Gå til innhold

Vil ha slutt på fastlåste batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare er det gunstig for miljøet med tanke på gjenvinning. Men en annen viktig ting som ikke nevnes er jo at levetiden for produktene kan forlenges. Fastmonterte batterier kan i mange tilfeller føre til at folk kaster fullt brukbart utstyr, hvor eneste grunnen er at batteriet begynner å bli dårlig (oppladbare batterier mister som kjent kapasitet med tida) :thumbup:

Lenke til kommentar
Det kommer ikke til å koste mer enn kanskje 2 mm i tykkelsen, så alt jeg kan si er at det er en bra ide.

2mm høres jo i utgangspunktet lite ut, men regn litt på det. Med en økning på 2mm i tykkelsen vil iPhone 3G bli 16% tykkere, mens nye iPod Touch vil bli 23,5% tykkere. Ganske store økninger vil jeg si, spesielt for iPod Touch.

 

For å ta helt av kan jeg jo nevne at nye iPod Nano vil bli hele 32% (!) tykkere hvis den legger på seg 2 mm. Er jo sånn det blir når produktene er såpass tynne i utgangspunktet. :p

Lenke til kommentar
Også kan de vedta en standard for strømforsyninger når de først er i gang. :realmad::wallbash:

 

Jeg har en egen pappeske hjemme med strømforsyninger og ladere. Til ting som skal ha nesten men ikke helt lik spenning, strømstyrke osv. :(

 

Det var også en glimrende ide, aner ikke hvor mange nokia ladere jeg fant igjen sist gang jeg flytta.

Kunne vært en ordning med at man ble spurt om man trengte lader hver gang man kjøpte ny mobil. Og at man sparte et par tikroninger om man hadde en fra før. Det hadde vært noe for miljøet det :)

Lenke til kommentar

Dette vil sansynligvis ikke skje med det første. Nesten alle flash-baserte MP3 spillere for tiden er vel med lukket batteri? Så lenge de ikke bruker standardbatterier blir det vanskelig å få tak i de uansett, så da kan de liksågodt være lukket. Føles mer solid ut , og ser også penere ut.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor streng linje EU har tenkt å legge seg på. Skal batteriene være utbyttbare eller holder det at det er enkelt å fjerne dem før du kaster dingsen? Min gamle elektriske tannbørste var bygget sånn at det var svært enkelt å ta ut batteriet for resirkulering men du ødela samtidig ledningsopplegget til laderen så du kunne bare glemme å bytte batteri selv.

Lenke til kommentar

Glimrende! Det er veldig positivt at EU tar tak i slike ting. :thumbup:

 

Det kommer ikke til å koste mer enn kanskje 2 mm i tykkelsen, så alt jeg kan si er at det er en bra ide.

Dagens løsning krever jo også batterideksel, bare at det ikke kan åpnes. Jeg tror ikke dette vil bygge noe som helst i tykkelsen hvis man ser på designen til de aller fleste mp3-spillere osv i dag.

 

Også kan de vedta en standard for strømforsyninger når de først er i gang. :realmad::wallbash:

Helt enig! Standard strømforsyning med mini USB-port 5V og 0,5A kunne nok passet utmerket til de aller fleste lommevennlige elektroniske dingser som selges i dag.

 

Håper også de forbyr proprietære batteriløsninger. Dvs. at alle batteriprodusenter skal kunne produsere batterier til alle typer dingser uten å havne i patentklammeri med produsenten av dingsen. EUs RoHS-krav og andre krav gjør at sikkerhet og miljø ivaretas uansett hvem som produserer batterier. Det vil føre til bedre konkurranse på batterier og dermed lavere priser på sikt. Forhåpentligvis fører det også til standardisering av batteristørrelser slik vi har med D, C, AA, AAA, CR2 osv i dag, bare at det gjelder oppladbare batterier i ulike formfaktorer. Med andre ord færre varianter. Hvis man plukker ut 100 tilfeldige telefoner, digitalkameraer og mp3-spillere på markedet i dag så finner man garantert over 90 forskjellige batterityper. Det er fullstendig unødvendig med så mange varianter. Jeg er sikker på at ca 5 størrelsevarianter hadde vært nok for å tilfredsstille de ulike kravene fra de ulike dingsene.

Lenke til kommentar
Hvis man plukker ut 100 tilfeldige telefoner, digitalkameraer og mp3-spillere på markedet i dag så finner man garantert over 90 forskjellige batterityper. Det er fullstendig unødvendig med så mange varianter. Jeg er sikker på at ca 5 størrelsevarianter hadde vært nok for å tilfredsstille de ulike kravene fra de ulike dingsene.
På en måte kan det jo være bra da i det at en får testet ut forskjellige batterityper. Ikke at batteriløsningen i de siste årene har hoppet så fryktelig mye fram til tross for de utallige "nyhetene" en får høre om at et eller annet universitet har funnet opp en ny type batterier. Men må si meg enig ja, det er for mye batterier rundt om kring og det burde da være mulig å sette seg ned og opparbeide en standard for hva slags type batterier skulle benyttes til de forskjellige applikasjonene.

 

Når det gjelder ipod hele den suppa så er det da mulig å lage deksel som gjør at en kan ta av skallet på dippedutten så en kan få byttet batteriet.

 

Dette var innført i 2006 og skal først gjennomføres nå? Ting går treigt i EU.

Lenke til kommentar
Ja til regulering og nei til egen frihet? :p

Noe sånt. Vi reduserer produsentenes frihet til å lage nye batteriløsninger til hver ny mobil mens vi øker vår egen frihet til å bytte batteri når vi føler for det selv, samt kanskje øker vår frihet til å være miljøvennlige når vi skal skrote skiten.

 

 

De fleste glemmer at enhver frihet har en bakside, min frihet til å kjøre bil i fylla går for eksempel ut over andre trafikanters frihet til å komme hjem i live. Samfunnet har da kommet til at friheten til liv er viktigere enn friheten til fyllekjøring.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...