Gå til innhold

Kulturo: Nemi - Skumle damen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig at Nemi nok passer best til en viss aldersgruppe, men det er etter min mening ikke det største problemet.

 

Myhre er rett og slett ikke spesielt flink til å tegne. Og hun utvikler seg heller ikke.

 

Nå skal ikke jeg prøve å skryte på meg tegneferdigheter, men hun viser like mye innsikt i perspektiv og rom som undertegnede. Hun tegner omgivelser som om hun begynte å tegne for et par uker siden. I tillegg er streken hennes, særskilt da det gjelder karakterer, påfallende primitiv og ensforming. Har det blitt en del av Nemi, og det er derfor hun beholder det? Kanskje, men for Myhre sin del håper jeg hun snart sprenger noen kreative grenser.

 

Det at serien kanskje ikke passer til eldre personer kan jo også, selvsagt, være et valg, men også her synes jeg Myhre bør prøve seg på andre ting, kanskje ikke innad i Nemi, men andre steder; det hun driver med nå er dessverre lite interessant for svært mange.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å utsette på tegningene (selv om de er simple, ingen tvil om det), men mer på hvor uutholdelig uoriginal og banal serien er. Og som sagt er den totalt stillestående, Myhre er tydeligvis mer enn fornøyd med å melke de utbrukte poengene sine. At Nemi er en av Norges mest populære serier er direkte trist. Men så er jo Hårek og Billy ganske populære også.

 

samtidig som hun stiller viktige politiske spørsmål gjennom stripene. Hun legger sine ord og meninger ned i stripene og trekker frem viktige poeng. Temaene hun tar opp er mange og dagsaktuelle, og vi nevner i fleng; mishandling og forsømmelse av barn og unge, homofiles rettigheter, krig og konflikter, utrydningstruede dyr og radmagre catwalk-modeller.

 

Og en må gjerne like serien for min del, og jeg skal derfor ikke henge meg for mye oppi anmeldelsen og den sinnsvakt høye karakteren. Men å basere den på at Nemi bl.a. "trekker frem viktige politiske spørsmål" blir for drøyt. Å si at noe er teit er ikke det samme som å sette det i perspektiv. Nemi er faktisk på sitt mest banale når det tas opp "viktige ting".

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Ingenting er i samme klasse som Tommy og Tigern.

 

Det finnes bedre serier enn T&T. Jeg liker serien, for all del (og jeg respekterer Watterson for at han avsluttet serien før den ble ren rutine og tapte seg, rent kvalitetsmessig), men det finnes bedre serier der ute (Sandman og Bone, bl.a.).

 

Uansett, Nemi.. Serien var OK da den først dukket opp fordi det endelig kom en norsk serie som tok for seg temaer relatert til goth-miljøet, men pr. i dag er det en stillestående serie som ikke har utviklet seg nevneverdig (en serie som Pondus har derimot klart å utvikle både tegnestilen og karakterenes personligheter og livssituasjon), og det finnes andre goth-relaterte serier som går Nemi en høy gang (f.eks. GloomCookie). Jeg kjøper fortsatt Nemi-bladet, men det er i grunn mest av gammel vane (og fordi jeg liker seriene til Astrid og Ronja).

Lenke til kommentar

Nemi er bra, kvaliteten på stripene er som den var men innholdet er så likt at jeg som tidligere svoren Nemi-fan datt av lasset for godt over ett år siden. Føler ikke bok nummer 4 fortjener så høy karakter, det er forbeholdt sterkere utgivelser. Noe av det beste med Nemi-bladene var at biseriene passet ypperlig og alle som en var knallserier. Spesielt takknemlig for at Nemi-bladene viste meg Lenore som er en helt fantastisk serie.

 

Å sette det i samme klasse som T&T blir bare tull for min del. Tommy og Tigern er i ypperste klasse hva tegneserier angår og det finnes ikke den serie som er utpreget bedre. Det er lett å si at f.eks Watchmen, Sandman etc er "bedre" enn T&T, men det er helt forskjellige sjangere og svært vanskelig å faktisk sammenligne de på kvalitet.

 

Hva norsk tegneserie angår er Nemi og Pondus banebrytende i den form at de klarte å bli store norske serier, med høy kvalitet. Men de står begge litt tilbake for å være det ypperste av det ypperste - noe T&T er i denne sjangeren.

