Gå til innhold

Test: Zonealarm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ZoneAlarm er en god brannmur, som gir mye bedre beskyttelse enn den innebygde i Windows. Enkelte maskiner som har IP-adresser som er spesielt utsatt for angrep har ofte for dårlig beskyttelse med brannmuren i Windows. Enkelte maskiner kan i løpet av timer bli så angrepet og infisert at de bør formateres på nytt. Jeg har sett nok av eksempler på dette, så jeg anbefaler å bruke en brannmur som ZoneAlarm eller tilsvarende, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Zonealarm tidligere. Egentlig en veldig grei brannmur, men så er jeg vel også en bruker med ca middels datakunnskap. En av de tingene jeg lot meg frustrere av når jeg syslet med denne brannmuren var at uker etter at jeg hadde installert og konfigruert brannmuren, kunne nettet fint fungere, helt til jeg fikk opp en dialog med en for meg ukjent prosess som spurte om tilgang til nettet. Tok jeg nei da hendte det rett som det var at nettet "ikke fungerte" lengre. Da var det bare å gå inn i sideoversikten til zonealarm og sette ja på prosessen jeg nettopp hadde sagt nei til.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Zonealarm i en evighet på mange maskiner og har vært veldig fornøyd. Ingen innbrudd på noen av maskinene jeg har brukt. Og det er jo det viktigeste.

 

Men etter at de valgte å ikke la deg laste ned programmet direkte fra web mer har det vært skikkelig pain å få installert det på Vista for meg. Har hatt akkurat samme trøbbelet som anmelderen hadde. På begge maskinene med Vista hjemme.

 

Men jeg digger at programmet er så "masete" om programmer som skal få passere muren.

Lenke til kommentar
Jeg brukte ZoneAlarm helt til jeg gikk over til XP x64, og var fornøyd med det. Nå har jeg bare GhostWall, dårlige saker. Noen som har anbefalinger? :)

 

Jeg bruker zonealarm free på min 32bit XP server, der duger den greit.

 

Men på 64bit OSet mitt ble det Eset Smart security suite (betaling da). Den firewallen fant jeg til å være vel så god som Zonealarm som egentlig er den eneste jeg har funnet, gratis, som oppfyller mine krav til konfigureringsmuligheter. Firewallen i Eset smart security var derimot meget bra, og i likhet med Nod32, så bruker den veldig lite systemressurser.

Lenke til kommentar
Zonealarm har en innstilling via menyvalget Firewall, Main, Trusted Zone Security som kan brukes til å gi PC-en ekstra beskyttelse. Standardvalget er "Med", men dersom vi setter denne til "High" skal PC-en ifølge produsenten bli usynlig på nettet. Vi testet ut dette, men får samme resultat i Shieldsup-testen.

 

 

 

Det er ganske vanlig at routere blir satt opp til å svare direkte på ping requests i stedenfor å forwarde dem videre. Sikker på at det ikke er det som var tilfellet her?

Lenke til kommentar

Eh, dere testet kun med Shieldsup? Det er jo en skikkelig grundig test...

Det er kanskje like greit å la være å teste om dere ikke kan gjøre det skikkelig? Skikkelig i denne sammenhengen er å la en annen maskin emulere WAN og teste sikkerheten med NMAP osv.

 

ZoneAlarm har lenge vært kjent for å være et dårlig produkt, hvorfor folk velger programvare som dette som vel er den viktigste på en PC synes jeg er merkelig.

 

Selv bruker jeg en Alix 2C3 med m0n0wall og full egress filtering.

Lenke til kommentar

Dere (hardware.no) må prøve og skrive litt mer om det dere er flinke til (hardware) og litt mindre om ting dere ikke er helt pro'e på enda (virus). 90% av testen handlett om brukervenlighet og den 10% av testen dere brukte på hvor bra den var til og ta virus var elendig gjennomført, ta en test fra en side også få opp et resultat som bestemmer hvor bra brannmuren er ?? Lol!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... dere brukte på hvor bra den var til og ta virus var elendig gjennomført...

 

Hva har virus med saken å gjøre ?

 

Nuvel, hva er poenget egentlig ? Står ikke de aller fleste bak en aller annen boks (router/fw) som gjør software brannmurer på PC'en overflødige ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...