Gå til innhold

Refleksjon: Overlever Sony Ericsson?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det første er at Sony Ericsson er store i Norge og deler av Europa, men knapt tilstedeværende i Nord-Amerika, vekstmarkeder i Asia og Sør-Amerika. Mens skandinavere og japanere anser Sony Ericsson som like aktuelt og stort som Nokia, er selskapet en lilleputt i så og si alle andre land.

Trodde de hadde kommet seg ganske bra i Nord-Amerika? Mitt inntrykk er at de pr nå er minst like store her som hva f.eks. Nokia er. AT&T pusher hvertfall ut mye SE om dagen. I tillegg var det nytt for meg at de var store i Japan, men jeg skal være den første til å innrømme at jeg har begrenset oversikt over det japanske mobilmarkedet.

 

Det beste tror jeg faktisk nå hadde vært om Sony og Ericsson skilte sine veier.

Lenke til kommentar

Hvordan kan slikt ha seg? :p

 

Alt jeg ser av Motorola her i landet er jo en eneste stor vits?

Er jo flere Sony Ericsson telefoner som er langt bedre utrustet enn diverse fra Motorola?

Samme gjelder Nokia, de har jo endel telefoner som er bedre?

 

Fatter ikke helt hvordan et selskap kan gjøre det skarpt her i Europa, og helt elendig i USA?

Er jo teknologi vi snakker om, det ene er jo faktisk bedre enn det andre? Så hvordan kan det være så store forskjeller?

Lenke til kommentar

INGENTING er logisk når det kommer til de forskjellige markedene. Jeg ble presentert tall i forrige uke som viser salgsmessig hvem som har hvilken andel i Norge (Jeg husker kanskje ikke hundre prosent, men det var noe som dette):

 

45% Nokia

43% SonyEricsson

9% Samsung

3% Resten (HTC/LG)

 

Jeg drar den konklusjonen at vi som nordmenn foretrekker Nokia/SonyEricsson fordi vi føler oss nærmere selskapene. Der denne 'tilhørigheten' ikke har noe for seg, sånn som Amerika, ser man jo at andre merker dominerer mer.

Lenke til kommentar

det har seg vel også slik at forskjellige områder har forskjellige moter og forskjellige ting vi er opptatt av

 

I Norge er vi tydeligvis komfortable med Nokia og SE.

 

I USA vet jeg de er veldig glad i klapptelefoner, og så har de ett annet forhold til hurtigmeldinger(bruker veldig lite sms f.eks).

 

Og i Japan er det vel mye mer surfing f.eks som gjøres på mobilene i tillegg til at vi påvirkes av de rundt.

 

Og så blir folk tydeligvis fanatiske i forhold til mobilmerker, er jo bare å lese mobilannmeldelser for å se det

Lenke til kommentar

Er jo uansett et definisjonsspørsmål når det er snakk om å overleve. Slik ståa er nå har SE sagt opp veldig mange av sine ansatte, samtidig som de lar andre produsere telefoner for seg. Fortsetter denne trenden, består merkevarenavnet SE, mens SE som telefonprodusent risikerer å forsvinne.

Lenke til kommentar

Litt of-topic, men husker at Grundig hadde noen spennende modeller ute på det japanske markedet. Hva har egentlig skjedd med mobildelen av selskapet der? Og hvorfor er Philips listet opp? De har jo levert flere mobiler med enorm batteritid bare i år. Eller er det noen andre som eier mobilavdelingen deres?

 

Håper noen kan svare meg på disse to spørsmålene!

Lenke til kommentar
Da spørs det også om Sony Ericsson vil kunne overleve i dagens form, eller om det trengs sterkere lut enn bare spennende nye modeller og friske tanker til.

 

Er vel her problemet ligger. SonyE har ikke kommet med en eneste NY og spennende modell bortsett fra Xperia X1 de siste 2 årene. OG den er ikke akkurat noen hvermannsen vil ha ala iPhone f.eks.

Lenke til kommentar
Da spørs det også om Sony Ericsson vil kunne overleve i dagens form, eller om det trengs sterkere lut enn bare spennende nye modeller og friske tanker til.

 

Er vel her problemet ligger. SonyE har ikke kommet med en eneste NY og spennende modell bortsett fra Xperia X1 de siste 2 årene. OG den er ikke akkurat noen hvermannsen vil ha ala iPhone f.eks.

