Gå til innhold

Slutt på fri nedlasting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netcom er veldig gode som verkleg greier å konkurrere mot ADSL. Eg sjølv har Netcom Connect fritid og surfar så mykje eg vil i fritida for 99kr i månaden. Synst det er fantastisk å sleppe å betale dyrt for ADSL.

 

Eg har lest ein stad at ICE har problem med økonomien sin, viss kapasiteten på nettverket allereie er fullt, så vil dette berre gjere vondt verre.

Lenke til kommentar

Så lenge båndbredde er en faktor, og så lenge noen få prosent legger beslag på mesteparten, er jeg helt enig i at det må settes inn grenser og forskjellige prissatser. Er sikker på at 90% av befolkningen klare seg lenge med en grense på 0,5 GB i måneden, ihvertfall på telefonen.

 

Jeg mener, hvorfor skulle jeg være interessert i å betale for noe jeg ikke bruker, og som samtidig gjør at ting blir tregt? dvs. å betale mer for et produkt som er dårligere, høres ut som en dårlig deal.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar
Jeg bor ikke i Norge, så er ikke helt med på dette. Er det trådløst internett det er snakk om her? I Europa er det iallefall mange operatører som har fri mengde nedlasting, men det er over landlinje da...

Det er snakk om internettilknytning via mobiltelefonnettene. Begrenset datamengde på landlinjer tror jeg ikke det er mange som fortsatt driver med her i Norge. (Et unntak jeg vet om, er studentbyene i Trondheim, som har maks 10 GB opp og ned per døgn.)

Lenke til kommentar

Problemet til ICE er jo cellestørrelsen. De opererer på lav frekvens med en begrenset båndbredde og dekker store områder. Netcom har jo små celler og høye frekvenser (spesielt i byene) og har derfor færre brukere og høyere hastighet pr node. ICE kommer nok aldri til å tjene mye penger pga raskt økende hastigheter hos Netcom/Telenor.

 

Oh, noen som vet når denne LTE'n kommer? Evt. hvor mange år? :)
Det stod at de kunne kanskje få det alt i 2010! Uansett så kommer 20Mbit før den tid så HSDPA(3G) brukerne går gode tider i møte. En annen positiv ting er at bærbare maskiner vil få '3G' innebygget slik som WLAN er i dag slik at man kan være på nett nesten uansett hvor man befinner seg. Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

ja ice har nok bommet stort. trodde dem orginalt skulle ordne med mobildekning for kystfiskere og jegere som tildligere hadde brukt NMT450, ikke selge datalinje til hyttefolket (som uansett fint kan få fast linje sammen med strømmen og vannet nå for tiden)...

 

hmm, hadde da trodd det ville være mulig for en basestasjon å være intelligent, slik at den passer på at når det er flere brukere aktiv, så blir kapasiteten fordelt jevnt mellom dem. eller kanskje dem er det, men at problemet er bærelinjene bak, hvor ice mest sannsynlig må ordne med transitt-avtaler og lignende, og disse gjerne tar seg betalt pr datamengde i ett gitt tidsrom.

 

grav mer fiber for svarte...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Så lenge det er brgrenset kapasitet i nettverket, bør også Netcom vurdere å ta noen skritt mot dem som aktivt bruker mye båndbredde på nedlasting.

En venn av meg har Netcom mobilt bredbånd, fordi det ikke er andre muligheter i huset.

 

Ofte går det særdeles tregt, selv om "modemet" til Netcom viser super-3G dekning. Ofte går det tregere enn oppringt internett!

Dette er i Fredikstad..

 

Mobilt bredbånd er greit for dem med enkle surfebehov, når det er stabilt og grei hastighet. - Men det er ikke egnet for spilling med andre, webkamera o.l. pga. veldig lav uthastighet og pingforsinkelser.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...