Gå til innhold

Omstridt Windows-funksjon forbedres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da venter jeg bare på at Linux skal gjøre det samme siden de skal ha passordet mitt hele tiden. :whistle:

 

(Og her kommer noen som forklarer hvor sikrere det er mens jeg fremdeles synes det er minst like irriterende)

Linux skal ikke ha passordet ditt hele tiden, kun når du utfører administrative oppgaver som endrer systemet. Nå har aldri jeg brukt Vista, men artikkelen gir inntrykk av at Windows sin sak kommer opp uansett hva som kjøres?

 

EDIT: forøvrig blir mye av gksu/kdesu byttet ut med policykit i disse dager, og da er det mulig at slike ting kommer på plass.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Den/De skyldige er ikke microsoft i denne saken.

 

Det er utviklere av programmer til windows som plutselig måtte lage "linux" programvare. Dette tar tid å endre. Det er ikke lett når man er vannt til at man har admin access.

 

Endringene som kommer innebærer ikke noen endringer for utviklerene. De må fortsatt forholde seg til uac på samme måte som før. Men det er selve brukervennligheten som endres noe.

 

Det positive er at det ikke er noen endringer for utviklerene faktisk. For nye ting her ville gjort forvirringen komplett, som igjen ville gjort brukerene tullete.

 

Nerder vil fortsatt skru av faenskapet :)

Lenke til kommentar

Linux har en veldig grei version av UAC, altså du må taste inn passordet, men den husker at du har gjort det i noen minutter. Får håpe Windows 7 får noe av det samme. PÅ min vista har jeg slått den av.(noe av det første jeg gjorde, det tar bare alt for lang tid bare for å slette noe fra skrivebordet måtte jeg igjennom 3 "kontroller"...)

Lenke til kommentar
Linux skal ikke ha passordet ditt hele tiden, kun når du utfører administrative oppgaver som endrer systemet. Nå har aldri jeg brukt Vista, men artikkelen gir inntrykk av at Windows sin sak kommer opp uansett hva som kjøres?

 

 

Når programmer som krever Windows sin utgave av rootaccsess kommer en UAC promt opp.

 

Ikke noe stort problem mao.

 

Sant og sies ser jeg den aldeles ikke noe oftere enn i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Informasion: UAC kommer på hver bidige gang du skal gjøre noe(kjøre et spill, installere, kjøre nettleseren din, etc). Den gir ikke noe informasion omtrent, bortsett fra at "et program prøver å kjøre" eller noe lignende.

Skrudde av den så fort som mulig og den har ikke vært på siden.

 

Sitter også med Linux, genial brukercontroll der da :p

Lenke til kommentar
Informasion: UAC kommer på hver bidige gang du skal gjøre noe(kjøre et spill, installere, kjøre nettleseren din, etc). Den gir ikke noe informasion omtrent, bortsett fra at "et program prøver å kjøre" eller noe lignende.

 

 

Glad i FUD eller?

 

UAC kommer når du skal endre på globale instillinger, samt installere applikasjoner.

 

Og den sier også HVILKE program som ønsker å utføre disse handlingene.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg.

 

Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også.

 

Noen må finne en fundamental løsning på hele sikkerhets rotet i dataverden, ellers slike løsninger er både irriterende og uholdbar, mener jeg.

Lenke til kommentar
Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg.

 

Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også.

 

 

Når programmet prøver å skrive til filer utenfor sin egen programfiler mappe (vel, der og, men pga. en roaming løsning kommer ikke uac opp når det prøver å skrive her), eller brukerens mappe ("X:/Users/[brukernavn]") kommer den opp.

 

Samt når programmet prøver å rote i registeret utnom sine egene verdier.

 

 

Signaturer er irrelevante.

 

De fleste programmer har patcher for å ordne så de ikke krever UAC popups mer.

 

Sant og sies har jeg ikke ett eneste program installert som krever det.

Lenke til kommentar

Noe jeg gjerne skulle ha hatt forbedret, er diskdefragmenteringen i Vista (siden det var bilde av det i UAC-bildet i artikkelen)

 

Har jeg oversett noe, eller finnes det ingen annen utvei enn å defragge alle disker i maskinen hver gang? Ikke finnes det noen analyse som jeg har sett, og i disse dager med SSD er det slett ikke alle disker som bør defragges.

 

Off-topic; men tar jeg feil her, og/eller finnes det enkle, gode gratis defrag-programmer noen kan anbefale?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg.

 

Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også.

 

 

Når programmet prøver å skrive til filer utenfor sin egen programfiler mappe (vel, der og, men pga. en roaming løsning kommer ikke uac opp når det prøver å skrive her), eller brukerens mappe ("X:/Users/[brukernavn]") kommer den opp.

 

Samt når programmet prøver å rote i registeret utnom sine egene verdier.

 

 

Signaturer er irrelevante.

 

De fleste programmer har patcher for å ordne så de ikke krever UAC popups mer.

 

Sant og sies har jeg ikke ett eneste program installert som krever det.

Dette høres rimelig ut, men da bør programleverandørene klare å fikse dette ganske enkelt, mener jeg (om ikke på alle, men de fleste tilfeller ihvertfall). Fordi de fleste programmene skriver til registeret kun ved installasjon, og de trenger ikke å skrive til andre mapper heller.

 

Betyr dette at årsaken til dette "problemet" ligger mer hos programmet og mindre hos Vista?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen problemer med at UAC dukker opp i tid og utide, jeg trenger den slett ikke noe oftere i vista enn jeg trenger sudo\gksu i linux. Jeg blir spurt med én enkelt pop-up der jeg kan trykke Ja eller Nei, og så er det i orden. Dette skjer i praksis for meg nærmest utelukkende når jeg skal innstallere noe. I tillegg har jeg forsåvidt opplevd problemer med PunkBuster om jeg kjører spill som bruker det uten admin-tilgang, noe som forsåvidt irriterer meg, da jeg må selv stille inn spillet til å kjøres som admin.

 

Hvor lenge er det siden dere som klager over at den maser så ekstremt mye prøvde den sist? Da jeg først prøvde Vista, før SP1, følte også jeg den var i overkant plagsom, men jeg føler at den har roet seg veldig nå, og er svært behagelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...