Gå til innhold

Nå kommer 16 GB Micro-SD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det er først når spillere får 32Gb flash de blir interessante. 0-16Gb er rett og slett ALTFOR lite hvis en har en nogenlunde ok musikksamling. 32Gb innebygget og mulighet for slot-in er dagen jeg kjøper ny MP3-spiller....

Det samme ble sagt om 1 GB, 2, 4 8, 16 og vil sikkert bli gjentatt ved 32, 64 128 osv. Oppfettelsen av hva som er en "ok musikksamling" og "ok bitrate" endrer seg kontinuerlig. Også er det avhengig av hva du har fra før. Har du bærbar CD-spiller så vil sikkert en mp3-spiller med 1 GB være en stor forbedring. Har du en mp3-spiller med 120 GB harddisk og den er konstant full så blir du nok ikke fornøyd med flash før om mange år.

 

PS. Creatice Zen og Sansa View har inntil 32 GB flash og plass for mikro SD. Altså inntil 48 GB.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha Zen, den integreres ikke med library så vidt jeg har fått med meg. View er heller ikke aktuelt, da den ikke støttes av rockbox, og har heller ikke støtte for FLAC, og har ikke ikke utrolig god lydkvalitet, som anythingbutipod.com påstår.

 

Simen1: Du kan tenke deg når jeg, og mange andre har hatt HDD-spillere med en kapasitet på ofte 40Gb eller mer, da blir det fort knapt å gå ned til 16GB flash som mange spillere har hatt opp til i dag.

 

Skulle kanksje skrevet i 1.posten at spillere måtte være knallbra også ^^

Men, nå kjører jeg iRiver H340 med rockbox v3.0, og er kjempehappy med det.

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Det samme ble sagt om 1 GB, 2, 4 8, 16 og vil sikkert bli gjentatt ved 32, 64 128 osv. Oppfettelsen av hva som er en "ok musikksamling" og "ok bitrate" endrer seg kontinuerlig. Også er det avhengig av hva du har fra før. Har du bærbar CD-spiller så vil sikkert en mp3-spiller med 1 GB være en stor forbedring. Har du en mp3-spiller med 120 GB harddisk og den er konstant full så blir du nok ikke fornøyd med flash før om mange år.

 

Riktig. Min samling er nå påover 300 gb. Ingen mp3 spillere har vert i nærheten.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke ha Zen, den integreres ikke med library så vidt jeg har fått med meg. View er heller ikke aktuelt, da den ikke støttes av rockbox, og har heller ikke støtte for FLAC, og har ikke ikke utrolig god lydkvalitet, som anythingbutipod.com påstår.

Smak og behag. Du får ha lykke til med iRiver H340 eller hva det blir. Tipset kan likevel være nyttig for folk med andre prioriteringer enn deg.

 

Riktig. Min samling er nå påover 300 gb. Ingen mp3 spillere har vert i nærheten.

300GB er ikke umulig i dag, men da må du tenke litt kreativt og gå for en monster-løsning. F.eks en Acer Aspire One A150 og oppgradere den til 500 GB harddisk. Eller gå for en mp3-spiller med med 2,5" harddisk og oppgraderignsmulighet til de siste og største 2,5"-diskene.

Lenke til kommentar
Og det er først når spillere får 32Gb flash de blir interessante. 0-16Gb er rett og slett ALTFOR lite hvis en har en nogenlunde ok musikksamling. 32Gb innebygget og mulighet for slot-in er dagen jeg kjøper ny MP3-spiller....

Det samme ble sagt om 1 GB, 2, 4 8, 16 og vil sikkert bli gjentatt ved 32, 64 128 osv. Oppfettelsen av hva som er en "ok musikksamling" og "ok bitrate" endrer seg kontinuerlig. Også er det avhengig av hva du har fra før.

Du sier mye fornuftig, men jeg er ikke helt enig. 1 og 2 GB er og var for lite til en musikkspiller. 4GB er/var også i det minste laget, men går ann. Det blir jo verre på en mobil da, som musikksamling ikke er det eneste man skal ha på den. Mer avanserte mobiler som Touch HD som kommer, vil man sikkert ha mange småvideoer, og kansje 1-3 filmer på mobilen for eksempel. Men jeg har reagert før på artikler som sier "her kommer mobiltelefoner for de film-interesserte". En film entusiast, vil ikke sitte å se en kvalitets langfilm på en liten skjerm! Men tegnefilmer eller lettere filmer, da uten særlig detaljer å følge med på, er sikkert ikke så galt å se på en mindre skjerm.

 

Tilbake til musikken. 8-16GB er noe de fleste burde kunne leve med. Man må ikke være for bortskjemt til å kunne tenke fleksibelt. 8-16GB er og var en brukbar lagringsplass. Sannheten er at mp3 og mussiksamling ikke har endret seg noe særlig de siste par årene. Selv bruker jeg den samme kvaliteten jeg alltid har brukt, 128kb/s mp3. Det er klart at jeg ikke nå utnytter det til det meste, men det er greit for meg. Mye musikk kommer i høyere bitrates, som igjen tar mye mer plass. Bare man holder et unisont format på samlingen, så kan man få plass til mye mer. Sannheten er nok at man ikke merker (om noenting som helst) forskjell på høyere "kvalitet" formater.

