Gå til innhold

Apple erstatter defekte Nvidia-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da problemet først ble kjent fraskrev Apple seg ansvaret,

Dette føyer seg bare inn i en lang rekke med saker der Apple gjør seg vanskelig for kunder som opplever problemer. Egentlig er ikke dette noen gladsak, for dette er noe som burde vært en selvfølge fra starten av. Denne nyheten er bare en trist bevitnelse på hvor trege og vanskelige Apple er med garantisaker.

Lenke til kommentar

Helt enig med hva Simen sier...

 

Hadde tatt det som en SELVFØLGE at Apple hadde reparert maskinen min hvis den gikk i stykker og det var garanti eller reklamasjonssak.

 

Men Apple kunder vet vel at de ikke kan forvente noe hjelp, forbi min fatning at folk gidder.

Eneste grunn til at jeg holder meg unna Apple! Det og at du MÅ bruke Itunes for å bruke Ipod. Vil ikke ha!

Lenke til kommentar
Dette føyer seg bare inn i en lang rekke med saker der Apple gjør seg vanskelig for kunder som opplever problemer. Egentlig er ikke dette noen gladsak, for dette er noe som burde vært en selvfølge fra starten av. Denne nyheten er bare en trist bevitnelse på hvor trege og vanskelige Apple er med garantisaker.

 

Det ble litt feil vel? For det første så er det i dette tilfellet ikke snakk om noen reklamasjonsrett, men om Apples verdensomfattende garantiprogram. For det andre så er det nok slik at de som har hatt feil med skjermkortet har fått ordnet dette under garanti/ reklamasjon. Jeg vet ihvertfall om to stk. som har fått gjort det.

 

Grunnen til at Apple ikke vedkjenner seg noe problem fra starten av er pga. at de også operer under amerikasnk lovgivning. Og slik det amerikasnke samfunnet fungerer hadde de risikert søksmål i millionklassen mot seg. Dessuten har de helt garantert hatt forhandlinger med Nvida om hvem som skal ha påtatt seg disse omkostningene.

 

Det at Apple har gjort nå, og som ikke kommer fram av artikkelen, er at de har utvidet garantien til de gjeldende modellene med et år til totalt 2 år. Ikke noe interessant for oss som bor i Norge, men uansett er garantien til Apple "world wide". Noe som betyr at også nordmenn i utlandet kan i noen tilfeller få nytte av denne utvidelsen av garantien.

 

edit:

 

Her er en link til dokumentasjon om garantiutvidelse:

 

http://support.apple.com/kb/TS2377

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Det ble litt feil vel?

Nei

 

For det første så er det i dette tilfellet ikke snakk om noen reklamasjonsrett, men om Apples verdensomfattende garantiprogram.

Jepp, det er derfor jeg skriver garanti og ikke reklamasjon.

 

For det andre så er det nok slik at de som har hatt feil med skjermkortet har fått ordnet dette under garanti/ reklamasjon. Jeg vet ihvertfall om to stk. som har fått gjort det.

Fikk de ordnet det via garanti eller reklamasjon? Via reklamasjon er de lovpålagt å ordne det. Garanti er en frivillig ordning, men det er vanlig kotyme blant selskaper å tilby en ok garantimulighet. Det virker ikke som Apple har gjort det til nå. I hvert fall ikke offisielt. (Hele poenget med denne artikkelen er jo å fortelle at Apple offisielt fikser sånt på garantien fra nå av)

 

Grunnen til at Apple ikke vedkjenner seg noe problem fra starten av er pga. at de også operer under amerikasnk lovgivning. Og slik det amerikasnke samfunnet fungerer hadde de risikert søksmål i millionklassen mot seg. Dessuten har de helt garantert hatt forhandlinger med Nvida om hvem som skal ha påtatt seg disse omkostningene.

Millionsøksmål for hva?

Forøvrig burde det vært en selvfølge at de fikset det på garantien fra første stund, og forhandlet med Nvidia om regninga i ettertid.

