nok båndbredde til å i det minste kunne sende NRK i HD (ja, jeg synes vi burde prioritere en riksdekkende HD kanal i norge).

 

Nå har jeg ikke så hinsides mye peiling på sånt, men er det ikke mulig at det kommer nye modulasjonstekniker som gjør at man kan presse mer hastighet ut av eksisternde frekvensområde? A'la 802.11n? Dette burde kunne gi liv både til rikstv og mobil?

Lenke til kommentar
Det å finne på å utstyre mobiltelefoner med ENDA en radio som skal ha strøm er helt bort i natta.

...

Nå har jeg ikke så hinsides mye peiling på sånt, men er det ikke mulig at det kommer nye modulasjonstekniker som gjør at man kan presse mer hastighet ut av eksisternde frekvensområde? A'la 802.11n? Dette burde kunne gi liv både til rikstv og mobil?

Skal du, eller skal du ikke ha en ekstra radio? MIMO bruker mer enn én, a priori. MIMO-forkning er ikke enda på det nivået at det kan benyttes sammen med 3G-teknologi. Kanalkodingen er visstnok mer effektiv i WiMax enn i 3G, noe som også er å forvente da det er en nyere standard.

 

Fremtiden vil (ser det ut som) alltid gi høyere bitrater, antenner vil bli mer effektive. Mobilkommunikasjon og datatrafikk over luft vil sannsynlig vis øke voldsomt de neste årene, om man klarer å bygge ut nett nok. Det er bare der problemet ligger, hvorfor bygge ut når alle forbrukerene uansett ikke har lyst til å betale for det? RiksTV skal jeg ikke gå så nøye inn på, tror jeg får advarsler her om jeg skriver hva jeg egentlig mener om dem.

Lenke til kommentar

IEEE 802.11n bruker flere sendere/mottakere, MIMO. Angående høyeste effektivitet per båndbredde, "effektiv modulering", rent teoretisk, les om Nyquist-Shannons samplingsteorem, turbokoder og huffmann-koding. Det finnes grenser for hvor mye data man kan dytte i forhold til frekvens og analog båndbredde, og i praksis er det mye i dagens systemer som heller ikke er 100% optimalt.

 

Når det er sagt er konseptene bak CDMA og OFDMA forholdsvis geniale (hhv. kanalaksessprinsippene bak 3G og WiMax), jeg har ikke sett så mye nytt under solen som ikke tar ibruk MIMO eller bare øker kanalens (analoge) båndbredde for å få en større (digital) båndbredde. Som alltid, slå opp på Wikipedia for ukjente ord og konsepter. De er ganske presise på disse emnene.

 

Forresten, ekstremt irriterende at båndbredde brukes om både frekvensspekrum og bitwise overføringshastighet. Protokollhoder og radiohoder blir ikke enige om hvem som har rett eller trenger det mest.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...