Gå til innhold

Kulturo: Troen på Kraften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I en spørreundersøkelse i religionstimen på videregående fortalte jeg at jeg min religion var Jedi. Det ble skrevet opp sammen med de andre religionene :p

Det er ikke meningen å skuffe deg, men jeg tror ikke det gjør jedi/kraften til en "godkjent" religion.

 

Dog, jeg skjønner ikke hvorfor Austeralia straffet de som oppgav jedi som religion. Man må jo få tro på det man vil. Dessuten høres kraften mye tøffere ut enn Jesus, med kraften kan alle gjøre noe. I kristendommen er det kun Jesus som kan gjøre tøffe ting. :p

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det må ateisme også kategoriseres som tro. Man antar noe man ikke kan avkrefte eller bevise; nemlig om det finnes en guddommelig kraft eller ei.

Ateisme er et like stort spørsmål om tro som enhver religion.

Ateisme er fravær av tro, ikke noe annet. Det er ikke et angrep eller aggressiv holdning mot religion, det er ganske enkelt et fravær. En aggressiv holdning mot religion kalles anti-teisme. Det du sier blir det samme som "Fravær av en mynt i hånden min, er tilstedeværelsen av en mynt i hånden min". Ateisme er ikke en tro, og jeg blir sliten hver gang noen påstår dette.

 

Agnostisime syns jeg er et mer gjennomtenkt syn. Man innser at man ikke kan vite om Gud/guddommer finnes, og tar rett og slett ikke stilling til spørsmålet, fordi det er ikke har relevans.

Agnostisme er i ditt tilfelle et synspunkt som baseres på en misforståelse av ateisme. Forskjellen mellom agnostikere og ateister er at agostikere mener sjansen for en Gud er større, som gjør at de stiller seg mer tvilende til selve spørsmålet. Som ateist betrakter jeg sjansen for Gud like stor som sjansen for Påskeharen, og velger derfor mitt ståsted som ateist.

 

Off-topic: Jeg tror denne religionen er ment mer som en hobby eller moro, enn en seriøs religion

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...