Gå til innhold

Test: Innovativ teknologi versus original design.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert vel og bra med Blue track-teknologi, men jeg forstod ikke helt forskjellen fra den til gode gamle optiske muser. Eller laser, for den saks skyld. Jeg har nemlig i alle de år aldri hatt behov for å lyse opp store overflater for å få signal tilbake: både laser og andre optiske muser har jeg fint kunne brukt på alle trematerialer, papirer, bukser, etc. Oki; lasermus er kanskje litt bedre enn tradisjonell optisk, men det faller jo utenfor her..

 

Så midt spørsmål: hvor er det blue track er bedre enn laser? Tross alt fungerer vel lasermus på omtrent det meste med unntak av glass?? (Nå har jeg såklart ikke testet på alt mulig rart av materialer, men av alt som ligger rundt meg her jeg sitter nå fungerer musa glimrende!)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fordra "klumpe-muser", og foretrekker muser med klassisk design. Den beste musen jeg har prøvd (og eier) er Razer Krait. Perfekt form og veldig god laser.

 

Microsoft oppgir at musen tåler trykk på cirka 12 kg, og hengslene skal ha samme kvalitet som ved klappmobiler
Og når ble kg en måleenhet for trykk?
Lenke til kommentar

Musa mi som ikke er bluetrack funke på katta mi. den funker på skjermen, må låret, gulvet perfolerte toppen på kabinettet, veggen, på glassbordet(meeerkelig nok)

 

 

Og kan ikke si jeg er solgt hvis den ikke er 100% nøyaktig Uaaaansett ossen underlag så lenge det er ett fast ett, og ikke katta mi som har bevegelig pels :p

 

 

Meeeeen de har design, for eeeen gangs skyld, men Logitech kan ligge å slappe av litt til :p mx500-G5 er trygge hos gamerne for nå.

Lenke til kommentar
Og når ble kg en måleenhet for trykk?

Hver gang du går på badevekten får du oppgitt ditt marktrykk i Kg. Veibroer har oppgitt maks tillatt akseltrykk i Kg, og denne musen tåler altså en stabel på ca 30 marsvin før den sprekker.

Men hvilken måleenhet burde det vært oppgitt i?

Lenke til kommentar
Og når ble kg en måleenhet for trykk?

Hver gang du går på badevekten får du oppgitt ditt marktrykk i Kg. Veibroer har oppgitt maks tillatt akseltrykk i Kg, og denne musen tåler altså en stabel på ca 30 marsvin før den sprekker.

Men hvilken måleenhet burde det vært oppgitt i?

En baderomsvekt beregner tyngden(G, som er en kraft) og dividerer med tyngdeakselerasjonen (g ~9,81m/s²). G = mg (m er massen din i kg). Baderomsvekten forutsetter at tyngdeakselerasjonen er lik over hele jorden, og er gjennomsnitt. Trykk har formelen p = F(kraft) / A (areal). Typisk for digitale vekter er vel å ha fire sylindre. Baderomsvekten vet da arealet på sylindrene, og kan utifra trykket beregne kraften og så estimere din masse (som du vil vite).

 

Baderomsvekten din viser ikke marktrykket ditt, for det er jo avhengig av din masse i forhold til størrelsen på foten din. Og om du står på tå før du plutselig mye større marktrykk fordi arealet som tyngden din er fordelt på blir mye mindre. Baderomsvekten vil fremdeles estimere samme masse på deg (med mindre det er en dårlig baderomsvekt).

 

Trykk måles etter SI-standarden i pascal (Pa) N/m².

 

Når du skal kjøre på en bro og det står "maks 2t per aksling", så er det mulig å estimere det fordi det finnes regler for hjuldimmensjoner, og dermed kan vi forutsette arealet av den delen av dekkene som er i kontakt med bakken og har konstanten for tyngdeakselerasjon, og da kan vi få et tilnærmet tall for fordelingen i kg per aksling.

