Gå til innhold

Musikk-CD-er snart historie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En flopp. Det må være noe som snurrer, og kan puttes i CD/DVD/BR-spilleren. Alternativt kunne lastes ned.

 

Jeg liker plater som CD, DVD og BR, og de gir bra kvalitet på materialet (CD er litt gammelt, men det ligger et enormt kvalitetsmessig bedre potensiale i Blu-Ray) -og når det kommer noe nytt ønsker jeg ikke å kjøpe enda en dings i racket mitt. Jeg har jo allerede LP-spiller, CD/DVD-spiller, en gammel kassettspiller (i tilleg til effektforsterkere osv.).

Lenke til kommentar

Nei takk. Vi trenger ikke enda et fysisk format med like bra/dårligere lyd. Hvis mobiltelefon er den store greia er det vel uansett greiere å laste ned sangene/albumene direkte.

 

Grunnen til at CD-en lever så bra som den gjør foreløpig er vel at den kommer med et fysisk cover og greier. Jeg betaler gjerne litt ekstra for noe som tar seg bra ut i hylla på stua. Med disse bittesmå minnekortene forsvinner denne fysiske samleverdien.

 

Jeg spår en flopp.

 

DRM-fritt er positivt da.

Lenke til kommentar

Som enkelte andre sier: DRM-fritt, greit nok. Jeg er også en slik samlernisse som liker å ha noe fysisk i platehyllen. De siste årene har jeg vært student, slik at jeg har kjøpt platen, rippet den i vbr mp3, pakker platen ned og sender den til foreldrene mine. Der ligger flyttelasset mitt og venter til jeg har fått en skikkelig plass, med en skikkelig jobb.

Jeg har heller ikke hatt gromanlegget mitt under studiene, slik at jeg kun har behov for MP3.

 

Men, når jeg nå flytter sør igjen, så kommer jeg til å dra frem CDene mine igjen. Det er mye greiere å drive med disse enn å måtte starte opp datamaskinen min hver gang jeg har lyst å høre på noe musikk.

 

Jeg synes ellers jeg hørte deler av disse argumentene i den tiden MiniDiscen ble introdusert. Mer kompakt, kanskje ikke like bra kvalitet (dette er jeg ikke sikker på), det helt nye store. Tror Akers Mic i Bergen tok inn et og annet album i MiniDisc-format, men det ble aldri noen større salgssuksess. CDen overlevde det. Så vi får helt se.

Lenke til kommentar

Hva jeg kunne tenkt meg av et slikt format forutsatt at de leveres med et skikkelig fysisk cover som med CD-er i dag:

 

- 320 kbps MP3-versjon av albumet

- Lossless SACD/DVD Audio-kvalitet av albumet

- Sangtekster, noter etc.

- Musikkvideoer etc.

- Coverbilder etc.

- Mulighet for oppdatering med nye musikkvideoer, bandintervjuer, remixer etc.

 

Her snakker vi nok 4-8 GB, men tror ikke det koster spesielt mye mer å lage et 8 GB-minnekort enn et på 1 GB, i alle fall ikke om vi ser noen år fram i tid.

 

Men personlig satser jeg nok på nedlasting.

 

EDIT: Hva med litt samkjøring av Hardware.no og Amobil.no? Tullete å lage to artikler av samme sak.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk sutrer om her, selv kan jeg ikke tenke meg noe mer praktisk format enn dette. Hvem har vel lyst til å gå og drasse på en masse CDer, og en CD spiller? Bortsett fra at det kommer til å koste noen kroner mer å lage, kan jeg ikke se noen ulemper i forhold til CDer, med mindre de bestemmer seg for å komprimere lyden (ville jo vært utrolig tåpelig.

 

Ser for meg at man får minnebrikken emd musikk, og coverbilder på minnepinnen, og at man enten kan spille av direkte fra brikken, eller overføre og lagre på selve spilleren.

