Gå til innhold

Skjerm for spillentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har 120Hz så mye å si i praksis?

 

Skal selv investere i LCD-skjerm snart, og hadde egentlig mer eller mindre bestemt meg for en HP LP2475w, den har jo lite input-lag samt S-IPS panel som burde by på greie responstider og veldig gode farger? Men vil den lide mye på grunn av 60Hz?

 

Denne skjermen vil vell kjøre TN-panel tenker jeg? Noe som har latterlig dårlig kvalitet i mine øyne, alt fra innsynsvinkel til fargene er jo alt for dårlig i mine øyne til at jeg gidder å investere i noe slikt.. Men hva når det gjelder 120Hz? Hvor mye har det å si? Burde jeg kanskje vente med å skaffe en LCD-skjerm?

Lenke til kommentar
Blir ikke 22" lcd litt smått i dagens market nå alle spiller går for en 24"?

 

Jeg sitter nå og koser meg med min 22" Samsung Syncmaster 226BW...

 

Har 120Hz så mye å si i praksis?

 

Skal selv investere i LCD-skjerm snart, og hadde egentlig mer eller mindre bestemt meg for en HP LP2475w, den har jo lite input-lag samt S-IPS panel som burde by på greie responstider og veldig gode farger? Men vil den lide mye på grunn av 60Hz?

 

Denne skjermen vil vell kjøre TN-panel tenker jeg? Noe som har latterlig dårlig kvalitet i mine øyne, alt fra innsynsvinkel til fargene er jo alt for dårlig i mine øyne til at jeg gidder å investere i noe slikt.. Men hva når det gjelder 120Hz? Hvor mye har det å si? Burde jeg kanskje vente med å skaffe en LCD-skjerm?

 

Skjerm nevnt over er TN panel så vidt jeg vet, og jeg synes den er kjempeflott til spilling...

 

Denne skjermen så riktig bra ut, dersom det er mulig på få så mye HZ gjennom en DVI kabel...

Noen som har noe konkret info på hvor mange HZ du kan få gjennom en DVI kabel til 1680x1050?

Lenke til kommentar

Du har på en måte ikke refresh hertzen direkte i DVI kabelen/ linken.

Det er en digital link datastream med en viss båndbredde.

Refresh raten er med på å sette hastigheten/båndbredden på digital linken mot displayet.Etter det så er det opptil panelet internt å prossesere dataene det får inn ihh til oppdateringsfrekvensen som er gitt.

 

Single link DVI har max pixel clock på 165mhz : 3.7Gb/s link kapabilitet.

Tilsvarer datamengde som max display resolusjon:

f.eks UXGA (1600 × 1200) @ 60 Hz med GTF blanking (link=161 MHz) , eller HDTV (1920 × 1080) @ 60 Hz med 5% LCD blanking (link=131 MHz)

1680 x 1050 60hz vil trenge en pixel clock på min 147mhz ~ 3.3Gbit/s

 

Dual link u/165 max mhz (begrenset av kabel kvalitet , link max = 7.4Gb/s .

Eks: HDTV (1920 × 1080) @ 85 Hz med GTF blanking (link:2×126 MHz)

eller QXGA (2048 × 1536) @ 75 Hz med GTF blanking (link:2×170 MHz)

 

Ser man på viewsonic sin 22" 120hz dual-link dvi vil den benytte:

(1680 × 1050) @ 120 Hz . Min. link data :2x147mhz 6.6Gb/s over digitel linken.

Så får man vel se da om dems tn panel og elektronikk i denne modellen håndterer og displayer datamengden i forhold til 120 bra nok eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...