Gå til innhold

– DRM skaper pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjerne kjøpt flere album, filmer og tv-serier, hvis jeg kunne fått de i god kvalitet og uten kopisikringer. Og naturligvis et siste godt poeng, tilgjengelig til samme tid som de slippes på nett.

 

Sånn som det er nå har jeg maksimalt tilgang til tre kanaler i HD-kvalitet, ingen av de sender særlig av det jeg følger med på. Det finnes ingen tjenester som lar meg laste ned i et fornuftig format og kvalitet mot betaling.

 

Så, hva gjør jeg så?

 

Gi meg Heroes i 720p med 5.1 dd/dts, på en lovlig måte... :)

Lenke til kommentar
alle dere som piratkopierer de banende etc som dere LIKER og høre på KJØP platene dems istede for at du hjelper dem med å miste jobben..

 

Når du kjøper plater går veldig lite til artistene selv. Hvis du vil støtte et band går du på konserter og kjøper stæsj direkte fra dem (t-skjorter osv). Dette er penger de faktisk får, istedenfor at det ender opp i x antall ledd i distribusjonskjeden.

Lenke til kommentar
alle dere som piratkopierer de banende etc som dere LIKER og høre på KJØP platene dems istede for at du hjelper dem med å miste jobben..

Går det an å miste jobben som kunstner? Kan en maler miste jobben?

Tror heller det er motsatt. Hvis de ikke får penger så må de skaffe seg en jobb.

 

Når jeg kjøper cd-plater ser jeg etter noe ekstra foruten om selve cd-platen. Om det så være et fint lite "blad" med noen bilder og sangtekster som er inne i coveret, eller om det er en bonusplate med noe video. Kanskje en plakat omså.

De må tilby noe som man ikke kan få bedre via piratkopiering.

 

DRM er stor grunn til å ikke kjøpe.

 

:)

Lenke til kommentar

@Grizzmo:

Helt sant. Jeg vet ikke nøyaktige tall (og de varierer uansett en del fra plateselskap til plateselskap og artist til artist), men det er vanlig at artisten får omtrent 10% av MSRP på en fullpris-CD. På lavpris-CD-er er det en del over halvparten av det igjen.

 

Dette sammen med måten musikkbransjen behandle kundene sine og mistenkte pirater på, har fått meg til å helt slutte å kjøpe CD-er da jeg ikke ønsker å støtte plateselskapene og de metodene de bruker. Så kan jeg bruke de pengene jeg sparer nettopp på konserter, t-skjorter, plakater og lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Musikkanskaffelsesritualet mitt er først å sjekke om CDON har det jeg vil ha i mp3, og hvis de ikke har det eller bare har som WMA med DRM, ja da bærer det til skogs. Når det gjelder film så samler jeg på DVDene til det jeg liker best selv om jeg alt har sett det...men med dvder begynner den antipiratreklmane å bli fryktelig irriterende

Lenke til kommentar
alle dere som piratkopierer de banende etc som dere LIKER og høre på KJØP platene dems istede for at du hjelper dem med å miste jobben..

 

Jeg laster ikke ned musikk/film/spill fra nettet. Jeg kjøper det jeg vil ha, men det som er så forbaska irriterende med Sony er at de installerer trojaner som medfører at du får problemer med PCen og dårligere sikkerhet. Dette gjøres uten at du vet det når du f.eks installerer et spill. De tapte nettopp en rettsak i USA. Nå er de bak SecuRom som er et nytt program som gjør at PCen din får problemer og som ikke lett kan fjernes.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor Sony skal plage lovlydige folk som kjøper deres produkter? Dette stopper ikke piratene. SecuRom blir knekt hver gang innen 24 timer... Faktisk er spillet Spore (som har SecuRom) på toppen av lista når det gjelder nedlastning av kopibeskyttelseknekte spill på nettet. Grunnen er at mange spiller piratversjonen selvom de har originalen for å unngå problemer med PCen.

 

Men Sony har heller aldri brydd seg så mye om kundene sine...

