Gå til innhold

Dobbelkjerne-Atom denne måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som aner når mobilversionen kommer av Atom? Lengter etter en mobil med skikkelig rask prosessor!

 

Det blir vel når intel går over på 32 nm produksjonsteknikk, mener å huske jeg leste at det er i løpet av 2009. Men jeg er enig; en tokjernes prosessor i en Android-drevet mobiltelefon åpner vel for en helt ny mobilhverdag :)

Lenke til kommentar
Når kan vi regne med å finne slike i nett-pc'er?

 

 

Sansynligvis ikke før til neste år, det er jo kjekt med mer kraft, men trenger man dobbelkjerne prosessor i en nett-pc? neppe, hovedmålet med en nettpc er jo bare å bruke den til enkle oppgaver som internett, epost etc.. ikke for å kjøre tunge applikasjoner som spill osv...

Lenke til kommentar

50-70% økt ytelse...

da må mer enn to kjerner til vil jeg tro... for det aller meste som brukes på pcer med atom har neppe støtte for multi core...

til og med hyper tråden blir fulstendig utnyttet...

det må ligge en del andre ting her også...

 

blir det mulighet til å skifte gammel cpu mot ny? eller er disse lodda fast?

Lenke til kommentar
blir det mulighet til å skifte gammel cpu mot ny? eller er disse lodda fast?

Disse skal desverre være loddet fast. Det er likevel noen som har greid å sette inn en 1.2Ghz pentium M prosessor i en EEE. Link.

 

Slik jeg leser artikkelen får jeg inntrykket av at Z330 prosessoren skal brukes i netbooks, ville det ikke være mer logisk at den het Z370 da?

Lenke til kommentar
Modellnummeret sies å bli Z330 og den vil støtte 64-bits prosessering til motsetning av dagens 1,6 GHz-versjon.

Dagens Atom-prosessorer skal vist støtte 64bit de også.

 

Dagens Atom-prosessorer har allerede SMT (HyperThreading) som gjør at de fremstår som dobbeltkjerneprosessorer for operativsystemet og gir betydelig bedre flertråd-ytelse enn enkeltråd-ytelse. Vil den nye ekte dobbeltkjernede Atom-en støtte SMT? Slik at det ser ut som 4 prosessorer for operativsystemet?

Lenke til kommentar
Vil den nye ekte dobbeltkjernede Atom-en støtte SMT? Slik at det ser ut som 4 prosessorer for operativsystemet?

Ifølge dette så skal 3xx serien kunne ha 4 tråder, ja.

 

Edit: Artikkelen der er gammel, ting kan jo ha forandret seg...

Atom er også en in-order prosessor, vil den dra ekstra nytte av å kunne kjøre 4 tråder?

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Atom er også en in-order prosessor, vil den dra ekstra nytte av å kunne kjøre 4 tråder?

Ja, hver in order-tråd får relativt lite ut av det teoretiske potensialet til hver kjerne. Dvs. at det er mye overskuddskapasitet igjen til den andre tråden som skal kjøre på samme kjerne. Jeg regner med rundt 50% bedre parallell-ytelse med HyperThreading enn uten. Det er vesentlig mer enn out of order-prosessoren Pentium 4 klarte med HyperThreading.

Lenke til kommentar
Z330 består av to enkeltkjerner med 512 KiB L2 cache hver, og har en TDP på 8 watt. Dette burde vært i artikkelen.

 

EDIT:

Hmm, det ser ut som dette er en desktop-modell. Isåfall var i vert fall ikke 64-bit-støtte noe nytt.

 

8 watt er egentlig ganske greit for desktop, virker som en fin CPU, det er fortsatt ganske lett å kjøle passivt, men ikke "for lett" (i betydningen at en 2watts-CPU er litt lite ytelse for en relativt unødvendig senking i effekt for desktop)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...