Gå til innhold

Thermaltake tar i bruk kompressorkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vi ikke sett dette før tro?

Er ikke dette vanlig fasekjøing med et litt annet navn og energisparing inn i bildet?

 

Må bare si at jeg er bare blitt mer og mer sketisk til ting som det står thermaltake på.

Enda ikke opplevd et produkt hvor kvaliteten overrasker meg. Slik at jeg bare sitter å gaper når jeg har åpnet esken.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Som foregående poster sier, TermalTake var overhodet ikke først i verden med et slikt system.

 

Asetek Vapochill-serien har eksistert lenge (faktisk siden 1997!) og er fortsatt i salg. Jeg tror andre produsenter også har prøvd seg med lignende løsninger.

 

Asetek hadde et kabinett med kjøleløsningen ferdig innebygget, men ser ut som om de har sluttet med det. Finner det i alle fall ikke på hjemmesiden deres.

 

[edit]Etter litt lesing hos TermalTake, og et raskt søk etter info om Vapochill, ser det ut som om TermalTake kan være først i verden med en 12 volt kompressor. Altså ikke selve systemet, men en mikrokompressor... [/edit]

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar
Tenkte på VapoChill med en gang.

Bra at noen fortsetter med det, men jeg hadde ikke håpet det var TT..

Tipper denne kommer til å slite med quadcores på høy spenning.

 

Hvorfor skulle den ha problem med quadores og høy spenning?

 

Hvis vi antar en virkningsgrad på 3 : 1 på kompressoren og sier at den f.eks. trekker 150 W, vil den levere 450 W kjøleeffekt. Og det bør nå holde til det meste?

 

Det jeg ser for meg er at den vil bråke en del. Blir jo som å ha et lite kjøleskap på pulten.

Lenke til kommentar

Nå må hardware.no følge med i egene timer, og ikke svelge rått alt det produsenter rundt om prøver å hipe opp!

 

Kompressor kjøling er som nevnt en gamel sak i PC'er, og Hardware testet dette selv Vapochill ved Erik Bjerknes Kolstad, 17. juni 2002 Test: http://www.hardware.no/artikler/vapochill/15482

 

Forøvrig hyggelig med nyheter fra hwardware.no, men sensajoner er stort sett kun hipet opp! ;)

Lenke til kommentar
vil det ikke bli en del kondens eller fukt inne i karbinettet? :dontgetit:

Ikke i selve kabinettet, men umiddelbart rundt kjøleblokka, og på baksiden av prosessoren/socketen. De som bruker slike eller lignende systemer er rimelig rause med silikon og/eller ikke-strømledende pasta rundt.

 

I den gamle artikkelen som Ponnypetra nevner fra gode, gamle Overklokking.no vises hvordan disse ferdigløsningene monteres, ved å bruke medfølgende isolasjonselementer som legges rundt prosessoren.

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

Vapochill vs. Prometia var et hett tema en stund ;)

 

Hadde selv Vapochill (http://www.trustedreviews.com/peripherals/review/2005/03/09/Asetek-VapoChill-XE-II-Refrigerated-PC-Case/p1) i 2001 og hadde den gang en 1,6Ghz prosessor klokket opp til 3ghz.

 

Hadde senere også en dobbeltkjerne 2,8ghz klokket opp til 3,8ghz, og såvidt jeg kan se er dette respektable frekvenstall den dag i dag :cool:

 

Solgte den etter at jeg ikke isolerte en cpu skikkelig og at det over en periode på 3mnd oppsto så mye rust/korosjon på pinnene på cpu at alle pinnene falt av cpu :!:

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Varmen prosessoren avgir, blir absorbert av væsken i kobberrørene. Da det er gjort er væsken varm og fordampet. Dampen kommer inn i kompressoren og komprimeres slik at trykket øker.

