Gå til innhold

Tror Blu-ray kun har 5 års levetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.itavisen.no/sak/785125/-_Blu-Ray_dødt_om_5_år/

 

Må si HW-nettverket er blitt tregere.

 

Jeg tror muligens DVD kommer til å forbli populært fremover. Problemet for Blu-ray er at mannen i gata stort sett driter en lang marsj i kvalitet. Og når forskjellene mellom BD og oppskalert DVD er ganske små, blir problemene værre. De største forbedringene i Blu-ray skal visstnok ligge i lydsporene, og vi vet alle hvordan det gikk med DVD-Audio og SACD.

Endret av dir3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet tror jeg også at 5 år kan virke litt for optimistisk, men det er vanskelig å si. Kommer vel an på om BluRay klarer å få et grep i markedet innen det neste året. BluRay har jo vært ute en stund nå, og selv med gigatisk drahjelp fra PS3 så har det ikke lyktes å bli noe annet enn et nisjeprodukt ennå.

Lenke til kommentar

Når såpass mange har kjøpt seg LCD-/Plasma-TV som ikke støtter FullHD, så begrenser det seg hvor mye bedre det blir for de fleste. For at mannen i gata skal bruke såpass med penger på noe slikt må det enten være ekstremt mye bedre enn det gamle, eller så må folkene på Elkjøp være ekstremt gode til å overtale.

 

Til nå har det også vært et flertall av eiere av Blu-ray-spillere som har kjøpt det primært for å få PS3, og fått Blu-ray på kjøpet.

 

I tillegg er langt fra alt HD-materiale av virkelig god kvalitet. Dette skyldes vel at en del filmer er filmet med for dårlige kamera, og i FullHD blir en del materiale kornete eller uskarpt.

 

Så langt er Blu-ray stort sett for entusiastene. Tiden vil vise om det endrer seg.

Lenke til kommentar

Jeg ser hvertfall rimelig bra forskjell på ekte HD og en oppskalert DVD. Men så ser jeg også forskjell på bilder tatt med kompaktkamera vs et dSLR...

 

Bare prisene faller på BD vil dette formatet leve godt inn i de neste 10-15 år. Folk liker å eie noe og kunne ta på det de har kjøpt. Jeg for min del liker et godt cover, fremfor å ha ting digitalt .)

 

Min siste nyinnkjøpte cd, ble kjøpt i forrige uke..

Lenke til kommentar

Teknisk sett er det ikke noe i veien for digital distribusjon i dagens marked. Det er mulig å komprimere filmer til 1080p med transparent kvalitet (i forhold til BluRay) og lande rundt 10-12Gb for actionfilmer og kanskje så lavt som 6Gb for kortere og mindre actionfylte filmer. Dette er relativt mye å laste ned for de fleste privatpersoner, men det bør fortsatt være et stort nok marked til at dette er levedyktig.

 

Problemet er bare at dette ikke blir aktuelt med det første pga. knotete lisensiering og filmselskapenes vrangvilje til å gi forbrukeren noen som helst kontroll på materialet han kjøper. Med dette i bakhodet, pluss at filmselskapene har brukt en del penger på innføring av BluRay så tror jeg ikke BluRay dør allerede om 5 år, selv om det åpenbart hadde vært det beste sett fra et rent teknologisk synspunkt.

Lenke til kommentar

Samsung tror det.

 

Jeg personlig tror at folk fortsatt gjerne vil ha noe håndfast i endel tiår framover. Men jeg har ment lenge at dvd, cder og annet som blir fort ødelagt er noe dritt.

 

Vi går mot en utvikling hvor flashminne bare blir billigere å billigere. Og jeg tror at vi snart er der hvor vi kan få filmer og musikk på låste minnepenner/minnekort.

 

Tror dette hadde blitt absolutt det enkleste for forbrukerene, men utviklingen er ikke styrt av forbukere, men hvordan produsentene kan tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar

En del av problemet er som mange sier, mannen i gata har ikke peiling. Det eneste de vet er at HD har mye bedre bilde, men de vet lite om hvordan dette fungerer, det er mange idag som ikke har en anelse om hva Blu Ray er, og hvis du spør disse om de ville valgt HD-DVD / DVD / Blu Ray, hadde disse lurt på hva i ...... du snakker om. Blu-Ray har kansje et problem med dårlig navn valg, siden mange idag forbinder HD med HD-DVD. (eller kansje at de valgte å kalle HD-DVD for nettop HD-DVD som gjør at mange er så grønn innen feltet pga all fustrasjon rundt saken)

 

 

EDIT: leif

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

720P via tvdistribusjon begynner å bli ganske bra og utbredt, men de sliter sterkt med høyere oppløsninger enn dette og bevegelser blir da grøtete fordi man ikke klarer mer enn 1080i bånbreddemessig.

 

Interlaced streaming gir noen spesielle utfordringer som skaper grøtete bevelgeser. 720P er dog nok for gode HD sendinger og man spår at innen 5 år vil 1080P kunne være en realitet, det gjenstår å se.

 

BD vil ha mye lengre levetid, men det vil ta lengre tid å overta DVD markedet enn det gjorde med VHS markedet. Dette fordi de merkbare forskjellene er marginal for den jevne forbruker. Men etterhvert som HDTV sendinger blir mer populært og utbredt vil man også ønske HD film, altså BD.

 

At man kan leie film online er og vil bli mer en tjeneste som vil leve på siden av BD og ikke drepe BD da folk fortsatt liker å ha eget orginalmedia.

