Gå til innhold

Atheros åpner opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt at det skjer noe, men det går litt for tregt syns jeg.

 

Jeg ser ikke engang chipsettet som er i min Asus EEE på den lista, og for øyeblikket har jeg dobbelt så mye ytelse og lengre rekkevidde med ndiswrapper + windows-drivere kontra madwifi-driverne.

 

2.6.28 er ikke veldig langt unna, men når det gjelder mainstream distroer er vi vel ikke der før utpå vårparten.

 

Drivere til dagens hardware er ganske komplekse, og en del linuxdrivere, åpne eller ikke, bærer preg av å ikke ha de ressursene de burde ha.

 

Når det er sagt, så er det en positiv utvikling hos flere hardwareprodusenter, så om noen år er forhåpentligvis ikke dette noe stort problem lenger.

Lenke til kommentar

Dette er ekstremt viktig for de åpne OSene, og nå får man bare håpe at Broadcom og realtek følger etter. Dersom alle hadde åpnet driverne sine, ville de trådløse problemene til Linux være borte, og alt ville fungere likt under f.eks. NetworkManager uten ekstra dilldall. Dette er tross alt en av de aller viktigste komponentene i dagens PC-miljø. Andre ting jeg helst ville sett forbedret i løpet av det neste året er bluetoothfunksjoner, batterisparingsmodus, åpne BIOSer og opprensking i ALSA/OSS/PulseAudio..

Lenke til kommentar
Fordelen med å benytte seg av et fritt alternativ som OpenHAL er at sannsynligheten for at driverne blir inkludert i Linux-kjernen, eller andre frie kjerner som BSD og Solaris, øker betraktelig.
Samt frihet for brukere, men det er ikke så viktig.

 

Helt riktig. Det er ingen vanlige BRUKERE som trenger slik "frihet".

Lenke til kommentar

Yay! Mer åpne drivere, mer "out-of-the-box"-fungerende distroer!

 

Jeg ser ikke engang chipsettet som er i min Asus EEE på den lista, og for øyeblikket har jeg dobbelt så mye ytelse og lengre rekkevidde med ndiswrapper + windows-drivere kontra madwifi-driverne.

Litt OT, men det er ethernet-driver (ikke trådløs) du mangler på EEE?

Jeg mener det er samme chipset som for eksempel P5Q-hovedkortet fra Asus, som jeg har.

Den driveren (atl1e) skal bli inkludert i 2.6.27, men du kan også kompilere den selv som modul (meget lett).

Se for eksempel http://gentoo-wiki.com/Asus_EEE_PC_1000#Wi...atl1e_driver.29 (funker såklart i andre distroer enn Gentoo også).

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke engang chipsettet som er i min Asus EEE på den lista, og for øyeblikket har jeg dobbelt så mye ytelse og lengre rekkevidde med ndiswrapper + windows-drivere kontra madwifi-driverne.

Litt OT, men det er ethernet-driver (ikke trådløs) du mangler på EEE?

Jeg mener det er samme chipset som for eksempel P5Q-hovedkortet fra Asus, som jeg har.

Den driveren (atl1e) skal bli inkludert i 2.6.27, men du kan også kompilere den selv som modul (meget lett).

Se for eksempel http://gentoo-wiki.com/Asus_EEE_PC_1000#Wi...atl1e_driver.29 (funker såklart i andre distroer enn Gentoo også).

 

Wired-driver fungerer out of the box i de distroene jeg har prøvd (Ubuntu 8.04.1, Fedora 9). Jeg snakker om wireless, altså Atheros AR5007. Det funker med madwifi, men det funker ikke bra nok. Hastigheten og rekkevidden er langt under det jeg er komfortabel med, slik at streaming av film/musikk fra en server i nettverket skipper og er generelt uholdbart.

 

Jeg trodde først at dette var en hardware-begrensing, men bytte til ndiswrapper + WinXP-drivere ga meg en helt annen verden. Beklageligvis er heller ikke ndiswrapper perfekt (ga meg en haug med kernel panics i Fedora 9, som er grunnen til at jeg byttet til Ubuntu). Nå fungerer det fint, men jeg ser frem til det finnes en driver for linux, som er inkludert i kjernen, som ikke er på eksperimentstadiet, og som matcher windows-driveren i ytelse.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Intel er veldig bra, ja. Var på god vei til å kjøpe meg et Intel-kort til Asus Eee'en.. men Asus har vært såpass kjipe at de har låst Eee'en til en bestemt type trådløskort (sperre på PCI-ID i BIOS).. så er stuck med Atheros og venter på bedre tider.
Ta en testrunde med 8.10, og se om ath5k løser dine problemer.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...