Gå til innhold

Telenor og Platekompaniet lanserer musikkbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Vi har nå 50 prosent markedsandel på mobilen, eller 20-30 prosent totalt på digital musikk i Norge. For å vokse ytterligere måtte vi gjøre noen grep, og ville samarbeide med de beste i bransjen, sier Klaus Sørland, musikkansvarlig i Telenor Djuice.

Har platekompaniet så stor markedsandel blant norske kunder? (CD-er er jo også digital musikk). Regner de bort all musikk som er kjøpt av norske kunder fra utlandet, f.eks fra CDON?

 

Om Telenor Sverige:

deretter koster tjenesten 99 kroner i måneden. Dersom du sier opp tjenesten kan du beholde de 100 mest spilte låtene.

Betyr det at man ikke får beholde alle varene man kjøper for 99 kr/mnd? Hvordan i all verden kan det være lov å frata kundene varer etter at de er kjøpt og betalt?

Lenke til kommentar

Synes muligheten for å kunne streame så mye musikk jeg vil for 99 kr. pr. mnd. virker ypperlig. Nei du kjøper ikke musikken da, du betaler for en tjeneste som lar deg låne musikken så lenge du er medlem.

Det er bare en bonus at du får beholde 100 når du melder deg ut.

 

Platekompaniet/Telenors løsning derimot synes jeg ikke virker så appelerende.

Lenke til kommentar

Her er det eg vil ha:

* DRM-frie MP3-filer i god kvalitet.

* Betaling per fil. For å unngå massevis av minitransaksjonar, kan ein eventuelt bruke eit "lommebok"-konsept, der ein betalar inn eit litt større beløp, og deretter kan laste ned musikk for dette beløpet. Det er slik dei gjer det t.d. på Playstation Network.

 

Sånn, musikkbransje. Å leige musikken gidd eg ikkje. Å abonnere på retten til å laste ned eit visst antal sangar vil eg heller ikkje, det er vekkasta pengar dei månadane eg ikkje lastar ned noko.

 

Kay

Lenke til kommentar

Er det bare snakk om leie av musikken?

 

probin: Regn med at både Telenor og Platekompaniet tar en god porsjon av de pengene vi ønsker skal gå mest mulig direkte til artistene. Etter at plateselskapene også har forsynt seg av kaka er det neppe mye igjen til artistene. Kanskje 10-20% av det man betaler. Sånn sett liker jeg veldig godt løsningen som Radiohead var tidlig ute med. Betal direkte til artistene, det beløpet du mener det er verd og last ned DRM-frie sanger i god kvalitet til odel og eie.

Lenke til kommentar

Om jeg først skal kjøpe skitmusikken så skal jeg isåfall ha muligheten til å kjøpe den

når jeg vil, i den kvaliteten jeg vil, og ikke belage meg på noe abonement tull, spesielt

fra Telenor. Og hva er det med at "datatrafikk" er gratis, det er da vel ingen som betaler

noe ekstra for å laste ned noe som helst. OMG Telenor er så kule fordi vi slipper å betale

for datatrafikken på de overprisete låtene med dårlig kvaltiet som vi kjøper av de.

 

På tide å våkne, vi lever snart i 2009, om vi vil ha musikk, bruker vi Torrents, om dere

vil at vi skal slutte, må dere få ut fingern å gi oss et kvalitetsprodukt som er enkelt,

billig, er så bra og tilbyr så mye divers musikk at vi får lyst til å betale dere.

 

For ikke snakk om at Platekompaniet ikke akkurat står øverst på listen over

"platebutikker" som har bra utvalg.

 

 

Dette derimot, kan muligens bli bra: http://www.grooveshark.com

over 5millioner låter? gratis streaming sier du? nedlastnings mulighter? penger for å dele?

 

 

-mr. negativ.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Bare MP3 med en bitrate på 256 kbps? -det er jo ikke akkurat veldig god kvalitet sammenliknet med CD med 16 bit, 44,2Khz engang!

Vel, iTunes har 128 kbps. Personlig hører jeg ikke forskjell på en 192 kbps MP3 og CD-lyd.

