Gå til innhold

Lader seg selv og blir til bambus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når du er ferdig med å bruke telefonen, kan slenge den i kompostbingen. Telefonen løser da ut bambusfrø som vil vokse ut som en gressart i kategorien bambus.
Og i samme slengen graver man da ned metaller og miljøgifter da elektronikken selvsagt ikke er laget av nedbrytbare materialer..

 

Elektronikken må da nødvendigvis tas ut og gis til resirkulering før man eventuelt graver den ned, ellers er jo hele konseptet dødfødt. Og dersom telefonen skal være noen lunde holdbar betyr det en total demontering av telefonen, hvorpå man like gjerne kunne levert en pose bambusfrø sammen med telefonen og heller gravd disse ned i etterkant av kasseringen og innleveringen av telefonen til gjenvinning.

Lenke til kommentar

"Ingen bambus-arter kan imidlertid vokse her til lands."

Det var da en rimelig hard påstand. jeg var på Flor og Fjære en tur på vårparten i år og kunne se i alle fall to bambusarter vokse pent i hagen deres.

http://www.florogfjare.no/

Gå inn på bilder og presse og på galleri. Siste bildet i galleriet viser bambus i vekst her til lands. Går også ann å få det bekreftet ved å slå på tråden.

Lenke til kommentar
Når du er ferdig med å bruke telefonen, kan slenge den i kompostbingen. Telefonen løser da ut bambusfrø som vil vokse ut som en gressart i kategorien bambus.
Og i samme slengen graver man da ned metaller og miljøgifter da elektronikken selvsagt ikke er laget av nedbrytbare materialer..

 

Elektronikken må da nødvendigvis tas ut og gis til resirkulering før man eventuelt graver den ned, ellers er jo hele konseptet dødfødt. Og dersom telefonen skal være noen lunde holdbar betyr det en total demontering av telefonen, hvorpå man like gjerne kunne levert en pose bambusfrø sammen med telefonen og heller gravd disse ned i etterkant av kasseringen og innleveringen av telefonen til gjenvinning.

:) Kunne ikke sagt det bedre selv. Men mer bio-plast er fint. Det er bedre for miljøet å bare kjøpe en brukt telefon i stedet for denne. De bruker vel så energieffektive skjermer de kan uansett.

Lenke til kommentar
Men mer bio-plast er fint.
Bioplast er ikke bare fryd og gammen det heller. Produksjon av bioplast fører til store utslipp av både klimagasser og gifter, og selv om kraftkonsumet ligger på vel 80% sammenliknet med vanlig plast (polyeten) innebærer økt bruk av bioplast store utfordringer relatert til jordbruk og klima i tillegg til miljøproblemene i forbindelse med produksjon og transport, som jo i stor grad er de samme som for petroleumsbasert plast.

 

Å produsere en slik telefon påfører miljøet enorme belastninger, så jeg er helt enig i at det absolutt mest miljøvennlige vil være å kjøpe en brukt telefon istedenfor å kjøpe en ny. Det er lett å tro at dersom et sluttprodukt fremstår som miljøvennlig er man miljøbevisst, men produksjon av råvarer og produkt kan ofte være like mye eller mer miljøskadelig enn tradisjonelle produkter.

Lenke til kommentar
Men mer bio-plast er fint.
Bioplast er ikke bare fryd og gammen det heller. Produksjon av bioplast fører til store utslipp av både klimagasser og gifter, og selv om kraftkonsumet ligger på vel 80% sammenliknet med vanlig plast (polyeten) innebærer økt bruk av bioplast store utfordringer relatert til jordbruk og klima i tillegg til miljøproblemene i forbindelse med produksjon og transport, som jo i stor grad er de samme som for petroleumsbasert plast.

 

Å produsere en slik telefon påfører miljøet enorme belastninger, så jeg er helt enig i at det absolutt mest miljøvennlige vil være å kjøpe en brukt telefon istedenfor å kjøpe en ny. Det er lett å tro at dersom et sluttprodukt fremstår som miljøvennlig er man miljøbevisst, men produksjon av råvarer og produkt kan ofte være like mye eller mer miljøskadelig enn tradisjonelle produkter.

