Gå til innhold

Intervju: Gir ut spill for Commodore 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genialt lesestoff, ja.

 

Det er jo ikke bare Commodore 64 som fortsatt holdes i live av miljøet rundt. Både SEGA Megadrive og NES har fått utgivelser og venter på flere de siste årene:

 

SMD:

Beggar Prince: http://www.beggarprince.com/

Pier Solar: http://www.piersolar.com/

 

NES:

http://www.retrousb.com/index.php?categoryID=84

9 spill som kan kjøpes nye, både reproduksjoner og nyutgivelser

Lenke til kommentar

über kult!

 

er det mulighet for å få kjøpt en c64 fremdeles?

 

vist ikke må jeg tråle litt rundt etter dette.. ble litt bitt da jeg så "tastaturet" til en commadore ligge å slenge i en hylle på skolen(elektro). vi skal vistnok få lov til å "mekke" litt på denne og prøve ut litt spilling.

 

så nå får jeg litt lyst å få maskinen i hus(mener vi hadde det da jeg var mindre). noen tips hvordan jeg kan skaffe meg en? :)

 

edit:

Både SEGA Megadrive og NES har fått utgivelser og venter på flere de siste årene:

denne MÅ jeg ha igjenn! fetterne mine traspet den vi hadde. eneste som er til overs er et motorsport-spill(husker ikke navnet) som ligger og slenger.

 

merker jeg er i skikkelig retro humør nå :p vist jeg nå får tak i en C64, SEGA, VHS spiller og trekker frem N64'n(den overlevde) så er jeg klar til å invitere på retro fest!

 

btw: dette hadde vert utrolig kult. retro helg hos tossabadle!! :new_woot:

 

edit: fant naturlig nok ikke noe i bruktmarkedet, men jeg kom over denne. den som kjøper denne børr opsøke professjonell hjelp..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Som nevnt i artikkelen får man tilgang på tap-filer når man kjøper disse spillene, og disse kan brukes i emulatorer for å få akkurat samme opplevelse som man hadde fått på C64 (press play on tape, osv). Så selv om man ikke har en C64 tilgjengelig kan man jo kjøpe spillet, legge eska med kassetten i samlingen, og så spille det på PC.

 

Jeg skal innrømme at det gir en veldig spesiell følelse å pakke ut en nytt Commodore 64-spill, på kassett, i 2008. Anbefales. Ikke er det særlig dyrt heller, i alle fall ikke hvis man sammenligner med de Sega-spillene det ble linket til her. :)

Lenke til kommentar
Som nevnt i artikkelen får man tilgang på tap-filer når man kjøper disse spillene, og disse kan brukes i emulatorer for å få akkurat samme opplevelse som man hadde fått på C64 (press play on tape, osv). Så selv om man ikke har en C64 tilgjengelig kan man jo kjøpe spillet, legge eska med kassetten i samlingen, og så spille det på PC.

 

Jeg skal innrømme at det gir en veldig spesiell følelse å pakke ut en nytt Commodore 64-spill, på kassett, i 2008. Anbefales. Ikke er det særlig dyrt heller, i alle fall ikke hvis man sammenligner med de Sega-spillene det ble linket til her. :)

 

Det skal vel også være mulig å konvertere denne tap-filen til en lydfil, som så kan spilles inn på kassett? Mener å ha lest om noe slik for lenge siden...

Lenke til kommentar
tja, hadde det vært linux hadde jeg prøvd noe sånt som:

 

cat foo.tap > /dev/snd

 

og så plugget en båndspiller i utgangen på maskina, satt til opptak ;)

 

har ikke den villeste anelse om det faktisk ville fungert da...

 

Det kunne på ingen måte fungert. Formatet .tap er neppe ukomprimert pcm-lyd som du kan sende til lydkortet for avspilling... Sorry :p

 

Edit: Kul artikkel forresten! Mere sånt! :)

Endret av NervE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
tja, hadde det vært linux hadde jeg prøvd noe sånt som:

 

cat foo.tap > /dev/snd

 

og så plugget en båndspiller i utgangen på maskina, satt til opptak ;)

 

har ikke den villeste anelse om det faktisk ville fungert da...

 

Det kunne på ingen måte fungert. Formatet .tap er neppe ukomprimert pcm-lyd som du kan sende til lydkortet for avspilling... Sorry :p

 

Edit: Kul artikkel forresten! Mere sånt! :)

 

Det går jo fint ann å konvertere .sid til .wav på linux. En (1) kB blir til noe i størrelsesorden 1MB da, men dog :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...