 

Securom: http://en.wikipedia.org/wiki/Securom

Sony BMG CD copy prevention scandal: http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG...tection_scandal

Sony DADC SecuRom: http://forums.cnet.com/5208-10151_102-0.ht...threadID=157509

Øvrige linker:

http://blogs.technet.com/markrussinovich/a...ne-too-far.aspx

http://blog.wired.com/gadgets/2007/08/rootkit-mkii-so.html

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Trojaner er en helt grei beskrivelse. Det blir lagt inn et komponent som kjører i bakgrunnen, som ikke er testet bra, går i konflikt med alt som ikke er en omtrent fullstendig standard xp- install, trekker maskinkaft, og henger innimellom. Fjerner seg heller ikke automatisk, gjør ukjente ting på maskinen, etc. Det verste er variantene som blacklister spesielle programmer, Starforce og sånne ting. Eller som "fanger opp" "virtuelle" disker, og nekter å starte hvis en eksisterer. Noe som gjorde at jeg måtte fysisk koble ut cd- skriveren for å spille Warrior Within, for eksempel.

 

En helt annen ting er at ofte er disk- produksjonen så som så, slik at den hyppige lesningen rundt på disken gjør at spillet henger. Eller ta det artige poenget med at å checksumme hele disken på hden tar år og dag. Tåpelig.

 

Resultat: du kjøper spillet kun i solidaritet med spill- tilvirkerne, og laster ned spillet i tillegg.. Eller ordner en patch - slik at spillet fungerer rett ut av boksen, slik som det antageligvis var tenkt..

 

Musikk med drm er jo samme greia - en ting er at det er tungvint, men å reprodusere drm- filer koster mer batteri på spilleren, for eksempel. Det reklamerer jo ikke platebransjen så veldig med. Ei heller at det ville kostet dem mindre å la artister velge format selv, og kun tilby et godt fysisk format for distribusjon. Blu- ray er i det minste bra på den måten - og det viser seg nok at blu- ray utgivelser med friere format (og kanskje noen lossless komprimeringer osv.) er ekstremt å foretrekke for alle slags formål - fra avspilling på stereoanlegget, til konvertering ned til en portabel spiller, og slike ting. Film også - det er uhyggelig liten grunn til å tviholde på spesielle avspillingsformater når det går fint å for eksempel få tak i avspillere som kjører divx, med diverse lyd- spor ved siden av.

 

Skulle ønske flere artister tok etter NiN, jeg. Sånn skal det gjøres. Platebransjen og anti- piratene kan gå å henge seg - selvsagt vil folk betale for et bra produkt hvis det finnes. Og når det ikke gjør det, av ren skjær idioti, da føler folk seg snytt. ..Med mindre man ikke vet bedre. Så da har man alternativene: bruke masse på kopibeskyttelse som ikke fungerer, og å sponse firmaer som bryter loven i det godes tjeneste.. Eller å tjene mer på å produsere gode produkter. .. hva velger man? Ja, derom strides de... derom strides det.

Lenke til kommentar

Næhmen! Helledussen!

Har de endelig begynt å forstå det nå? Det tok dere litt tid Sony, faktisk en del år, gratulerer og velkommen etter.

Skal dere få inn cash så må KVALITETEN på produktet opp, nå som Sony ENDELIG har innsett det kanskje flere tør å lage kvalitet og vi får se deilige konkurser i selskap som lager SecuROM og Starforce.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi samme kommentar her som jeg ga ett annet sted nylig:

 

Jeg er ikke ukjent med pirat musikk og film, da penger ikke har vært en overflod.

 

Men i det siste, etter at jeg begynte å tjene penger, så kjøper jeg flere CD-er, DVD-er og Blu-Ray filmer.

 

CD-ene er greie nok, men de helvetes filmene er noe drit! Når jeg kjøper en DVD eller Blu-Ray film, så vil jeg ha en plate med filmen som jeg har kjøpt og betalt, og kanskje litt ekstra matriale.

 

Jeg vil IKKE ha masse reklame som jeg ikke får hoppe over, og speielt ikke en liten snutt som bortimot stempler alle som KJØPER filmer som pirater (de jævla "piracy is stealing" snuttene).

 

så til film- og platebransjen: når jeg betaler for en film, eller musikk, så kjøper jeg noe som jeg vil spille der jeg vil, når jeg vil og uten forstyrrelser.

Inntil dere skjønner det så kan dere DRA LANGT TIL HELVETE!

 

jeg bør kanskje bemerke at jeg nylig kjøpte ocean's twelve og ocean's thirteen på Blu-Ray, og ble meget fornøyd når de kun har filmen, med ektra matriale. Ingen idiotisk reklame der i gården!

