Gå til innhold

AIX oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Unix er nemlig fortsatt mer bedriftsvennlig enn Linux og kan foreløpig gi en helt annen juridisk garanti.

 

Uten noe argumentasjon for å begrunne denne nokså drøye påstanden, vil jeg avfeie den som bullcrap.

 

"Mer bedriftsvennlig" blir alfor diffust. For det første er det bare større bedrifter som i det hele tatt vurdere slike løsninger. For det andre er det flust med større bedrifter som bruker Linux også.

 

"Juridisk garanti" minner om FUD fra SCO. Om jeg husker rett trakk SCO også tilbake UNIX-lisensen til IBM's AIX, så hvordan kommer da AIX bedre ut enn Linux? Ikke at det er noe å bry seg om, da SCO i ettertid har blitt fillerista både i rettsalen og av markedet :fun:

 

Kort sagt: Man kan sove godt om natta uansett om man kjører Linux eller AIX på serverne sine.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Støtter Langbein her. Med aktører som RedHat og SuSE på banen, er det ikke lenger mye bedrifts/forretningsmessige forskjeller på å kjøre Linux eller Unix (AIX, Solaris, HP-UX m.fl).

 

Funksjonalitetsmessig har de hver sine fordeler og ulemper, men linux er nok mest universell, og kan i de fleste tilfeller fungere som "drop-in replacement" for alle disse.

Lenke til kommentar

AIX og linux har begge både fordeler og ulemper.

Kunne f.eks aldri tenkt meg å kjøre AIX på en desktop maskin.

 

Den største fordelen med AIX er smit(ty), et console basert administrasjonsgrensesnitt. Fra smitty kan du administrere absolutt alt (hardware/softwareinstallasjon/nettverk osv). Linux prøvde å kopiere dette med linuxconf. Trykker du f6 i smitty får du automatisk generert kornshell script, med kommandoene du vil utføre med GUI.

 

AIX har veldig begrenset hardware støtte, og det finnes få tredjeparts drivere. Dette gir AIX en stabilitetsfordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...