 

Det at Apple har gjort nå, og som ikke kommer fram av artikkelen, er at de har utvidet garantien til de gjeldende modellene med et år til totalt 2 år. Ikke noe interessant for oss som bor i Norge, men uansett er garantien til Apple "world wide". Noe som betyr at også nordmenn i utlandet kan i noen tilfeller få nytte av denne utvidelsen av garantien.

Denne tilleggsopplysningen er forsåvidt ok. (Selv om jeg synes det er noe smålig å bare tilby ett års garanti i utgangspunktet)

Lenke til kommentar
Hadde tatt det som en SELVFØLGE at Apple hadde reparert maskinen min hvis den gikk i stykker og det var garanti eller reklamasjonssak.

 

Men Apple kunder vet vel at de ikke kan forvente noe hjelp, forbi min fatning at folk gidder.

Eneste grunn til at jeg holder meg unna Apple!

Hæ? Tar du det som en selvfølge at Apple reparerer din maskin, selv om du ikke har en Apple-maskin? Du er jammen kravstor! :whistle:

 

De fleste Mac-brukere jeg kjenner som har henvist til den norske kjøpsloven har fått maskinene sine reparert eller byttet. Jeg har også fått det, ganske enkelt. Bl.a fikk jeg byttet en Apple basestasjon, da var den 23½ måneder gammel.

Lenke til kommentar
Da problemet først ble kjent fraskrev Apple seg ansvaret,

Dette føyer seg bare inn i en lang rekke med saker der Apple gjør seg vanskelig for kunder som opplever problemer. Egentlig er ikke dette noen gladsak, for dette er noe som burde vært en selvfølge fra starten av. Denne nyheten er bare en trist bevitnelse på hvor trege og vanskelige Apple er med garantisaker.

Apple er de mest vennlige og serviceinnstilte personene jeg har snakket med. Har hatt noen problemer opp gjennom årene og de har alltid vært vennlige og blide. Aldri vært nervøs eller beskymret før jeg har plukket opp telefonen og slått nummeret til Apple. Første gangen jeg opplevde problemer med en mac var en bærbar 1,5 år etter kjøpet. Da var det kommet et par nesten usynlige svarte prikker på skjermen, og de byttet den med et smil. De spurte meg til og med når jeg ville at byttet skulle skje.

 

Neste problem var batteriet på en maskin som var rundt 17 mnd gammel. Da gav meg et nytt batteri med en gang jeg spurte, og det var ikke nødvendig med noen forklaring eller venting fra Apple sin side. Infografikk, Eplehuset, Humac og Apple.no - kun gode erfaringer fra min side.

 

Jeg går på høgskole hvor alle i klassen bruker mac (selvfølgelig) og det har vært null problemer med service. Lånemaskiner, reaparasjoner og den slags er aldri et tema som betyr beskymring. Det har nesten blitt en vane at det er kjapt, effektivt og enkelt for oss.

 

Har selv jobbet i butikk hvor vi forhandlet Acer og det er det er så utrolig pinlig å måtte få serviceteknikere fra Acer til butikken for å vurdere om et batteri dekkes av garanti eller ikke.

 

Blir så oppgitt over personer som deg som kun leser overskriftene på itavisen eller hvor nå det enn måtte være, og forteller det videre som om det skulle vært din egen erfaring.

 

Hilsen Mac-bruker.

Lenke til kommentar
Da problemet først ble kjent fraskrev Apple seg ansvaret,

Dette føyer seg bare inn i en lang rekke med saker der Apple gjør seg vanskelig for kunder som opplever problemer. Egentlig er ikke dette noen gladsak, for dette er noe som burde vært en selvfølge fra starten av. Denne nyheten er bare en trist bevitnelse på hvor trege og vanskelige Apple er med garantisaker.

Ja, det er fryktelig "trist" at Apple utvider garantien på disse maskinene fra 1 til 2 år, til tross for at Nvidia har forsøkt å fraskrive seg ansvaret. Når Apple nok en gang utvider garantitiden som en ekstra service, slik de har gjort med flere andre produksjonsserier av ulike Mac-modeller med påviste unormale svakheter, så viser det med all tydelighet hvor "vanskelige" de er med garantisaker.

