Gå til innhold

Tror på fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye tyder at dedikerte GPU vil være det beste valget i mange år fremåver. Særlig hvis Nvidia (eller ATI som henger litt etter) med sin CUDA får GPUen til å utføre de oppgavene som tradisjonelt var forbehold CPU. Fordi alle er enige at 216 Core er mye bedre enn 8 Core når det kommer til parallelle oppgaver.

 

Photoshop har nettopp tatt en ganske indresang "første steg" for å bruke GPU for å akselerere bildebehandling. Selv om dette er et nytt område med sine medfølgende barnesykdommer, men kan tilby store ytelser og lover bra, og antyder at at behovet for kraftige og dedikerte GPU kommer til å stige i nærmeste årene.

Lenke til kommentar

Jeg tror at skjermkort og integrerte ting vil kunne fungere side om side, slik det ofte har gjort lenge.

 

Hovedkort med integrert skjermkort har eksistert lenge, og selger godt slik jeg forstår det. Det er i dette markedet Intel er STORE.

 

Det er mange som bare skal ha en pc. Ferdig.

Spør du de om de ønsker å spille så vil de si nei.

Problemet er at disse menneskene kommer borti behoved senere da de har lyst å prøve, eller puddingen plutselig vil spille. Da er spørsmålet - vil maskinen kunne dra spillet??

 

For en spillutvikler så er markedet dødsviktig når de skal sette standard på spillet. Noen krever det råeste maskinvaren - mens andre ønsker å kunne selge bredt. Begrenser spillutvikleren seg, så går de jo glipp av inntekter.

Ser man på wow - 10mill spillere??? - Deres motor er ikke mye å skryte av, og kjenner du litt til grafikk, så tror jeg de fleste vil være enig med meg at det er ikke rare greiene wow har. Men deres spill kan spilles på mye rar maskinvare - noe jeg påstår er en viktig del i deres suksess. Istedet for fancy teknikker - så har de valgt å kjøre grafisk godt lagde texturer, fremfor andre ting.

 

Nei, Nvidia har nok rett i at markedet vil fortsette å vokse. Vi vil fortsatt ha behov for entusiastkort - og om noen spiller ballen riktig, så påstår jeg at det er et viktig marked på integrert også. Hallo - vista.

Lenke til kommentar
Nvidia har posisjonert seg som en spesialist på GPU og kommer derfor ikke til å smelte disse sammen med x86-prosessorer med det første.

 

Er det plutselig bare x86 som stod i fokus?

 

Hva med 64?

Aldri hørt om en arkitektur som heter 64. En kommer nok ikke til å dytte x86 av tronen i nærmeste fremtid på grunn av bakoverkompatabilitet, uansett. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Egentlig ikke noen overraskelse i det hele tatt. Dette kom jo ikke fra en nøytral tredjepart - selv om jeg er enig. Hadde invidia sagt at det er over og ut skjermkort om f.eks. 3 år, ville jo det gjordt sitt med aksjerkursen deres.

 

 

ja. det ville sendt dems akserkurs litt nedover.. jeg har egentlig litt trua på at å intrigrere gpu i cpu vil gjøre at man "kan" spille på de pc'ne uten dedikert skjermkort også.

 

det er vell lov å håpe på ytelse i hd3650 segmentet =)

Lenke til kommentar
Nvidia har posisjonert seg som en spesialist på GPU og kommer derfor ikke til å smelte disse sammen med x86-prosessorer med det første.

 

Er det plutselig bare x86 som stod i fokus?

 

Hva med 64?

Aldri hørt om en arkitektur som heter 64. En kommer nok ikke til å dytte x86 av tronen i nærmeste fremtid på grunn av bakoverkompatabilitet, uansett.

 

Hen tenker sikkert på X86-64, eller X64 som det ofte refereres til, altså 64-bit arkitektur. X64 er fremdeles teknisk sett X86 dog, siden det er et supersett av X86.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nvida har nok rett i at deidikerte grafikkort har livets rett, men kun for gamere og grafisk arbeid som krever 3D, AMD har gitt utmerket grafikk integrert med 780 chipsettet, er egentlig utrulig hvilken ytelse en får for lite peger nå tildags, min personlige menig er at en fusion mellom nvida og amd er det eneste som kan gi oss sunn konkuranse.

 

Håper at både nvida og amd innser at skal de kunne konkurere med intel så må de stå sammen, det er enkel bedriftsøkonomi.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Grafikkytelse er en svært målbar parameter, og dagens og fremtidens applikasjoner vil ha stadig økt behov for skjermkortets ytelse. Det vil komme stadig tyngre visuelle applikasjoner fremover, og integrerte grafikkchiper vil ha problemer med å følge opp dette. Videre har vi gode målemetoder på grafikkytelse som sikrer at folk kan velge den grafikkytelsen de trenger. Dagens integrerte grafikkchiper ligger milevis etter selv helt rimelige skjermkort, og i den takten skjermkortene utvikles vil de integrerte løsningene henge stadig lengre bak. Etterhvert vil vi kunne operere med hele vegger med flatskjermteknologi slik at vi kan ha bilder, video, informasjon, simulerte vinduer med dagslys og utsikt eller hva som helst på veggen, og det krever tunge grafikkmotorer å levere dette i morgendagens digitale hjem. Jeg føler meg derfor trygg på at Nvidia har et godt marked i uoverskuelig tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...