Gå til innhold

Denne skjermen banker alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ups, nå ser jeg det. To tommer er jo knøttlite. Jeg håpte at størrelsen skulle stå litt i stil til oppløsningen, men neida.

 

Skjermen er altså 2,5 * 4,4 centimeter og har en pixeltetthet på 47000 pixler per kvadratcentimeter. Lurer på om det er mulig å se forskjell på det og f.eks ~12000 pixler per kvadratcentimeter (270x480 på 2") med vanlig skarpt syn og uten bruk av lupe.

Lenke til kommentar

Jeg regnet litt på det nå. Skjermen må helt opp til 5,5 tommer for å få samme pixeltetthet som en med 240x320 på 2,0 tommer. 5,5 tommer (~7*12 cm) synes jeg blir alt for stort for en mobil, men sett at de møttes på halvveien og lagde en skjerm på 3,5 tommer med den oppløsningen så ville det vært veldig interessant. Dvs. langt høyere pixeltetthet enn den nevnte 2,0 tommeren med 240x320, men også større skjermflate.

 

En 3,5-tommer i dette formatet (16:9) måler 4,43 * 7,55 cm. Legg til noen millimeter ramme på alle sidene, samt en ekstra cm i lengden til høyttaler og mikrofon så har vi en mobil på omtrent 5 * 9 cm. Etter min mening passe for en mobil med skjerm på hele fronten.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen skjønner jeg overhodet ikke. Hvem er det som vil ha lav pikseltetthet? Hvem er det som liker å se pikslene fremfor perfekt avrundede kanter og fonter som ikke er hakkete? Printere har DPI på flere tusen, skjermer har sjelden noe over 100 PPI. Dette er en av årsakene til at tekst er ekkelt å lese på skjerm, men flott å lese på papir.

 

Amazon Kindle beveger seg i riktig retning med 167 PPI, men er fortsatt langt fra mål etter min mening. Casio beveger oss et enda lenger steg i riktig retning med sine 546 PPI. Da begynner vi å snakke PPI som gjør pikslene usynlige hver for seg, noe som helt åpenbart er en riktig utvikling.

 

Det eneste "problemet" med høy DPI er råtne grafiske grensesnitt som ikke vet å utnytte PPI-en skikkelig og i stedet tegner ut alt for fysisk små objekter. Hvis alt istedet hadde vært vektorbasert kunne det bli tegnet ut uavhengig av skjermoppløsning i samme fysiske størrelse og jo høyere oppløsning, jo bedre ville det sett ut.

Lenke til kommentar
Jeg regnet litt på det nå. Skjermen må helt opp til 5,5 tommer for å få samme pixeltetthet som en med 240x320 på 2,0 tommer. 5,5 tommer (~7*12 cm) synes jeg blir alt for stort for en mobil, men sett at de møttes på halvveien og lagde en skjerm på 3,5 tommer med den oppløsningen så ville det vært veldig interessant. Dvs. langt høyere pixeltetthet enn den nevnte 2,0 tommeren med 240x320, men også større skjermflate.

 

En 3,5-tommer i dette formatet (16:9) måler 4,43 * 7,55 cm. Legg til noen millimeter ramme på alle sidene, samt en ekstra cm i lengden til høyttaler og mikrofon så har vi en mobil på omtrent 5 * 9 cm. Etter min mening passe for en mobil med skjerm på hele fronten.

plasser høytalerne osv under skjermen og lag en "lyd-tunnel" istedet. :thumbup:

men antennen liker å være fri.

 

ble ikke imponert hvis dette er en rekord, men jeg er sterkt for en dpi hvor man ikke kan se punktene, og som det står over her, oppløsningen er ikke et problem hvis man har vektorbasert grafikk.

blir lei av å vente på vga, men nokias n-serie vil kanskje vente med dette pga. ytelsen i ngage-spillene deres :(

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...