Lenke til kommentar
Det jeg synes er helt ufattelig er at han innrømmer at DRM skaper piratvirksomhet, men så videre proklamerer at de skal lage ny DRM og legger ansvaret for nedlasting på IPene. Er det mulig å bli så blåst og selvmotsigende? Håpløst. :nei:

Ja, det er intet mindre enn sinnsykt!

 

"Joda, DRM bidrar til økt piratkopiering, så derfor videreutvikler vi denne løsningen, som såklart kommer til å bli cracket herfra til helvete på 1/100 av tiden det tok å utvikle den, dermed er vi like langt. Men siden vi er ignorante, og nekter å samarbeide med forbrukerne på noe som helst vis, så vil vi heller fortsette å tape penger, i stedet for å utvikle en løsning alle kan være fornøyde med, og som faktisk bekjemper piratvarer, i den grad det er en 'kamp'. Oi, forbrukerne (les: inntektene) er jo piratene... Huffdaaa."

 

 

Troen på platebransjen er for lengst tapt.  :no:

Lenke til kommentar

Å kopiere er selvfølgelig ikke det samme som å stjele, men en skal ikke stikke under en stol at det ikke har blitt undersøkt godt nok hvor mye faktiske tap det er snakk om (om PR-effekten av ulovlig kopiering er mindre enn det de eventuelt skulle tape på folk med penger som ville ha kjøpt produktet om det ikke hadde vært tilgjengelig gratis).

 

Noen uavhengige studer har kanskje blitt gjort, men jeg kan ikke akkurat si at jeg ser noe er opplest og vedtatt. Mer forskning hadde vært ypperlig.

Lenke til kommentar

La oss si det sånn; jeg vet at jeg personlig, og sikkert 90% av de jeg kjenner aldri hadde funnet eller kjøpt musikk idag utenom det vi absolutt visste inneholdt kvalitet - noe som ville vært et relativt lite antall ettersom nettopp piratkopiering er med å utvide musikk-horisonten til de aller fleste. Uten piratkopiering hadde jeg ikke hørt om mesteparten av musikken jeg har på PCen.

Derimot, hører jeg noe av kvalitet kan det hende jeg kjøper CDen, effekter eller går på konsert. Derfor kreves det nå at nye produkter har kvalitet slik at de som faktisk laster ned produktet også syns det er såpass bra at de tar skrittet videre og støtter bandet.

Endret av Tuftez
Lenke til kommentar
CD-ene er greie nok, men de helvetes filmene er noe drit! Når jeg kjøper en DVD eller Blu-Ray film, så vil jeg ha en plate med filmen som jeg har kjøpt og betalt, og kanskje litt ekstra matriale.

 

Jeg vil IKKE ha masse reklame som jeg ikke får hoppe over, og speielt ikke en liten snutt som bortimot stempler alle som KJØPER filmer som pirater (de jævla "piracy is stealing" snuttene).

 

så til film- og platebransjen: når jeg betaler for en film, eller musikk, så kjøper jeg noe som jeg vil spille der jeg vil, når jeg vil og uten forstyrrelser.

Inntil dere skjønner det så kan dere DRA LANGT TIL HELVETE!

 

jeg bør kanskje bemerke at jeg nylig kjøpte ocean's twelve og ocean's thirteen på Blu-Ray, og ble meget fornøyd når de kun har filmen, med ektra matriale. Ingen idiotisk reklame der i gården!

 

Helt enig! Det er som om de som vil være lovlydige skal straffes.

 

Sammenligner du en DVD fra piratbukta f.eks. med en EGMONT-DVD kan det oppleves slik:

 

-Lengre ventetid på tilgjengelighet. Må vente på posten eller fysisk gå i butikken og sjekke om de har fått det inn.

-Anti-pirat reklame og ufrivillige trailere før du får opp menyen til filmen engang. Dette har du betalt for ja!

-Tekstadvarsler mot offentlig visning og kopiering, gjerne på 4-5 forskjellige språk.

-Ikke regionfrie.

 

Kan de i det minste gjøre dem like gode som piratversjonene der ute mtp. kundevennlighet?

 

Har mange blu-ray filmer som (takk gud) ikke inneholder reklamer eller trailere, kun ekstramateriale og knallbra kvalitet. De fleste er sone A, da USA får alle filmene lenge før Europa.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...