 

 

 

EDIT:

Jeg tipper dog at BD blir siste optiske mediagenerasjon for film til privat forbruk, muligens med noen flere oppdaterte BD generasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"Med stadig økende hastighet på internettaksessen, tar det nemlig ikke lenger lang tid å laste ned noe usle GB."

Hah, typisk søringa. Her oppe i nord sett vi enda på singel isdn førdi telenor ikke har fått ut fingern. Tror nok blueray kommer hit før adsl'n også ska de ta live av den?

Lenke til kommentar

Blu-ray vil nok ikke forsvinne helt på mange år ennå.

 

Men jeg tviler på at nedlasting alene vil erstatte plater med det første. Jeg tror at en kombinasjon av flash-lagringsmedier og nedlasting vil gjøre susen. Enten i form av at du tar med deg en minnepenn og fyller opp i video-sjappa, eller at du kjøper låste minnepinner med en film.

Lenke til kommentar
"Med stadig økende hastighet på internettaksessen, tar det nemlig ikke lenger lang tid å laste ned noe usle GB."

Hah, typisk søringa. Her oppe i nord sett vi enda på singel isdn førdi telenor ikke har fått ut fingern. Tror nok blueray kommer hit før adsl'n også ska de ta live av den?

 

Det er vel ikke så vansklig å forstå at denne "søringen" les en Samsung-representant i storbritannia, ikke kjenner så godt til internetttilknmytningen langt nord i norge? Videre er ikke akkurat det et stort marked, om mange nok har kjapt nett, så går selskapene over til det om de tror det er mer penger å hente i det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er mulig å komprimere filmer til 1080p med transparent kvalitet (i forhold til BluRay) og lande rundt 10-12Gb for actionfilmer og kanskje så lavt som 6Gb for kortere og mindre actionfylte filmer. Dette er relativt mye å laste ned for de fleste privatpersoner, men det bør fortsatt være et stort nok marked til at dette er levedyktig.

Problemet er nok at det potensielle markedet som har rask nok internettlinje foreløpig nok er overfyllt med folk som ikke har særlig betenkeligheter med å laste ned gratis istedenfor å bruke en tjeneste som nok er mere krognelete, gjerne har lavere maks dl-hastighet og som koster penger.

Lenke til kommentar
Det er mulig å komprimere filmer til 1080p med transparent kvalitet (i forhold til BluRay) og lande rundt 10-12Gb for actionfilmer og kanskje så lavt som 6Gb for kortere og mindre actionfylte filmer. Dette er relativt mye å laste ned for de fleste privatpersoner, men det bør fortsatt være et stort nok marked til at dette er levedyktig.

Problemet er nok at det potensielle markedet som har rask nok internettlinje foreløpig nok er overfyllt med folk som ikke har særlig betenkeligheter med å laste ned gratis istedenfor å bruke en tjeneste som nok er mere krognelete, gjerne har lavere maks dl-hastighet og som koster penger.

 

Er dette et større problem for nedlastingssalg enn platesalg? Det tviler jeg på, heller motsatt tipper jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fysiske medium er noe drit mener nå jeg. Det ender til syvende å sist opp med å bli søppel. Tenk bare på for en 10års tid siden da DVD for alvor ble allemannseie og mange satt på store samlinger VHS. Hvor ligger disse VHS-kassettene i dag? På dynga selvsagt, ingen ser på VHS mer.

Jeg vil tippe mye DVD-plater også vil ligge på dynga innen 10 år. Kanskje noen få vil ta vare på samleutgaver, men brorparten ender opp som søppel, enten ved at det ut dateres, eller som alltid er et problem med fysiske plater, de går i stykker. Hadde det vært opp til meg skulle fysiske medier man faktisk må dra til en butikk for å kjøpe vært forbudt! For det første ender det opp som søppel til slutt, og man kunne unngått en del unødvendige bil turer. Fysiske medier er miljøfiendtlig!

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Det er mulig å komprimere filmer til 1080p med transparent kvalitet (i forhold til BluRay) og lande rundt 10-12Gb for actionfilmer og kanskje så lavt som 6Gb for kortere og mindre actionfylte filmer. Dette er relativt mye å laste ned for de fleste privatpersoner, men det bør fortsatt være et stort nok marked til at dette er levedyktig.

Problemet er nok at det potensielle markedet som har rask nok internettlinje foreløpig nok er overfyllt med folk som ikke har særlig betenkeligheter med å laste ned gratis istedenfor å bruke en tjeneste som nok er mere krognelete, gjerne har lavere maks dl-hastighet og som koster penger.

 

Er dette et større problem for nedlastingssalg enn platesalg? Det tviler jeg på, heller motsatt tipper jeg.

 

AtW

Jeg kommenterte den delen av markedet som har en internellinje, kunnskaper (eller interesse nok til å tilegne seg dette) og hw (få har en HTPC som er HD-klar i stuen) til å laste ned film i (Full)HD-kvalitet. Min oppfatning er at en stor andel av disse gjerne laster ned «gratis» allerede. Dermed må det nok veldig gode argumenter til for å overtale disse.

 

Blu-ray krever ikke mere kunnskaper enn DVD, så «mannen i gata» trenger bare ny avspiller, nye plater og så trykke på play. De fleste foretrekker enkelhet og betaler gjerne noen kroner ekstra for å få det. Blu-ray kan argumenteres ved at det er like enkelt, bare bedre (og noe dyrere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...