Gå til innhold

6 måneder ekstra for Windows XP


Anbefalte innlegg

Vista er nok for ressurskrevende for mange bedrifter. Når det i tilegg er såpass klare signaler om at en ny Windowsversjon vil dukke opp om 2-3 år, forstår jeg godt at man vil hoppe over Vista.

Dette bør ikke ende ut i nok en diskusjon om hvor dårlig Vista eller XP er opp mot hverandre. Poenget er at XP i dag er stabil og trygg nok for størstedelen av bedriftsmarkedet. Ny Vista funksjonalitet blir overflødig til de få faste og oftest lite ressurskrevende program som benyttes i den enkelte bedrift.

Mange bedrifter har bærbare PCer som kun benyttes som en klient logget opp mot egen bedriftsplattform via nettet. Det betyr at det stilles lite krav til kraftige maskiner. Det er solgt mange bærbare PCer med 512 MB minne og ikke den mest moderne prosessoren med Vista innstallert, noe som gir en unødvendig treg PC.

 

Man slipper også utfordringer med mulige driverproblemer til eksisterene utstyr. Det er også slik at en del programvare som er spesiallaget for den enkelte bedrift, ikke vil virke på Vista.

Bedriften må ut med store summer for å få oppjustert den eksisterende programvaren, som er spesiallaget til den enkelte bedrift.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vista er nok for ressurskrevende for mange bedrifter. Når det i tilegg er såpass klare signaler om at en ny Windowsversjon vil dukke opp om 2-3 år, forstår jeg godt at man vil hoppe over Vista.

Neste Windows ventes allerede om 1 år, sommeren/høsten 2009.

 

Ellers så lurer jeg på om Microsoft teller disse "ned"gradererne som Vista-brukere og dermed skryter opp brukstallene for Vista? Eller telles de som XP-brukere?

 

Det ser ut som andelen Vistabrukere har nådd drøye 18% etter 21 måneder i salg. Holder de samme trenden fremover så runder de 20% etter ca 2 års salg og 30% etter 3 års salg, når Windows 7 ventes lansert. Vista ser altså ut til å nå 30% markedsandel på sitt høyeste. XP toppet på 85,3% måneden før Vista ble lansert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Neste Windows ventes allerede om 1 år, i 2. halvår 2009.

 

Jeg tok en helgardering på tiden, MS har jo ikke akkurat holdt seg helt til lanseringstider tidligere på nye Windowsversjoner. Særlig når lanseringstiden er gitt i en veldig tidlig utviklingsfase av neste Windows, har det ofte blitt utsettelser. Pluss at mange er sunt avventende de første 4-6 månedene etter lansering, for å unngå problemer med de umiddelbart første barnesykdommene i ny versjon.

Lenke til kommentar
Ellers så lurer jeg på om Microsoft teller disse "ned"gradererne som Vista-brukere og dermed skryter opp brukstallene for Vista? Eller telles de som XP-brukere?

Salgstallene er nok ihvertfall regnet på denne måten. Det skal dermed ikke mye til for å skrive ordlyden slik at det virker som om det er brukstallene man snakker om... Spekulasjoner, ja, men høyst mulig.

 

....og hvorfor er jeg ikke overraska? Datoen ble jo plutselig veldig nære lanseringen av Windows 7.

Lenke til kommentar
Vista er nok for ressurskrevende for mange bedrifter. Når det i tilegg er såpass klare signaler om at en ny Windowsversjon vil dukke opp om 2-3 år, forstår jeg godt at man vil hoppe over Vista.

Neste Windows ventes allerede om 1 år, sommeren/høsten 2009.

 

Ellers så lurer jeg på om Microsoft teller disse "ned"gradererne som Vista-brukere og dermed skryter opp brukstallene for Vista? Eller telles de som XP-brukere?

 

Det ser ut som andelen Vistabrukere har nådd drøye 18% etter 21 måneder i salg. Holder de samme trenden fremover så runder de 20% etter ca 2 års salg og 30% etter 3 års salg, når Windows 7 ventes lansert. Vista ser altså ut til å nå 30% markedsandel på sitt høyeste. XP toppet på 85,3% måneden før Vista ble lansert.

