Gå til innhold

Etterlengtet Canon med 21 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No er jeg spent på å se dynamisk omfang og støyegenskaper. Med 21 MP er jeg ikke overdrevet posititv. 1ds III har ikke utmerket seg spesielt når det kommer til dynamisk omfang og støy, dog er sensorteknologien forhåpentligvis forbedret siden den gang 1ds III kom på markedet. En anna ting jeg ikke synes er så stas med 21 MP er at det vil kreve mer lagringsplass og høyere prosesseringskraft på PCen.

 

Jeg savner fremdeles mulighet for mer enn 3-trinns autobracketing og minst en custom function knapp.Flashsyncen har blitt redusert, ikke bra.

 

Sakset fra specs: Flash X-Sync: 1/200 sec

 

Synes det er litt gøy at 5D mk II blir levert med videofunksjonalitet, blir interessant å se hva de "profesjonelle"(eller kanskje semiprofesjonelle) i Canon leiren sier til det.

Lenke til kommentar
Nytt er også at 5D MkII kan ta opp video i full 1080-oppløsning med 30 bilder pr. sekund

Er det snakk om 1080i eller 1080p ?

Hvor mange minutter (sekunder) kan den holde på ?

 

Fra http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp

 

Movie recording *

 

• Available optionally during Live view mode

• 1920 x 1080 (16:9) up to 12 mins (Quicktime 1080p H.264; 38.6 Mbits/sec)

• 640 x 480 (4:3) up to 24 mins (Quicktime 480p H.264; 17.3 Mbits/sec)

• Max file size 4 GB

• Quicktime MOV format (H.264 video, PCM sound)

• 30 fps

Lenke til kommentar
Nytt er også at 5D MkII kan ta opp video i full 1080-oppløsning med 30 bilder pr. sekund

Er det snakk om 1080i eller 1080p ?

Hvor mange minutter (sekunder) kan den holde på ?

I pressemeldingen stod det ubegrenset tid.*

Og i følge canon.no er det "Full HD (1 080p, 30 bps) filmopptak "

 

*Edit: Begrenset av max filstørrelse på FAT/FAT32-filsystem som er 4GB :D

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Synes det er litt gøy at 5D mk II blir levert med videofunksjonalitet, blir interessant å se hva de "profesjonelle"(eller kanskje semiprofesjonelle) i Canon leiren sier til det.

Blir nok litt diskusjon ja.... Men om ikke videofunksjonen bremser for andre muligheter ser ikke jeg noen problemer.... ;)

Irriterer meg litt at de bruker energi på videofunksjoner i dette segmentet når det kunne vært brukt til å lage kameraet bedre fotomessig :)

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt at de bruker energi på videofunksjoner i dette segmentet når det kunne vært brukt til å lage kameraet bedre fotomessig :)

Videofunksjonen er nok veldig rimelig å implementere da det er rett og slett et opptak fra liveview streamen som allerede er implementert.

 

Personlig, så er det vel kun bilder per sekund (3.9) som jeg kunne tenkt meg litt høyere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt at de bruker energi på videofunksjoner i dette segmentet når det kunne vært brukt til å lage kameraet bedre fotomessig :)

 

Skulle ikke forundre meg om det var noe de slang på som en ettertanke som svar til Nikons nylig lanserte kamera med filmfunksjon. Har man live-view så er det vel bare snakk om software endringer + muligheten til å ta opp lyd :)

 

Er det noen som vet om man kan diktere/knytte lydnotater til bildene nå?

Kjekt å kunne slenge på en kommentar om hvem/hva/hvor bildet er tatt av og til.

Lenke til kommentar
No er jeg spent på å se dynamisk omfang og støyegenskaper. Med 21 MP er jeg ikke overdrevet posititv.

 

Det sammen kunne man fort tro om 50D med sine 15 megapix, men de har jo vist seg å være en killer. Pixlene på 5DII er ~ dobbelt så store som 50D, så støyegenskapene vil nok stå til Særs God, slik jeg kan se det.

Tviler sterkt på at canon er så korttenkte at de ikke allerede har sett problematikken ved mange MP, og derfor også luket det bort (eller ryddet opp i det) :)

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt at de bruker energi på videofunksjoner i dette segmentet når det kunne vært brukt til å lage kameraet bedre fotomessig :)

 

Hva er det med kameraet som gjør det til et mindre bra fotomessig verktøy for deg, sa du?

 

Nevner i fleng..

 

 

;)

Det er langt i fra et dårlig verktøy.

Poenget mitt er at de kunne brukt energien på noe annet og laget et bedre verktøy :

Lenke til kommentar
5D Mark II - kr15,703 (kr15,703 (kr15,703 ($2699))) - veil 24900,-

D700 - kr17,400 (kr17,400 (kr17,400 ($2990))) - veil 22900,-

Dollaren har gått opp de siste ukene ;-)

 

Uansett litt i overkant for hobbybruk synes jeg :) (selv om dette er et kamerahus man kan ha glede av i 10-15 år gitt at det holder så lenge)

 

Argh...noe gikk i dass når jeg skulle min tidligere kommentar :( Uansett, priser fra dpreview.com:

 

"Body-only prices: US: kr 15,703 ($ 2,699), EU: kr 20,643 (€ 2,499), UK: kr 23,928 (£ 2,299)."

 

Nesten ti laken mer i UK enn US....?

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar
Personlig, så er det vel kun bilder per sekund (3.9) som jeg kunne tenkt meg litt høyere.

 

Tom

 

Jeg er til dels enig, skulle gjerne ha sett 5-6 bps.

 

 

Det sammen kunne man fort tro om 50D med sine 15 megapix, men de har jo vist seg å være en killer. Pixlene på 5DII er ~ dobbelt så store som 50D, så støyegenskapene vil nok stå til Særs God, slik jeg kan se det.

 

Eg klarer ikke å la vær å tenke på hvordan dynamisk omfang og støyegenskapene ville vært for en sensor med 12 MP og samme teknologi som sensoren i 5D mk II. Kan ikke se anna enn at ytelsen når det kommer til dynamisk omfang og støy ville vært bedre, spørsmålet er bare hvor mye bedre. Skulle gjerne sett at Canon lanserte en modell til med 12 MP sensor slik at man hadde et valg. Hvordan kameraet yter når det kommer til dynamisk omfang og støyegenskapene får man vel først endelig svar på når de første seriøse testene kommer.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg om det var noe de slang på som en ettertanke som svar til Nikons nylig lanserte kamera med filmfunksjon. Har man live-view så er det vel bare snakk om software endringer + muligheten til å ta opp lyd :)

 

Hehe..'noee de slag på'...Interessant å se at noen tror et nytt speilreflekskamera er utviklet nærmest på en helg.

Da D90 ble lansert hadde nok 5D II vært under test i lang tid, så videofunksjonen er langt fra noe som bare slenges på i løpet av noen dager i siste liten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...