Kan du dokumentere at bioplast fører til et dårligere miljø, totalalt sett med produksjonen? Jeg skulle gjerne sett en sammenligning av de to. Før den dokumentasjonen synes jeg det er verd å ha plasten vi bruker rundt elektronikk nedbrytbar, selv om vi (verden) må ofre mat. Det blir en del avfall som går rett ned i jorda, mener jeg leste at halvparten av alt avfall blir begravd. Bladde litt i boka jeg leste det i nå uten hell, men kilden er der et sted.

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere at bioplast fører til et dårligere miljø, totalalt sett med produksjonen?
Sammenliknet med hva? polyeten?

 

Jeg kan uansett dokumentere alle overstående og påfølgende utsagn fra min side.

 

Hvis du tar deg tid til å lese igjennom den omfattende rapporten utført av FA (link under) vil du se at det varierer hvorvidt bioplast er mindre miljøskadelig enn vanlig plast eller ikke. I flere tilfeller er det faktisk mer miljøskadelig med bioplast enn vanlig plast.

Husk også at det finnes flere typer bioplast, deriblant både olje og stivelsesbaserte typer som innehar elementære forskjeller i forbindelse med produksjon og nedbrytning. (Det innebærer både fordeler og ulemper for begge typene når man diskuterer det miljømessigere fotavtrykket.)

 

LIFE CYCLE INVENTORY OF FIVE PRODUCTS PRODUCED FROM POLYLACTIDE (PLA) AND PETROLEUM-BASED RESINS

 

(...)synes jeg det er verd å ha plasten vi bruker rundt elektronikk nedbrytbar, selv om vi (verden) må ofre mat. Det blir en del avfall som går rett ned i jorda, mener jeg leste at halvparten av alt avfall blir begravd.
At man ofrer mat er bare en liten del av kaken, tradisjonelt jordbruk og skogbruk er i seg selv en forurensende og miljøskadelig affære. I tillegg har man problemene med nedbrytningen av bioplast, for det er ikke slik at man bare kan dumpe bioplasten på en fylling så vil den bryte seg selv ned uten å påvirke miljøet. Bioplasten må brytes ned i spesiallagete anlegg og selve nedbrytningsprosessen fører til store klimagassutslipp. Dumper man store mengder bioplast på en vanlig fylling vil man kunne risikere forgiftninger i jorden rundt, store klimagassutslipp og en total oppbremsing av nedbrytningsprosessen for all vanlig plast som måtte være på samme fylling.

 

Graden av miljøvennlighet i forbindelse med bioplast er et usikkert tema, og det er vanskelig å komme med en konkret og objektiv uttalelse om hvorvidt den miljøvennlige gevinsten av utstrakt bruk vil oppveie tradisjonell plast. Allikevel kan man ikke nekte for at etterspørselen og forbruke av nye typer bioplast er i eksplosiv vekst og fokuset er på produkter som aldri før. Miljø er derimot mer enn bare klimagassutslipp og energibruk, da alt fra kjemikalieutslipp til avskoging eller utarming og erosjon av jord har påvirkning på miljøet, og listen over ulike fotavtrykk produksjonen av både vanlig plast og bioplast bringer med seg er nesten lengre enn listen over problemene utstrakt bruk og kast av materialene medfører.

 

The Guardian hadde en kort artikkel om noen av de overnevnte ulempene med bioplast, du kan kikke på den her:

'Sustainable' bio-plastic can damage the environment

 

Her er en oppsummering av forbruk i forbindelse med produksjon av type bioplast. (Merk at bruk av "ren" energi vil kunne hjelpe til å redusere den totale negative miljøeffekten i forbindelse med produksjon.)

ENVIRONMENTAL PRODUCT DECLARATION (EPD)

MATER – BI® NF TYPE: BIODEGRADABLE PLASTIC PELLETS FOR FILMS

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese inlegget mitt. Jeg fikk forresten en t-skjorte en gang som var laget av biothene eller noe, det stod at den ville råtne innen/etter 12 måneder hvis den ble eksponert ti sollys. Hva skjedde egentlig med at det skal være farlig å brenne plastposer? Husker at det var mye snakk om det på 90-tallet når jeg var barn, men har ikke hørt et ord om det nå til dags.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...