Gå til innhold

Guide: Minnekort – en guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin guide! :thumbup:

 

Et moment til er at bærbare PC-er ofte har innebygget kortleser for kun SD. Det vil si at man slipper både ekstern kortleser og kabel til kameraet for å overføre bildene.

 

Jeg håper at hele bransjen standardiserer seg på SD etter hvert. Forhåpentligvis kommer det så raske og rommelige SD-kort at CF blir overflødig også på proffkameraer som Nikon D3, Canon 1D/Ds-serien, Maymia, Hasselblad, Leaf, etc.

Lenke til kommentar

2 ting...:

1:

"På speilreflekskameraer er det enten SD eller Compact Flash (CF) som gjelder."

- tja.... Jeg bruker nå både CF og xD i både E-500 og E-3. Disse plass til to minnekort. Bruker xD som "backup" i tilfelle CF'n er full.

 

2.

"xD-kort kommer som standardkort, opp til 1GB. Disse er omtrent ikke å få tak i lengre. Så har de også Type H som skal være de raskeste og Type M som skal ha høyest kapasitet. 2 GB er likevel det høyeste du får enten med H eller M."

- Dette var ganske r*va skrevet... hva mener du egentlig? Er det vanskelig å få tak i 1GB? Se selv i produktguiden du linket til... Mange som tilbyr xD 1GB. Type M skal vel ikke ha høyest kapasitet? ... Begge typene tilbys som max 2GB... Uansett, bør det nevnes at type H er dobbelt så kjapt som type M, og noen Olympus kameraer krever type H for å filme kontinuerlig så lenge det er plass på kortet (mju 1030SW f.eks)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

"Velg det raskeste kortet du har råd til."

-Jeg tar (nesten) aldri serieopptak, og har aldri hatt noen som helst problemer med de billigste og langsomme kortene.

 

"Velg de kjente merkene."

-Ikke begrunnet, utover magefølelsen om at det for forfatteren "føles" tryggere. Finnes det ikke tester for slik? -Altså om kvaliteten på de ulike merkene.

-Jeg har knapt et eneste "kjent merke" i min beholdning, og har aldri hatt problemer av noen som helst art.

Lenke til kommentar

Jeg trengte ekstra minnekort i ferien og hadde problemer med å få tak i passende kort. Måtte til slutt kjøpe et MMC-kort, men jeg brukte det ikke da brikkene mine holdt akkurat. Men jeg er usikker på om et MMC-kort egentlig kan benyttes på kamera? Har en Canon EOS 450D med SD-kort. Konstaterer at det ikke er nevnt her.

Lenke til kommentar
Hovedforskjellen mellom standardene er at SD benytter FAT filsystem som har en maks størrelse på 2 GB. SDHC benytter FAT32, som ikke har denne begrensingen.

Eh, nei, hovedforskjellen er at SDHC er en ny protokoll på hvordan man kommuniserer med minnekortet. Det står ingenting i spesifikasjonen til SDHC at man må benytte FAT32.

Lenke til kommentar
Vi geleider deg gjennom skogen av typer, merker, størrelser og standarder.

 

 

 

Les mer

 

Noe jeg svært gjerne skulle visst litt mere om var hvor lenge kortene holder på informasjonen. Om det ev. kan være forskjeller på dette mellom fabrikater og typer. Og kanskje om forskjellige forhold under lagring kan påvirker utladning av minnesegmentene på kortene.

 

Noen fabrikanter oppgir cirkatall på slikt, men jeg vet ikke i hvilken grad dette gjennspeiler virkeligheten.

Lenke til kommentar
Hovedforskjellen mellom standardene er at SD benytter FAT filsystem som har en maks størrelse på 2 GB. SDHC benytter FAT32, som ikke har denne begrensingen.

Eh, nei, hovedforskjellen er at SDHC er en ny protokoll på hvordan man kommuniserer med minnekortet. Det står ingenting i spesifikasjonen til SDHC at man må benytte FAT32.

 

Fra sandisk sine websider:

"Legacy SD/miniSD/microSD host devices and SD/miniSD/microSD cards (up to 2GB) are FAT 16 file system compatible, while the new SDA version 2.00 file system specification defines a SD FAT 32 file system for the new SDHC/miniSDHC/microSDHC host devices and cards."

 

Ifølge de så er vel FAT32 en del av spesifikasjonene for SDHC. Eller tolker jeg dette feil?

Lenke til kommentar
Noe jeg svært gjerne skulle visst litt mere om var hvor lenge kortene holder på informasjonen. Om det ev. kan være forskjeller på dette mellom fabrikater og typer. Og kanskje om forskjellige forhold under lagring kan påvirker utladning av minnesegmentene på kortene.

 

Noen fabrikanter oppgir cirkatall på slikt, men jeg vet ikke i hvilken grad dette gjennspeiler virkeligheten.

Minnekortene holder ikke på noen elektrisk ladning. Det er hele hemmeligheten bak at flash kan holde på data uten jevnlig tilførsel av strøm. Dataene beholdes ved at det skjer kjemiske forandringer i hver minnecelle når de skrives til. Kjemien i minnecellene endres ikke når de leses. Det vil si at flash i følge forenklet teori skal holde på data i det uendelige. Likevek skjer det små kjemiske endringer over tid. Disse endringene er så trege at produsentene ofte garanterer at de skal holde på dataene i minst 10 år selv helt uten tilførsel av strøm i mellomtida. I praksis degraderes de nok kontinuerlig, men at det anses som uakseptabelt mye feil etter 10 år. Hvordan terskelen beregnes aner jeg ikke men jeg kan tenke meg at det er noe sånt som 1 bit feil per 1010 bit. Dvs at det er fult teoretisk mulig at det skjer lesefeil etter 1 dags bruk, men at sannsynligheten for feil stiger jevnt og trutt til å bli uakseptabel høy sannsynlighet etter 10 år. Det vil også si at det ikke er teoretisk umulig å finne bilder som er i orden etter 100 år.

Lenke til kommentar
Hovedforskjellen mellom standardene er at SD benytter FAT filsystem som har en maks størrelse på 2 GB. SDHC benytter FAT32, som ikke har denne begrensingen.

Eh, nei, hovedforskjellen er at SDHC er en ny protokoll på hvordan man kommuniserer med minnekortet. Det står ingenting i spesifikasjonen til SDHC at man må benytte FAT32.

 

Fra sandisk sine websider:

"Legacy SD/miniSD/microSD host devices and SD/miniSD/microSD cards (up to 2GB) are FAT 16 file system compatible, while the new SDA version 2.00 file system specification defines a SD FAT 32 file system for the new SDHC/miniSDHC/microSDHC host devices and cards."

 

Ifølge de så er vel FAT32 en del av spesifikasjonene for SDHC. Eller tolker jeg dette feil?

 

Spesifikasjonsspissfindigheter :ermm: til side:

 

Du kan jo selv formatere et kort med FAT16 eller FAT32 som du ønsker vha en PC og en kortleser. Imidlertid er det da sånn at:

1) Formaterer du et stort kort (SDHC) med FAT16, får du uansett kun benyttet 2 GB.

2) Formaterer du et kort med FAT32, kan du du ikke benytte det på apparater som støtter SD-standarden, disse apparater må da støtte SDHC-standarden.

3) Har ikke vært borti at et apparat med som støtter SDHC nekter å akseptere et kort som er formatert med FAT16 - så jeg mener at slike apparater aksepterer både FAT16 og FAT32.

 

Edit: Klargjøring

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...