Siterer fra kildeartikkelen i Informationweek: "At the time of the disclosure, "Nvidia assured Apple that Mac computer with these graphics processors were not affected," the company sad in a notice posted Thursday on Apple's support site. "However, after an Apple-led investigation, Apple has determined that some MacBook Pro computers with the Nvidia GeForce 8600M GT graphics processor may be affected."

En ting som stadig gjentar seg i slike dårlig oversatte artikler fra utenlandsk presse er at skribentene til hw.no misser vesentlige poeng, ikke forstår at forholdene mht garanti og reklamasjon er annerledes i det store utland, og heller ikke klarer å relatere saken til norske forhold der vi uansett er dekket av kjøpsloven ved slike defekter.

 

Hvor lenge har du vært Mac-bruker, Simen, eller eventuelt når var du det?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Jeg går på høgskole hvor alle i klassen bruker mac (selvfølgelig) og det har vært null problemer med service.

Hvorfor er det en selvfølge? Vet dere ikke at det finnes en rekke andre merker?

 

Hvorfor går dere til de grader i flokk? Er det lærerne eller medelevene som bedriver gruppepress?

Lenke til kommentar
Apple er de mest vennlige og serviceinnstilte personene jeg har snakket med. Har hatt noen problemer opp gjennom årene og de har alltid vært vennlige og blide. Aldri vært nervøs eller beskymret før jeg har plukket opp telefonen og slått nummeret til Apple.

 

Jeg går på høgskole hvor alle i klassen bruker mac (selvfølgelig) og det har vært null problemer med service. Lånemaskiner, reaparasjoner og den slags er aldri et tema som betyr beskymring. Det har nesten blitt en vane at det er kjapt, effektivt og enkelt for oss.

Hilsen Mac-bruker.

 

Som jeg sier til de andre applefantastene; kjøp en macbook pro/macbook/imac/whathaveyou på apple.no, og henvis til reklamasjonsrett når plasten slår sprekker etter tretten måneder.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Siterer fra kildeartikkelen i Informationweek: "At the time of the disclosure, "Nvidia assured Apple that Mac computer with these graphics processors were not affected," the company sad in a notice posted Thursday on Apple's support site. "However, after an Apple-led investigation, Apple has determined that some MacBook Pro computers with the Nvidia GeForce 8600M GT graphics processor may be affected."

 

Og her kommer den goe' gamle applefanatikerkildekritikken. Kildeartikkelen kom opprinnelig fra en pressemelding postet på supportsiden under apple.com Legger forresten merke til at alle innleggene dine er i applerelaterte tråder, der du presenterer applelogikken din. Skulle nesten tro at du jobbet for et selskap med fruktlogo?

 

De hadde hatt mer kredibilitet om de bare kunngjorde noe slikt.

 

"Apple, being the greatest company on earth, assures that YOU the consumer will NOT be affected by nvidias lacklustre performance"

 

Kan de ikke bare vedgå at de lager drit og senke prisene til konkurrentenes nivå?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Siterer fra kildeartikkelen i Informationweek: "At the time of the disclosure, "Nvidia assured Apple that Mac computer with these graphics processors were not affected," the company sad in a notice posted Thursday on Apple's support site. "However, after an Apple-led investigation, Apple has determined that some MacBook Pro computers with the Nvidia GeForce 8600M GT graphics processor may be affected."

 

Og her kommer den goe' gamle applefanatikerkildekritikken. Kildeartikkelen kom opprinnelig fra en pressemelding postet på supportsiden under apple.com Legger forresten merke til at alle innleggene dine er i applerelaterte tråder, der du presenterer applelogikken din. Skulle nesten tro at du jobbet for et selskap med fruktlogo?

 

De hadde hatt mer kredibilitet om de bare kunngjorde noe slikt.

 

"Apple, being the greatest company on earth, assures that YOU the consumer will NOT be affected by nvidias lacklustre performance"

 

Kan de ikke bare vedgå at de lager drit og senke prisene til konkurrentenes nivå?