 

Altså om du på en måte definerer arealet som tyngden til massen skal være fordelt over, så kan du si hvor mange kg gjenstanden/broen/veien vil tåle per definert areal. Men det blir fremdeles feil å si at den/det tåler "x kg trykk".

 

Et eksempel. Forsvarets beltevogn har en masse på flere tonn fullastet. Likevel har den mindre cirka halvparten så stort marktrykk som et gjennomsnittlig menneske, hvordan kan dette være mulig? Beltehjulene er 62 cm brede og dekker hele lengden til vognen. Stort areal.

 

Når det gjelder musen til Microsoft, så må enten måle det i trykk, eller på noen rar måte definere kraft / areal. Sett at musen ligger på gulvet, og du klarer å tråkke på den. (la oss si massen din er 75 kg, no offense) Blir da trykket som musen blir utsatt for "75 kg trykk"? Hva om du tråkker med hele foten så kraften blir fordel på hele overflaten, eller at du tråkker med bare en liten del av foten (f.eks. 1/5 av arealet), om du tenker etter vil du da innse at alt etter hvilken kraft som utsetter et visst areal for påkjenninger er det avgjørende, ikke massen. Om du fremdeles tviler, kan jeg regne noen eksempler til deg, har bare ikke tid til mer i kveld.

Lenke til kommentar
Sett at musen ligger på gulvet, og du klarer å tråkke på den. (la oss si massen din er 75 kg, no offense) Blir da trykket som musen blir utsatt for "75 kg trykk"?

Ja, jeg tolker det som tilsvarende om du legger en planke oppå musen, og stabler alle marsvinene på planken, til det blir 12 kg. Men jeg forstår hva du sier, og er helt ening i at arealet er av avgjørende betydning for at et slikt tall skal ha noen reell nytte, og utvilsom betydning. På den annen side var jeg ikke helt klar over hvilken måleenhet som ville være riktig, og det har du jo oppklart for meg nå. :)

Lenke til kommentar
Du har kanskje ikke hatt så stort behov for en mus som takler laken som underlag før, men vi klarte oss uten Internett en gang i tiden også.

 

Min gode (og relativt sett ganske gamle) MX1000 lasermus takler da vitterlig både laken, bukseben, ansiktet mitt, skjermen, og det aller meste jeg har prøvd den på, utenom speil. Og å bruke lakenet som underlag for musen mens jeg ligger i sengen og bruker pc'en har jeg da gjort i en god del år allerede. Så tror dette er mer en PR-gimmick fra Microsoft enn den helt store revolusjonen.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

Men når det er sagt Wazu, så er det enorme forskjeller på de mus jeg har vært borti når det gjelder å takle forskjellige underlag, og tilsynelatende relativt uavhengig av kvalitet og merke. Den beste sofamusen jeg har hatt var fra et labtech trådløst mus/tastatur kjøpt på RIMI for kr 199,- . Vesentlig bedre enn det relativt dyre Logitech settet jeg har hjemme, mens Microsoft musen på jobben er mer eller mindre ubrukelig på bordplaten. Så selv om marsvin kanskje er litt uvanlig bruksområde er det ikke meg i mot at man tar det med i tester i alle fall. Musematte har ikke jeg hatt siden musen hadde kule.

Lenke til kommentar

Da er ikke marsvintesten vesentlig for deg med andre ord effikan ;)

Men ja, jeg skjønner at noen/mange ønsker å bruke dette, ikke minst for spill. Jeg trives som nevnt best uten, og tenker vel at det spesielt i forbindelse med laptop, eller typisk mediasenter/stue-pc mus, kan være flere som har interesse av litt "utradisjonelle" underlag. Altså der steelpad normalt ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Stort pluss for å ta med marsvintest. Altfor lite marsvin i tester nå til dags, mens det er akkurat hvordan et produkt fungerer sammen med et marsvin man egentlig lurer aller mest på. Kudos!

 

Mus med blått lys ser bra ut, har opplevd mange ganger at lasermus ikke liker diverse underlag. Blant annet den svarte bordplaten min fra ikea. Plagsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...