 

Men, er det bare meg som mener at tegneserier ikke skal være i hardcover? Synes det er litt feil. Jeg liker ikke bladformatet særlig heller, det skal være hefter papercover.

Lenke til kommentar
Hva norsk tegneserie angår er Nemi og Pondus banebrytende i den form at de klarte å bli store norske serier, med høy kvalitet. Men de står begge litt tilbake for å være det ypperste av det ypperste - noe T&T er i denne sjangeren.

 

Skal jeg være helt ærlig er jeg absolutt ikke imponerte over verken Myhre eller Øverli. Å nevne Watterson i samme setning som disse to er nesten flaut.

 

Selvsagt er Øverli lysår foran Myhre på alle områder, men han er også veldig stillestående, selv tatt i betraktning hans talent da det gjelder tegning (sett i forholdt til Myhre er det enestående tegnet).

 

Den eneste tegneren i Norge som har kommet seg noen vei, og fortsatt har æren i behold vil jeg si er Mads. Han er en helt utrolig undervurdert tegner, og er nok den eneste i Norge (foruten Jason) som jeg vil si holder internasjonalt nivå (som driver med serier). Han holdes igjen av formatet til 'M', og jeg har ingen kvaler med å påstå at han lett kunne ha gjort en 'graphic novel' om noen kom med et passende manus. Fyren kan tegne. Myhre kan absolutt ikke tegne, og Øverli kan kun tegne på sitt vis.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at det ble en 9-er og ikke en 8-er er at mens jeg jobbet med anmeldelsen ble boka lest av utrolig mange forskjellige mennesker; småbrødre, godt voksne 100% streite (streit som i plain, normal, gjennomsnittlig) mennesker samt en del av min vennekrets som strekker seg omtrent fra gothere til "data-nerds" til de streite igjen. Det var ikke en eneste en som ikke lo høyt minst en gang.

Lenke til kommentar
Den eneste tegneren i Norge som har kommet seg noen vei, og fortsatt har æren i behold vil jeg si er Mads. Han er en helt utrolig undervurdert tegner, og er nok den eneste i Norge (foruten Jason) som jeg vil si holder internasjonalt nivå (som driver med serier). Han holdes igjen av formatet til 'M', og jeg har ingen kvaler med å påstå at han lett kunne ha gjort en 'graphic novel' om noen kom med et passende manus. Fyren kan tegne. Myhre kan absolutt ikke tegne, og Øverli kan kun tegne på sitt vis.

 

Mads er genial og M var lenge norgest beste serie i mine øyne. De siste par årene har han derimot rotet seg litt bort desverre, sikkert mye pga begrensningene i M. Håper han kommer opp med et nytt konsept som gir han litt mer frihet snart. :)

Lenke til kommentar
Hva norsk tegneserie angår er Nemi og Pondus banebrytende i den form at de klarte å bli store norske serier, med høy kvalitet. Men de står begge litt tilbake for å være det ypperste av det ypperste - noe T&T er i denne sjangeren.

 

Skal jeg være helt ærlig er jeg absolutt ikke imponerte over verken Myhre eller Øverli. Å nevne Watterson i samme setning som disse to er nesten flaut.

 

Selvsagt er Øverli lysår foran Myhre på alle områder, men han er også veldig stillestående, selv tatt i betraktning hans talent da det gjelder tegning (sett i forholdt til Myhre er det enestående tegnet).

 

Den eneste tegneren i Norge som har kommet seg noen vei, og fortsatt har æren i behold vil jeg si er Mads. Han er en helt utrolig undervurdert tegner, og er nok den eneste i Norge (foruten Jason) som jeg vil si holder internasjonalt nivå (som driver med serier). Han holdes igjen av formatet til 'M', og jeg har ingen kvaler med å påstå at han lett kunne ha gjort en 'graphic novel' om noen kom med et passende manus. Fyren kan tegne. Myhre kan absolutt ikke tegne, og Øverli kan kun tegne på sitt vis.

 

Jeg er ganske enig i at Nemi blir i overkant repetivt og ensforming (selv om en enkel strek ikke nødvendigvis er en dårlig strek på generell basis). en jeg synes også desverre at M har vært for ujevnt de siste årene. På mange måter synes jeg fakta fra verden er av de beste humor-seriene her til lands. I skandinavisk perspektiv er Rocky en soleklar ener. Nemi er greit nok, men desverre heller ikke noe mer.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...