 

Nedlasting har jo potensiale til å bli enda mer praktisk enn dette igjen, men der er det jo fortsatt begrensninger på kvalitet og kopibeskyttelser.

Lenke til kommentar

For min del så syntes jeg dette virker som noe tull. Dette er en langt mer kompakt størrelse enn CD, men ikke lydmessig bedre en CD.

Frykter at musikken vil bli mer komprimert og dårligere enn dagens CD-plater.

Jeg er enig i at CD-plater er ganske dyrt her, så jeg har begynt å bestille på nett (kr 70-90 for CD).

 

Jeg tror dette blir en hype som gir seg fort, hvis det da ikke spyttes inn store krefter og penger, inkludert litt stygge forretningsmetoder.

-Andre format har vunnet fram på slik måte før…

Lenke til kommentar
For min del så syntes jeg dette virker som noe tull. Dette er en langt mer kompakt størrelse enn CD, men ikke lydmessig bedre en CD.

Frykter at musikken vil bli mer komprimert og dårligere enn dagens CD-plater.

Jeg er enig i at CD-plater er ganske dyrt her, så jeg har begynt å bestille på nett (kr 70-90 for CD).

 

Jeg tror dette blir en hype som gir seg fort, hvis det da ikke spyttes inn store krefter og penger, inkludert litt stygge forretningsmetoder.

-Andre format har vunnet fram på slik måte før…

Er det Amazon du bestiller fra?

Lenke til kommentar

Bare jeg som er bittelitt positiv til ideen eller?

 

Diskusjonen er delt over flere grener.

 

Det er de som liker å ha kjøpt noe fysisk. De som liker lukta. De som liker å holde i noe. De som liker å plassere det i hylla. De som liker å samle. De som liker å ha oversikt.

 

Jeg går fortsatt rundt og drømmer om å få hele CD-samlinga mi over på mp3. Med minnekort så blir det kjempeenkelt. Dog, jeg liker å ha mp3ene mine som VBR, max kvalitet. Så, da mister jeg den muligheten.

 

Alle tror at det blir 1 GB-brikker. Sjansen er like stor for at det kanskje blir 8 GB-brikker. Jeg mener, de som lager disse tinga har en god mulighet for det.

 

Hva med å legge til mp3 i forskjellige kvaliteter? 128 for mobiltelefoner, 320 for hardcore fans, VBR for moro skyld, ukomprimert for de som vil ha det til OGG. Hva med å legge til sangtekster. Det er et must hvis jeg skal kjøpe! Jeg vil også se bilder, dokumentarvideo over hvordan musikken ble laga, behind-the-scenes. Jeg vil også ha musikkvideoer.

 

Innpakninga må også være gjennomført. Dette går fint oppi en ekse med fyrstikker (i størrelse). Hva med å gjøre innpakkninga litt ekslusiv?

 

Sonys Minidisc-greie var en flopp. Selv hadde jeg en sånn spiller, og på gulvet mitt så har jeg... *telle* 10 sånne disker. Jeg holder på å rydde rommet mitt, og jeg tror jeg skal bare kaste de. De ble kasta etter meg, for å si det sånn, og jeg har aldri brukt de.

 

Med minnekort, så kan man bruke de rett i PCen, rett i laptopen, rett i mobilen, rett i DVDen på en fest. Minnekortet er allerede universalt. Hvis det gjøres riktig, så kan dette bli en suksess. Men det kan ikke slå ut CDen.

 

Svarte ikke på den forrige nyhetssaken, men svarer her :)

Lenke til kommentar
Dog, jeg liker å ha mp3ene mine som VBR, max kvalitet.
VBR og kvalitet er en selvmotsigelse
ukomprimert for de som vil ha det til OGG.
Hvorfor så mange forskjellge versjoner av samme låta? Kunne ikke disse brikkene da ha en autorun som spør deg hvilken versjon du vil ha, og hvor den skal lagres så kjøres en transcoding fra FLAC fra brikken. Mye mer plassbesparende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...