Gå til innhold

Utvid lagringsplassen på Eee


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor rask treg er SSDen som følger med EEE? Jeg regner med den er omtrent like treg.

 

Supertalent er virkelig i slaget for tida med billige SSDer. :)Her er hele utvalget. Jeg skulle gjerne hatt en Masterdrive PX 16GB hvis prisen er lav. (SLC med 3-generasjons kontroller -> 170/130 MB/s og 0,1ms)

 

Prisen ligger på 249 USD på Newegg.com vertfall ;)

Lenke til kommentar
Begynner å bli ganske greie priser nå ja. Regner med Eee og andre nett-PC-er kommer med minst 128 GB SSD som standard neste år.

 

...Og da blir det plutselig langt mer aktuelt enn det er nå for tiden. Kunne gjerne ha tenkt meg en slik mini-pc jeg, men problemet er at den kommer med for liten lagringsplass for meg. Da er det lettere å ty til MSI Wind eller noe. Passe liten skjerm, passe stor lagringsplass.

Lenke til kommentar

Dette bildet viser hvor rask/treg den SSD'en som sitter i de norske Eee 900-modellene er. Altså ca. 13 MB/s write og 31 MB/s read.

 

8gbmlc900.jpg

 

Om du kjører Linux så er dette brukbare hastigheter, da det ikke blir skrevet like mye til drevet som i Windows XP. Kjører du Linux og ønsker mer lagringsplass så er altså disse MLC SSD'ene bra nok, da de er omtrent i samme ytelsessjikte hva skrivehastighet angår.

 

Dersom du kjører XP har du nok allerede opplevd at din norske Eee 900 støtt og stadig fryser litt. Dette er pga. den lave skrivehastigheten, og du vil da være tjent med en SSD av SLC-typen. Den reelle skrivehastigheten på disse (ca 25 MB/s) er god nok for at Windows XP skal kunne kjøre temmelig glatt.

 

16gbslc.jpg

 

Disse er dessverre vesentlig dyrere enn MLC'ene, men er definitivt verdt pengene hvis du ønsker at XP skal kjøre glatt på din Eee 900.

 

Selv har jeg kjøpt en 8 GB SSD av SLC-typen (mindre utgave av den det refereres til i bildet over) til min Eee 900. Dette til fordel for en 32 GB MLC som koster omtrent det samme. Suplerer heller med et SD-kort for lagring.

 

Dersom du har en maskin med to plasser kan det jo være lurt å kjøpe en liten SLC (8 GB) for OS, og en større MLC (32/64 GB) for lagring.

 

 

Bildene er hentet fra http://www.jkkmobile.com

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

tusen takk for linken der andreasfe. jeg har vurdert en av disse småmaskinene i noen mnd faktisk, med planer om å bytte disken.

 

Usikkerheten omkring hvor raske de originale diskene er var for stor, og for å være helt ærlig ble jeg ikke imponert av disse enhetene heller.

 

imidlertid er det gledelig at markedet forøvrig begynner å innrette seg etter monstersalget av minibærbare, da jeg så langt ikke har funnet 1,8 tommers ssd i norske butikker.

 

glad for linken osm sagt, googla ganske lenge uten å finne noe sånt. kudos.

Lenke til kommentar
Det var da særdeles billig for 64gb?

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=98318 vs 920kr i artikkelen

 

 

Vel det er jo henvist til US $ i artikkelen så det er vel prisene Over There, blir jo alltid litt dyrere i avgiftslandet Norge.

 

Ja, og i "avgiftslandet" Norge tjener vi jo også en god del mere penger enn den gjennomsnittlige amerikaner.

 

Vi gjør det altså? Mannen i gata i norge tjener 2-3 ganger bedre da eller? Må nesten det hvis det er dette som er argumentet for at alt skal være så jævlig dyrt her i landet. Du har sikkert sett på tallene her, og vet hva du snakker om også, så jeg får vel stole på deg :)

Lenke til kommentar
Det var da særdeles billig for 64gb?

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=98318 vs 920kr i artikkelen

 

 

Vel det er jo henvist til US $ i artikkelen så det er vel prisene Over There, blir jo alltid litt dyrere i avgiftslandet Norge.

 

Ja, og i "avgiftslandet" Norge tjener vi jo også en god del mere penger enn den gjennomsnittlige amerikaner.

 

 

Joda det gjør vi jo, men forskjellen er for eksempel hvis en Amerikaner skal kjøpe seg en bil så må han ut med mye mindre i avgifter i forhold til hva vi må sett i forhold til hva vi tjener og de tjener der.

 

Men så har ikke de fri rettshjelp der borte heller og mange andre goder som vi har, så vi har det egentlig godt her i Norge, men uansett så synes jeg per i dag at skal du ha en SSD så er det for dyrt i forhold til Ytelse/størrelse foreløpig.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at de er helt lydløse disse diskene ser jeg ingen grunn til å velge netbook med ssd disk, når det bare er disse lowend diskene de bruker i de.Har sett noen oppstarts tester med ssd vs hdd (netbooks) og der virker det som ssd er raskest i starten, men når windows åpner og begynner å skrive litt til disken så er det vanlig hdd som er først klar til bruk. Noen som kan gi meg noen aspekter jeg ikke ser?

Lenke til kommentar

men simen, det er vel ikke det han spør om, ei heller der han skal bruke netbooken der (årsaken er manglende wlan-dekning ofc)

 

det er selvsagt et problem at produsentene sparer på diskbiten, og med all den publisiteten som har kommet i forbindelse med bl.a. ocz' lanseringer av highend ssd-enheter tror jeg de prøver å surfe den bølgen.

 

jeg mener oppriktig det er synt at de ikke setter inn skikkelige ssd-enheter i disse maskinene, da jeg mener det ville gjort den til et mye bedre produkt.

 

forresten, er aksesstiden så innmari fresk på disse billige ssd-enhetene?

Lenke til kommentar
forresten, er aksesstiden så innmari fresk på disse billige ssd-enhetene?

"Bare" rundt 20 ganger så rask som på de råeste 15 000 rpm-diskene.

 

jeg mener oppriktig det er synt at de ikke setter inn skikkelige ssd-enheter i disse maskinene, da jeg mener det ville gjort den til et mye bedre produkt.

Vel, det er jo en ulempe, men nå har jo EEE 4-5 akilleshæler fra før av så en mindre vil ikke plutselig gjøre den knallbra. Hele konseptet bør jobbes en del med før det blir bra. Jeg sitter på gjærdet inntil jeg finner en minibærbar jeg kan bli fornøyd med. Det skjer neppe før 2009.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...