 

Min samling tar mye mindre plass enn mange andres gjør, dette fordi jeg konverterer dem til formatet. Når det er sagt, så fører ikke jeg noe særlig samling for tiden. Jeg har aldri hatt en meget stor samling, fordi jeg sletter musikk jeg er lei av. Jeg syns også det er uoversiktlig med en for stor samling. Men folk bestemmer jo helt klart selv! Men bare det å konvertere samlingen til et mindre format, vil gi deg mye mer plass. Det handler om utnyttelse av plass, ikke kun antall GB i plass! Folk høres jo ut som sosialistene her i norge: at det kun er antall kroner som teller, å ikke hvordan man utnytter og bruker hver krone.

 

128 kb/s mp3 som jeg bruker, er jo ikke det lureste i dag. Det er bare å søke om tips på nettet. Jeg vet at det finnes et annet format enn mp3 som gir bedre kvalitet og tar langt mindre plass. Jeg prater ikke om ogg, bare så det er sagt! Så utviklingen er faktisk sånn innen musikk, at man kan få mer ut av hver GB. At musikk-kvaliteten blir bedre er jo naturlig, men at det i tillegg er fokus på å få filene til å ta mindre plass, er helt flott!

 

Alt annet av film, spill osv. tar jo bare mer og mer plass. Å det er liten fokus på komprimering. Men nye og større fomater, betyr nye behov, som igjen betyr mer penger i kassa. Så dette er naturlig.

 

Mine tips er: gjør det beste ut av det! Søk på nettet, bruk det formatet som vil passe deg best. Les om forskjell i bitrate FAKTISK merkes! For min erfaring er at det ikke gjør det. det er derfor jeg har 128kb/s mp3, å ikke 512kb/s. Å tenk all den plassen jeg sparer! Men som sagt, kunne jeg jo spart mye mer. Ellers må du jo faktisk ofre litt av samlingen, hvis den er veldig stor. Du som har en 300GB samling (det interessante er jo dog hvor mange sanger), du kan vel ærlig talt ikke si at veldig mye i den samlingen er musikk du enten er lei av, eller generellt ikke liker!?

Lenke til kommentar

Men når det er sagt, så føler jeg at 16GB og ihvertfall 32GB er lagringsplass som føles tilstrekkelig. Det som har vært tidligere, altså 1-4GB, har alltid føltes som at det er for lite.

 

På den andre siden, tenker man 8, 16 og 32GB, så vil jo plassen på en avansert mobil, nå brukes til andre ting enn kun musikk. Du har GPS program som tar mye plass, du har spill, du har filmklipp (som vil komme mer og mer) osv. Så det er klart at mobiler nå trenger mer plass. Men tenker man plass på mp3 spilleren, så syns jeg at man nå kan begynne å bli fornøyd!

 

Men mp3 spillere er vel strengt tatt på vei ut. Mobilen tar over! Så nå når man faktisk har bra plass på en mp3-spiller, så er denne på vei til å bli utdatert. :!:

 

En alti-i-ett dings vil jo være det foretrukne for nærmest alle.

Lenke til kommentar
En alti-i-ett dings vil jo være det foretrukne for nærmest alle.

 

Bortsett fra de som er ute etter batterikapasitet, hvor utviklingen står stille sammenlignet med utviklingen av andre teknologier.

 

For min del holder det å lage flere gode ting, men hvor er mp3spilleren med hifilyd, eller mobilen med alle funksjoner og fantastisk kamera som er på størrelse med en ipod nano?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
En alti-i-ett dings vil jo være det foretrukne for nærmest alle.

 

Bortsett fra de som er ute etter batterikapasitet, hvor utviklingen står stille sammenlignet med utviklingen av andre teknologier.

 

For min del holder det å lage flere gode ting, men hvor er mp3spilleren med hifilyd, eller mobilen med alle funksjoner og fantastisk kamera som er på størrelse med en ipod nano?

Helt rett! Det er den forbaskede batterikapasiteten...

Lenke til kommentar
En alti-i-ett dings vil jo være det foretrukne for nærmest alle.

 

Bortsett fra de som er ute etter batterikapasitet, hvor utviklingen står stille sammenlignet med utviklingen av andre teknologier.

 

For min del holder det å lage flere gode ting, men hvor er mp3spilleren med hifilyd, eller mobilen med alle funksjoner og fantastisk kamera som er på størrelse med en ipod nano?

Helt rett! Det er den forbaskede batterikapasiteten...

 

Batterikapasiteten har vel også utviklet seg. Den holder jo følge med utviklingen. En "dings" anno 2008 krever en god del mere kraft enn for noen år siden og slik vil det vel fortsette å utvikle seg. Men er vel enig at det ideelle ville vært om en smartphone hadde vart lengre enn ett døgn med normal bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...