 

Det er noe som ikke stemmer med den forklaringen. Ifølge ThermalTakes egen forklaring øker ikke temperaturen på væsken eller dampen fra prosessoren, men varmeutvekslingen foregår ved at væsken går over i damp og dampen forblir kald. Det er først i kompressoren at damptrykket økes og dampen blir varm.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

[viktigper]

Litt oppklaring:

 

Ifølge tegningene til Thermaltake bruker denne enheten et helt statisk kappillærrør som reduksjons-"ventil", dermed kan ikke kontrolleren styre selve væskestrømmen (dette er heller ikke vanlig på større anlegg, da væskestrømmen styres manuelt på ekspansjonsventilen). Sannsynligvis er den koplet til kompressoren, slik at den skrur den av og på ved behov.

 

Ekspansjonsprossesen starter allerede inni kapillærrøret. Når mediet når kjøleblokken på "lav-siden" (dvs, lavere trykk enn "høy-siden") og blir tilført varmeenergi fra prosessoren vil den virkelige ekspansjonsprosessen starte. Jo, kuldemediet vil varmes opp av prosessoren, men skal forholde seg relativt kaldt før det går tilbake til kompressoren. Blir det tilført for lite energi, vil ikke all mediet fordampe, og kondensert væske vil gå tilbake til kompressoren og forårsake væskeslag (dvs, kompressoren prøver å komprimere væske). Blir det tilført for mye energi vil det ekspandere for mye, trykket på lav-siden vil stige og prosessortemperaturen vil stige ut av kontroll. Dessuten brukes kuldemediet for å kjøle ned kompressoren, så for høy temperatur vil føre til skade på den.

 

Thermaltake er ikke den første på markedet med dette, og i utgangspunktet har de en veldig dårlig løsning. På de gamle Vapochill XE-kjølerene ble det brukt en fleksibel sugelinje (korrugert stålrør) slik at enheten kunne brukes på "alle" hovedkort. Thermaltakes løsning er tilsynelatende å bruke harde kopperrør, som er uegnet da forskjellige hovedkort vil ha forskjellig plassering av prosessorsokkelen (ja, jeg ser de har en kompatibilitetsliste, men det er litt kjedelig for de som ikke har de oppgitte hovedkortene). Dessuten vil harde kopperrør vibrere på grunn av kompressoren. Ang. 12V kompressor, så ble det også brukt i XE kjølerne.

 

Jeg støtter teorien om at dette ikke muligens ikke egner seg for Quad-core prosessorer, da kompressoren rett og slett er underdimensjonert for oppgaven. Men, en må ikke glemme at skulle dette være dimensjonert for Quad-core, vil det være veldig overdimensjonert for dobbeltkjerneprosessorer. Uten en sugegass-akumulator (som det VIRKER som den mangler) vil den da ved bruk på en dobbeltkjerne (som har mye lavere TDP) ikke fått fordampet alt kuldemediet, som vil føre til væskeslag på kompressor.

[/viktigper]

Lenke til kommentar
Jeg støtter teorien om at dette ikke muligens ikke egner seg for Quad-core prosessorer, da kompressoren rett og slett er underdimensjonert for oppgaven. Men, en må ikke glemme at skulle dette være dimensjonert for Quad-core, vil det være veldig overdimensjonert for dobbeltkjerneprosessorer. Uten en sugegass-akumulator (som det VIRKER som den mangler) vil den da ved bruk på en dobbeltkjerne (som har mye lavere TDP) ikke fått fordampet alt kuldemediet, som vil føre til væskeslag på kompressor.

Det var det jeg ville frem til, jeg har bare ikke ord til sånt :p

Det jeg mener: Fasekjøling som fungerer godt på en blodklokket quad vil ikke fungere godt på en småklokket duo. Kansje jeg overdriver, jeg har ikke testet det noe særlig i praksis.

Men jeg vil frem til at selv om den klarer -30'c med en C2D, så vil den ikke nødvendigvis klare -25'c på en C2Q, fordi differansen på luftkjøling ofte er 5'c.

 

Jeg roter i mine egne ord.

 

:p

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Som foregående poster sier, TermalTake var overhodet ikke først i verden med et slikt system.

 

Asetek Vapochill-serien har eksistert lenge (faktisk siden 1997!) og er fortsatt i salg. Jeg tror andre produsenter også har prøvd seg med lignende løsninger.

Er ikke hele nyheten at dette er ettermonterbar kjøling basert på en veldig liten kompressor, mikrokompressor ? Altså ting som hverken Vapochill eller Prometia har levert tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...