 

Jeg jobber i butikk og selger en del Hi-Fi utstyr om dagene. Og jeg kan si at med selv rimelige stereo-anlegg er det bedre lyd på CD. Men det er lettvint og brukervennlig når man ta med seg musikk etter behov på bærbart mm.

 

Det som ER trist, er at mange plater nå for tiden (med Timbaland og Whinehpuse exempelvis) tydeligvis er mikset med nedlasting for øye. Da er det ikke store forskjellen lenger.

Lenke til kommentar
Bare MP3 med en bitrate på 256 kbps? -det er jo ikke akkurat veldig god kvalitet sammenliknet med CD med 16 bit, 44,2Khz engang!

Vel, iTunes har 128 kbps. Personlig hører jeg ikke forskjell på en 192 kbps MP3 og CD-lyd.

 

Tuller du med meg?

 

Jeg hører det med en gang når mp3 filer er av dårlig kvalitet. Riktig nok kan dette ha noe å gjøre med at jeg jobber litt som lydmann, men trodde ikke det var så venskelig å skille 128 kbps fra CD.. :hmm:

Lenke til kommentar
Bare MP3 med en bitrate på 256 kbps? -det er jo ikke akkurat veldig god kvalitet sammenliknet med CD med 16 bit, 44,2Khz engang!

Det er to vidt forskjellige formater og kan ikke sammenlignes på bitrate. 1400 kbit/s WAV er IKKE 10 ganger bedre enn 140 kbit/s mp3. Selv innenfor samme format er ikke bitrate vs subjektiv kvalitet noen lineær skala. Poenget mitt er at 256 kbit/s mp3 er subjektivt bra selv om det ikke er i nærheten av samme bitrate som en CD.

Lenke til kommentar
Bare MP3 med en bitrate på 256 kbps? -det er jo ikke akkurat veldig god kvalitet sammenliknet med CD med 16 bit, 44,2Khz engang!

Vel, iTunes har 128 kbps. Personlig hører jeg ikke forskjell på en 192 kbps MP3 og CD-lyd.

 

Jeg jobber i butikk og selger en del Hi-Fi utstyr om dagene. Og jeg kan si at med selv rimelige stereo-anlegg er det bedre lyd på CD. Men det er lettvint og brukervennlig når man ta med seg musikk etter behov på bærbart mm.

 

Det som ER trist, er at mange plater nå for tiden (med Timbaland og Whinehpuse exempelvis) tydeligvis er mikset med nedlasting for øye. Da er det ikke store forskjellen lenger.

 

De er mikset med loudness for øyet, og har vært det i over 10 år. Det er en dårlig trend, men har lite med nedlasting å gjøre i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tok en test i går. Rippet et del Radiohead-sanger fra CD til MP3 med LAME-encoderen i forskjellige bitrates og brukte det rimelige gode Koss headsettet mitt for å høre forskjell fra CD-en:

 

32 kbps: Helt ubrukelig. Hører klar hakking/artifacts og skurring.

64 kbps: Bedre, men fortsatt skurring og langt fra brukbart.

96 kbps: Hører klar forskjell fra CD-en. Klart svakere, mindre dynamisk og "kaldere" lyd. Fortsatt litt skurring.

128 kbps: Hører bittelitt forskjell, men egentlig helt OK.

192 kbps: Hører ingen forskjell.

320 kbps: Hører ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Den evige debatten om hva som er bra nok bitrate er en avsporing i denne sammenhengen.

Jeg går ut i fra at man betale 59,- for å streame 256kbs til mobilen/datamaskinen pr. måned og kan beholde ti sanger hver måned? Det virker som en fair deal spør du meg. Jeg kan godt tenke meg å høre musikk på mobilen, men kjøpe? Nei takk.

 

edit: etter å ha sjekket ut Telenor nåværende løsning skjønner jeg at dette sannsynligvis blir en tjeneste som kun selger musikk, og da blir prisen så i utakt med virkeligheten at de anntageligvis ikke får stort flere kunder enn de har i dag. Altså ikke så fryktelig langt fra 0. Det meste av "salget" i dag er vel det som er forhåndskjøpt og som gies bort i forbindelse med kjøp av ny telefon eller lignende. kampanjer.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...