 

Nei det er ikke kjernen i problemet. Problemet til SE er at de ikke er til stedet i vekst sonene. Og der er det ikke megapixler og GPS som er aktuelt, men de enkleste av de enkle mobilene. Her i Norge er de på størrelse med Nokia, noe som betyr at de har lyktes med sine mer avanserte modeller. Men dessverre er det ikke i dette segmentet at det store salget finner sted. Nokia har jo akkurat varslet dårligere resultat enn forventet, pga. svikt i salget i de typiske landene som skriker etter telefoner i billigsegmentet.

Selvfølgelig overlever SE, muligens under nytt flagg, men Ericsson-telefoner vil finnes også i fremtiden.

Lenke til kommentar

tror vi snakker en smule nasjonalstolthet når det gjelder SE i japan og motorola i usa, eller for den del nokia i finland...

 

husk, sony er diger, virkelig diger, tror dem har tentakler i alle markeder i japan.

 

og motorola er en gammel mobilklassiker i usa. det var dem som hadde den klassiske murklossen som alle i oljebransjen hadde i stresskofferten eller bilen, for eksempel.

 

men at SE står såpass stort i norge vs resten av verden overrasker meg en smule...

Lenke til kommentar

Artikelen bærer preg av liten forståelse for SE sin nåværende situasjon og markedet som helhet.

Pr idag pågår det en omfattene omstrukturering innad i SE, hele SE sin visjon har blitt lagt om, og Dick har satt igang betydelige prosesser.

Resultatet begynner vi nå å se, bla neste år er det en rekke interresante modeller, kan ikke si det om de siste års "nyheter" fra SE.

Bl.a har vi et par monster Q2 09. Men da igjen 09 kommer til å inneholde betydelige flere intresante modeller enn hva tilfellet har vært i 08.

Så SE er langt fra død, men høyst vital og levende.

:yes:

Lenke til kommentar
Står på stupet, men faller nok ikke, skriver journalist Simen Willgohs.

 

Les mer

 

Er simen en smule selvgod? Såvidt jeg kan se; den eneste som skriver under med schwær underskrift på artiklene sine, og poserer med et gigantisk selvportrett på forsiden til amobil....

 

 

 

 

Når underskriften på artiklene du legger ut blir så fremhevetfår jeg veldig "Odd Karsten Tveit, Bagdad" følelse over det hele  :!:

Lenke til kommentar
Står på stupet, men faller nok ikke, skriver journalist Simen Willgohs.

 

Les mer

 

Er simen en smule selvgod? Såvidt jeg kan se; den eneste som skriver under med schwær underskrift på artiklene sine, og poserer med et gigantisk selvportrett på forsiden til amobil....

 

 

 

 

Når underskriften på artiklene du legger ut blir så fremhevetfår jeg veldig "Odd Karsten Tveit, Bagdad" følelse over det hele  :!:

Hei,

 

Vi opererer med signatur og bilde i artikkelen og bilde på forsiden i alle kommentarer og refleksjoner:

http://www.amobil.no/sok/?query=kommentar

http://www.amobil.no/sok/?query=refleksjon

 

Om Simen er selvgod er imidlertid et annet spørsmål ;)

Lenke til kommentar

Signatur og bilde er for så vidt greit, men dette med å ha en sitat-ingress hvor man siterer seg selv blir jo bare helt idiotisk. Og hvertfall når man bruker sin stilling også.

 

Står på stupet, men faller nok ikke, skriver journalist Simen Willgohs.

 

Fra å være et av de kjipeste selskapene i mobilverdenen har LG nå blitt trendsetteren, skriver redaktør Marius Valle.

 

Du har kanskje mer å tape på å miste Motorola enn du tror, skriver ansvarlig redaktør Marius Valle.

 

Salgssvikten i Japan kan være begynnelsen på en global teknologimetthet, skriver journalist Simen Willgohs.

 

Virker jo som at det er en annen person som skriver artikkelen som siterer til en annen.

Hvem i all verden siterer seg selv i en artikkel?

Jeg er ingen journalist, men har aldri sett dette bli brukt hos en seriøs nettavis eller noen andre steder for den saks skyld.

Ser helt idiotisk ut er nå min mening.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...