 

Det hører vel med til historien at XP hadde vært i salg i ca 6 år før Vista ble lansert, altså ca dobbelt så lenge som Vista. Har du markedsandelene i fra 2002, 2003 og 2004? Selv brukte jeg W2K stort sett fram til XP SP2 kom ut.

Lenke til kommentar
Har du markedsandelene i fra 2002, 2003 og 2004? Selv brukte jeg W2K stort sett fram til XP SP2 kom ut.

Tallene på den samme siden går bare tilbake til 2004

 

- 25. oktober 2001: XP lanseres

- 1 år etter lansering, i september 2002 kom SP1

- 3 år etter lansering, i august 2004 kom SP2

- 3 år etter lansering, i oktober 2004 er markedsandelen 63,5%. (15,8% for 2000)

- 4 år etter lansering, i oktober 2005 var markedsandelen 77,4% (10% for 2000)

- 5 år etter lansering, i oktober 2006 var markedsandelen 84,6% (5,8% for 2000)

 

Med andre ord, hvis trenden holder seg, så hadde XP drøyt dobbelt så høy markedsandel etter 3 år som det Vista trolig kommer til å få.

Lenke til kommentar

Hva med support, oppdateringer, feilfikser, o.l.? Er de også forlenget til samme dato? Microsoft har jo sagt at SP3 er den siste til XP og da må man jo spørre om det vil påvirke vedlikeholdet. Etter min mening er det eneste riktige at full support følger tilgjengelighetsdatoen for produktet - og enda en stund etter det.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man nedgradere? Min samboer har kjøpt en HP bærbar gjennom jobben som uheldigvis har Vista Premium installert. Hvordan skal hun fått nedgradert?

 

Dette lurer jeg også på. Flere i familien har kjøpt PC-er fra Datakjeden med innstallert Windows Vista Home og enkelte er lei av å ikke ha tilgang til "Task Manager" og andre ganske essensielle OS-verktøy. Nedgradering til XP hadde derfor vært flott, men Datakjeden var ikke behjelpelige med prosedyren for dette og kunne bare tilby en oppgraderingslisens på Windows XP til godt over 1000 kr.

Lenke til kommentar
Ellers så lurer jeg på om Microsoft teller disse "ned"gradererne som Vista-brukere og dermed skryter opp brukstallene for Vista? Eller telles de som XP-brukere?

Begge deler er jo salg, og det er vel salgstall Microsoft liker å vise frem og bør ha oversikt over, ikke brukere?

Jeg tror ikke Vista trekkes fra noe sted når MS selger en opp/ned-gradering. Men det er bare "synsing" og antagelser fra min side, jeg VET ikke.

Lenke til kommentar

Det har du vel rett i Simen, at de ikke tar betalt for det og at det dermed kanskje ikke er salg i ordets rette betydning.

Men de har jo kvittet seg med to lisenser, i den forstand at man når som helst står fritt til å ta i bruk den Vista versjonen som i utgangspunktet lå på maskinen man har nedgradert til XP. Og det er at MS har kontroll på når du gjør det, og tilpasser sine tall deretter, jeg tviler litt på. Men jeg vet som sagt ikke hvordan det telles/regnes, og det er i og for seg et interessant spørsmål om det regnes som Vista, XP eller begge deler i statistikken... :)

Lenke til kommentar

Fant en veiledning til hvordan man lovlig selv kan nedgradere fra Vista til XP (eller oppgradere :-)

 

 

Har noen prøvd dette selv?

 

 

http://www.mydigitallife.info/2008/08/22/h...t-extra-charge/

 

 

Det går da ut på å installere Windows XP fra en cd man har selv (orginal, ikke noe selvkopiert), velge manuell aktivering og snakke med Microsoft og gi dem Vista lisensen mot en XP lisens per telefon.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man nedgradere? Min samboer har kjøpt en HP bærbar gjennom jobben som uheldigvis har Vista Premium installert. Hvordan skal hun fått nedgradert?

Jeg nedgraderte nettopp en HP bedriftslaptop fra Vista til XP.

 

Måten jeg gjorde det på var rett og slett å sende en epost til HP der jeg skrev at jeg ville nedgradere. Jeg fikk som svar at jeg måtte sende dem serienummer osv., og en uke senere fikk jeg en XP installasjons-CD og og en DVD med drivere i posten, helt kostnadsfritt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...