Gå til innhold

Årets forumkonkurranse, en oppsummering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye snask her ja. Jeg har spesielt bitt meg merke i "Tåke Over Børtetjørna" av Tomsi42 som var vinnerbilde. Mye bedre enn noe jeg hadde fått til. Men så er (det evige) spørsmålet: slike bilder, er de fotografi, eller fotomanipulasjon? Igjen vil jeg haste med å påpeke at jeg synes det var et fabelaktig bilde, og jeg kunne gjerne tenkt meg det i større format. Jeg er nok også litt misunnelig på folk som har såpass med kunnskaper. Bildet så jo nesten ut som et maleri. Er dette grunnet gode forhold, eller er det grunnet photoshop? I alle fall, det var en verdig vinner. Det er jo alltid artig når man begynner å gruble hvor grensen går mellom det naturen gir og det photoshop bidrar med. Og igjen, dette er ikke ment som kritikk ovenfor tomsi42 eller andre brukere her på forumet. Det sier vil kanskje mer om meg at jeg funderer over slikt.

 

I det hele tatt er det mange dyktige fotografer her på forumet, og det bør dere ta med dere videre. Jeg ser frem til neste års fotokonkurranse, selv om jeg mest sannsynlig ikke drister meg til å delta.

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig ikke at det er interessant hvordan et bilde er laget (med mindre jeg ønsker å lære teknikken bak da, selvsagt), men er heller opptatt av hva bildet meddeler til meg, og hva det får meg til å føle, stille spørsmål om, tenke på, mimre om, og så videre.

Lenke til kommentar
Jeg synes personlig ikke at det er interessant hvordan et bilde er laget (med mindre jeg ønsker å lære teknikken bak da, selvsagt), men er heller opptatt av hva bildet meddeler til meg, og hva det får meg til å føle, stille spørsmål om, tenke på, mimre om, og så videre.

 

Fullt forståelig. Var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg bare nevner at det var det som slo meg. Jeg har vel tidligere rotet meg bort i diskusjoner der jeg, og det jeg skriver, oppfattes som trolling. Det kan jeg forsikre dere om at det ikke er. Så det er nok mer betegnende for meg som menneske, at det er teknikkene bak jeg henger meg opp i. Hvordan og hva. Man er da utdannet realist :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildet mitt, så er det faktisk gankse likt det som ble festet på sensoren. Har pusset noe på det i PS Elements (highlight shadows, levels og crop). Har andre bilder jeg måtte jobe mer med. Noen ganger er faktisk naturen så vakker!

 

Fullt forståelig. Var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg bare nevner at det var det som slo meg. Jeg har vel tidligere rotet meg bort i diskusjoner der jeg, og det jeg skriver, oppfattes som trolling. Det kan jeg forsikre dere om at det ikke er. Så det er nok mer betegnende for meg som menneske, at det er teknikkene bak jeg henger meg opp i. Hvordan og hva. Man er da utdannet realist :)

Jeg tolket deg heller ikke som nedlatene eller trollende. Kun nysgjerrig. Og det må man jo få lov til å være :)

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg synes personlig ikke at det er interessant hvordan et bilde er laget (med mindre jeg ønsker å lære teknikken bak da, selvsagt), men er heller opptatt av hva bildet meddeler til meg, og hva det får meg til å føle, stille spørsmål om, tenke på, mimre om, og så videre.

 

Fullt forståelig. Var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg bare nevner at det var det som slo meg. Jeg har vel tidligere rotet meg bort i diskusjoner der jeg, og det jeg skriver, oppfattes som trolling. Det kan jeg forsikre dere om at det ikke er. Så det er nok mer betegnende for meg som menneske, at det er teknikkene bak jeg henger meg opp i. Hvordan og hva. Man er da utdannet realist :)

 

Ingen fare, nedlatende holdning eller trolling var langt fra slik jeg oppfattet innlegget. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder bildet mitt, så er det faktisk gankse likt det som ble festet på sensoren. Har pusset noe på det i PS Elements (highlight shadows, levels og crop). Har andre bilder jeg måtte jobe mer med. Noen ganger er faktisk naturen så vakker!

 

Fullt forståelig. Var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg bare nevner at det var det som slo meg. Jeg har vel tidligere rotet meg bort i diskusjoner der jeg, og det jeg skriver, oppfattes som trolling. Det kan jeg forsikre dere om at det ikke er. Så det er nok mer betegnende for meg som menneske, at det er teknikkene bak jeg henger meg opp i. Hvordan og hva. Man er da utdannet realist :)

Jeg tolket deg heller ikke som nedlatene eller trollende. Kun nysgjerrig. Og det må man jo få lov til å være :)

 

Tom

 

Bra , for når man er inne på dette så er det ikke tvil om at mange bilder en ser fort hadde blitt forbigått i stillhet om de ikke var fikset på, en viss fiksing synest jeg er ok, men desverre ser en alt for ofte at det er bilder som er fikset til det ugjennkennelige som er "in" desverre synest jeg slike bilder sier lite/ingenting om fotografen,og alt om hvor flink personen er med å skape bildet "kunstig" slike bilder gir meg lite/ingenting .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...