Gå til innhold

Trekker Itunes for Markedsrådet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er opptil forbrukerne hva slags produkter de vil kjøpe. Syns forbrukerombudet drar strikken litt for langt nå. Lukket system er Apple sitt varemerke, hvorfor endre på det?

 

Fordi de Apple gjør er ulovlig i Norge. Skal de ha en norsk Itunes stor så får de rette seg etter norske lover. DRM er jo egentlig helt ruskende galt. Jeg mener ikke at ting skal være gratis og jeg mener at folk selv skal kjøpe musikken sin, men at vi alle skal kunne ha lov til å spille av musikken vi har kjøpt på hvilket som helst media vi har om det er en creativ, ipod eller MP3 cd spilleren i bilen. DRM er så feil og hadde det blitt brukt på andre ting i hverdagen, så ville flere folk lurt på hva dumt som skjer. Det med at Ituns sier at plateselskapene og itunse store kommer til å konkurs når DRM blir fjernet så er dette helt feil. Det samme spåde plateselskapene også når taipen kom og du kunne kopiere musikken din over fra en kaset til en annen. DRM må bort og er veldig bra at forbrukerombudet gjør noe med det. Det att apple er kjent for å være luket er ikke noe positivt varemerke. Tror de heller burde satse på varemerke som "stabilt" og "kompatibelt". En siste ting hvis vi forbrukere ikke setter oss opp mot DRM nå vil det ettervært komme på alt annet som vi får kjøpt.

Lenke til kommentar

Apples holdning til DRM: http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/

 

Jeg håper virkelig at Forbrukerrådet oppnår noe med dette, om ikke annet gjennom at Apple kan bruke saken til å presse plateselskapene til å stoppe den konkurransevridende diskrimineringen av iTunes. Slik det nå er driver flere av de store plateselskapene forskjellsbehandling ved at de lar andre aktører (f.eks Amazon) selge musikken DRM-fritt, men nekter Apple å gjøre det samme i iTunes Store. Så fortsatt er det dessverre bare musiken fra EMI som er tilgjengelig i DRM-fri utgave i iTunes Pluss. :(

Lenke til kommentar
Skal jeg klage på at jeg må kjøpe cd-spiller for å kunne spille av en cd?

Hvis du finner en kjede som selger CD-er som som er sperret for avspilling i spillere solgt andre plasser så kan du klage. Det er trolig en ulovlig konkurransehindring uten at jeg har sjekket hvilke paragrafer som gjelder. Altså konkurranseloven.

 

Eksempel: Sony Music finner ut at de skal lage CD-er med 5mm større radius enn normale CD-er. De ekstra millimeterne er bare plast som skal hindre kjøperen å sette inn CD-en i andre produsenter sine spillere. Så patenterer Sony spillere med plass til de ekstra store CD-ene og pumper de ut på markedet i hopetall. Noen vil se på det som en "ekstra funksjon" at de også tar Sony-CD-er og kjøper de av den grunn. Andre vil se på det som et ulovlig triks for å hindre konkurranse.

 

Konkurranse er sunnt og derfor har de fleste (alle?) land lover som gjør mange konkurransehindrende tiltak ulovlige. Monopoler og monopolistisk oppførsel er ikke ønskelig og dermed også ulovlig i de fleste (alle?) land. Konkurranselovene er altså til for å sikre befolkningen og landets bedrifter rettferdige vilkår.

Lenke til kommentar
Hvilken lov er det de bryter?

 

Skal jeg klage på at jeg må kjøpe cd-spiller for å kunne spille av en cd?

 

Er ikke det at du må kjøpe CD spiller for å spille av CD'en. Men du kan kjøpe hvilken som helst cd spiller i verden og få spilt av CD'n du kjøpte. Med DRM musik kan du kun bruke 1 type spiller og ikke alle de andre alternative spillerne der ute. Det er det som er forskjellen.

 

Syns dette er veldig positivt, DRM er pain in the ass, men hva forventer de egentlig å få ut av dette? At itunes store stenger i Norge? Hva er egentlig sjansene for at Apple går over til å selge all musikken sin DRM-fri? :hmm:

 

Noen må være først ute. Når vi i norge for ituns til å endre seg eventuelt trekke seg ut, vil andre land komme etter som enda ikke har tørt å gå opp mot apple og itunes. I tillegg vil saken i norge styrke andre saker forbrukere har mot Ituns og deres holdninger.

Endret av Cii
Lenke til kommentar
Skal jeg klage på at jeg må kjøpe cd-spiller for å kunne spille av en cd?

Hvis du finner en kjede som selger CD-er som som er sperret for avspilling i spillere solgt andre plasser så kan du klage. Det er trolig en ulovlig konkurransehindring uten at jeg har sjekket hvilke paragrafer som gjelder. Altså konkurranseloven.

Vet blant annet at vi har måttet levere tilbake et par cd-er fordi de ikke kunne spilles av i bilen. Det er sånne ting som gjør livet unødvendig tungvint.

Lenke til kommentar

MEN:

Hvorfor er ikke nettbutikker som selger wma-musikk innklaget av forbrukerrådet? De fleste brukerne i Norge (og resten av verden) har iPod, og wma fungerer ikke på iPod. Er ikke likhet for loven et av de grunnleggende trekkene i norsk rettspraksis? Er det kun Apple som fortjener å henges?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Sealion:

Alle produsenter står frie til å lage spillere som støtter WMA-formatet.

Alle nettbutikker står frie til å kunne velge WMA-formatet om de vil.

 

Apple har lagt inn sperrer mot at andre spillere skal kunne bruke iTunes. Det er en stor forskjell til WMA-situasjonen.

 

Du sier at over 50% av brukerne i Norge og verden har iPod. Det vil jeg utfordre deg til å dokumentere.

Lenke til kommentar

Dette kommer dessverre til å føre til en av to ting: Enten kommer Apple til å trekke alle sanger med DRM fra den Norske iTunes store, eller de trekker hele iTunes store.

 

Sånn som det er i dag er det ikke Apple som bestemmer hvor mye av musikken som skal selges DRM-fritt, men plateselskapene. Som Newton sier over, tre av de «fire store» nekter Apple å selge musikken sin DRM-fritt.

 

Jeg håper for all del at all musikk blir DRM-fri, men jeg er dessverre redd dette er feil vei å gå.

Lenke til kommentar
Sealion:

Alle produsenter står frie til å lage spillere som støtter WMA-formatet.

Alle nettbutikker står frie til å kunne velge WMA-formatet om de vil.

 

Apple har lagt inn sperrer mot at andre spillere skal kunne bruke iTunes. Det er en stor forskjell til WMA-situasjonen.

 

Du sier at over 50% av brukerne i Norge og verden har iPod. Det vil jeg utfordre deg til å dokumentere.

 

Er det ikke også mer spesifikt rettet mot DRM i containeren, og ikke containeren selv?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...