Jepp, når man er kritiske til hw.no, og leser det som faktisk står i kildene skribentene her bruker og finner at det hw.no skriver ikke samsvarer med kildene, så er man selvsagt fanatiker...

 

Den konfliktsøkende tonen og personangrepet i innlegget ditt sier egentlig det meste. Du kaller meg fanatiker, uten å vite det minste om meg eller min bakgrunn. Du lyver om meg og mine innlegg, siden det slett ikke er slik at alle mine innlegg er i Apple-relaterte tråder. Du forsøker dessuten å mistenkeliggjøre mine motiver med å antyde at jeg jobber for Apple. Ikke mye kredibilitet i det du skriver, altså.

Lenke til kommentar
Apple er de mest vennlige og serviceinnstilte personene jeg har snakket med. Har hatt noen problemer opp gjennom årene og de har alltid vært vennlige og blide. Aldri vært nervøs eller beskymret før jeg har plukket opp telefonen og slått nummeret til Apple.

 

Jeg går på høgskole hvor alle i klassen bruker mac (selvfølgelig) og det har vært null problemer med service. Lånemaskiner, reaparasjoner og den slags er aldri et tema som betyr beskymring. Det har nesten blitt en vane at det er kjapt, effektivt og enkelt for oss.

Hilsen Mac-bruker.

 

Som jeg sier til de andre applefantastene; kjøp en macbook pro/macbook/imac/whathaveyou på apple.no, og henvis til reklamasjonsrett når plasten slår sprekker etter tretten måneder.

 

Lykke til :thumbup:

Har du noen gang eid en Mac slik at du har forsøkt dette selv? Jeg kjenner nemlig folk som har reklamert på slike feil på MacBook etter at ett-års garantien er utløpt, og det har gått helt greit. Det bruker å gå greit bare man er klar på hva man vil, vet hva man har krav på (kjenner forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett) og ellers viser vanlig folkeskikk. Det siste er nok vanskelig for enkelte.

Lenke til kommentar
Jeg går på høgskole hvor alle i klassen bruker mac (selvfølgelig) og det har vært null problemer med service.

Hvorfor er det en selvfølge? Vet dere ikke at det finnes en rekke andre merker?

 

Hvorfor går dere til de grader i flokk? Er det lærerne eller medelevene som bedriver gruppepress?

Kvalitet, studentrabatt, design, god service, OS X. Velg en, velg alle.

Lenke til kommentar
Kvalitet, studentrabatt, design, god service, OS X. Velg en, velg alle.

- Hvorfor går alle i flokk og velger nøyaktig samme kvalitet/pris når det finnes haugevis av andre tilbud med høyere kvalitet, lavere pris, andre fordeler osv?

- Gjelder studentrabatten kun for Mac? I så fall, hvem er det som er pådriver for denne studentrabatten? Skolen? Noen enkelte lærere? Apple? Andre?

- Smaken er som baken, delt. Hvorfor tør dere ikke å vise deres egen personlighet ved å ta et selvstendig valg? Er det tøft å være flokkdyr på skolen din?

- "God service" kan diskuteres. En rekke andre selskaper tilbyr god service. Hvordan kan du hevde at servicen er god dersom du og de andre ikke har noe sammenligningsgrunnlag?

- OSX sier meg ikke noe spesielt. Det er bare et av mange titalls OS med godt brukergrensesnitt. Kanskje du kan forklare hva som er så enestående med OSX?

Lenke til kommentar
Som jeg sier til de andre applefantastene; kjøp en macbook pro/macbook/imac/whathaveyou på apple.no, og henvis til reklamasjonsrett når plasten slår sprekker etter tretten måneder.

 

Lykke til :thumbup:

En feil på produktet er ikke nødvendigvis det forbrukerkjøpsloven definerer som en mangel. Definisjonen på mangel er advokatmat, men så lenge feilen ikke fører til redusert ytelse/vansker i praktisk bruk er vel dette noe de fleste produsenter kan finne på å sette seg på bakbena for.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...