Gå til innhold

Ultraportabel med Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med Blu-ray?

 

11,1-tommers skjerm (1366x768)

Skjermoppløsningen er såpass dårlig at bildekvaliteten i forhold til DVD blir forsvinnende liten, og skjermen er jo såpass liten at filmopplevelsen blir heller laber. Den er sikkert kjekk å se film på mens man er utomhus, men for å utnytte Blu-ray drevet må man jo drasse med seg Blu-ray filmene også.. Det er ikke sjans å legge dem inn på disken på grunn av størrelsen, og skal man begynne å komprimere dem kunne man like greit valgt en maskin uten Blu-ray drev. Svært få brenner data på Blu-ray også på grunn av pris så der er det også temmelig verdiløst for øyeblikket. Det eneste brukområdet jeg kan se er å kjøre filmen ut via HDMI til en TV, men så vidt jeg forstår er vel det også temmelig begrenset..

Lenke til kommentar

Altfor dyr maskin i forhold til alternativene. 2000 dollar, tilsvarer et sted mellom 15000 og 20000 her i landet, og det uten BR-drev. Sony Vaio er virkelig stilige og pene maskiner, men de priser seg altfor høyt. Det ikke engang i nærheten av Apple sine sinnsyke priser vil jeg tro.

Kjøper mye heller en Asus EEE til 1/10 del av prisen og halvparten av ytelsen, enn det tullet her.

Lenke til kommentar

Jeg sikler på en slik en. Jeg har per i dag en Fujitsu-Siemens Lifebook P7120. Denne betalte jeg 25 000 for såvidt over to år siden. Kanonbra maskin, men tiden har gått litt fra den, og jeg har begynt å se etter alternativer. Er ikke fornøyd med etterkommeren P7230, og har helt forelska meg i Vaio, som hadde vært et godt alternativ. Men poenget er; det er mange som er villige til å betale dyrt for en liten (mindre enn 12") maskin som har optisk drev og nogenlunde skjermoppløsning osv.

 

Men ellers enig i at det er en tåpelig nyhet så lenge Sony ikke er interessert i å selge Vaio i Norge...

Lenke til kommentar
Hvis en ny bærbar fra Sony til 10 000 kroner (USA-pris, ville gått for nesten 15 i Norge) ikke klarer FM 09, skal jeg spise hattene til hele forumet :-)

Inneholder det spillet noe som helst 3D kommer du til å bli sliten i kjeven.

Ultraportable har ikke dedikerte skjermkort, og datamaskiner uten dedikerte skjermkort er som oftest ubrukelige til nyere spill.

Lenke til kommentar

Det er temmelig meningsløst å sette Blu-Ray i denne maskinen. Billigmaskiner ellers har også fått det etter hvert. Skjermen har for dårlig oppløsning til å dra serlig nytte av Blu-ray, og selvbrente plater ligger i en prisklasse de fleste får bakoversveis av. Dessuten har de fleste bare Blu-ray-spiller, så da kan de ikke brenne slike plater likevel.

Lenke til kommentar
Er litt uenig i at Blu-ray ikke er viktig.

Tenk noen år fremover - BD kommer til å ta over mye for DVD, ikke bare for film, men også for data.

OK å kunne brenne ut 23GB på en plate...

Innen Blu-ray brennere er allemannseie og platene koster noen kroner per stk er denne maskinen utdatert uansett. Og som nevnt over tror også jeg at bruk av Blu-ray til lagring av data vil være en utdøende affære noen år frem i tid. Eksterne minnepenner/harddisker er denne generasjonens løsning for ekstern datalagring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...