Gå til innhold

Nvidia vil redusere partnerantallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, der ser vi nok et tegn på at Nvidia gjør dette pga komersielle faktorer og neppe pga kundene sine.

 

Ønsket er jo at Nvidia skal ha muligheten til å ha stålkontroll på prisene, noe som flere av samarbeidspartnerne har uttalt misnøye med og det er tydelig at nå ønsker nvidia å kutte ut flere av partnerne sine.

 

Regner med at produsenter som for eksempel XFX og Point of view står for fall.

 

Sikkert flere her som kommer til å argumentere til fordel for nvidia her, men ærlig talt, man kan jo neppe si at dette er noe fordel.

Lenke til kommentar

Dette kan jo medføre at leverandørkanalen blir mer effektiv og kan redusere kostnadene slik at de kan konkurrere bedre på pris mot AMD i tiden fremover. Leverandørkanalen ser jo ut til å være kraftig overbefolket og med null tilleggsverdi fra de fleste aktørene så ser jeg ikke at dette nødvendigvis er noe negativt. Det blir ikke noe mindre konkurranse i markedet av at en går fra 20 til 5 eller så i hele Europa, men det blir langt færre selgere, grafiske designere, klistremerke folk, lagerarbeidere, osv. som skal ha sin del av kaka. En kake som forbrukerne betaler 100% av uansett hvordan en vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Nei dette kommer bare til å føre til økte priser :hrm:

 

jaja.. bare ikke amd/ati gjør det samme :whistle:

 

Er ikke så sikker på at det medfører særlig økte priser. Prisen bestemmes i hovedsak av konkurransen mellom nVidia og Amd/ATI. Som nevnt av Anders medføre mange leverandører faktisk merkostnader, fordi hver enkelt leverandør skal ha dekke sine kostnader til selgere etc.

 

I realiteten opplever vi faktisk at konkurransen ofte blir hardere i markeder med få store aktører, ikke minst fordi prissammenligninger blir mye enklere. I dag prøver jo mange av aktørene å differensiere seg blant annet på "tillegg" i pakken, noe som skjuler delvis reelle priser.

 

Apropos det, er ikke mange segmenter i IT markedet som i dag har tøffere priskonkurranse enn CPU-markedet, og der har vi bare reelt sett 2 aktører. Prisforskjellen mellom ulike leverandører når det gjelder skjermkort er i dag fra 20 - 50 % for kort basert på samme GPU-brikke.

 

Nei, mange aktører er nok ikke det samme som hard konkurranse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

nVidia tenker kun cash! Hadde det ikke vært bedre åpne for at MSI og Asus kan sette kortene sammen - slik det er med hovedkortene... Skal ikke mye til... bare litt bedre ram og mer snaxy kjøler løsning. Slik Gainward var i gamle dager. EVGA og BFG prøver seg men priser på klokket kort er så latterlig høye i forholdt til stock at det heile blir bare en stor vits...

Lenke til kommentar

Dette tror jeg er synd.

 

Konkurranse er bra.

 

Ta biler f.eks.

De er alle dønn like.

Så hva skiller dem? For de må skille seg ut for å bli kjøpt. Bilprodusenter putter mye energi i å ha ekstrautstyr til bilene for å gjøre dem mer interessante.

Dette er basic markedsføringstriks når produktene blir like.

 

Som det står i artikkelen ... de mest kreative velger en annen kjøleløsning.

 

Jeg er en som velger skjermkort ut fra kjøleløsning. Dette tror jeg vil forsvinne. Passivt kjølte kort som yter bra (9600GT fra asus, passivt kjølt, f.eks) fantes ikke før. Det er kort som har kommt mer i den senere tid.

7600GT var første nvidia kort jeg husker man kunne kjøpe fra komplett med passivt element som var et bra valg for spilling. (x400 og x200 kort er jo kun for surfing og office).

 

Men vi får se.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Syns dette høres fornuftig ut. Hvis 5 produsenter konkurrerer er fortsatt konkurransen så stor at prisene blir presset maks ned. Ingen vits i å ha et dusin produsenter som leverer referansekort på referansefrekvens. Hvis alle disse hadde hatt sine egne kjølere, og hatt noen virkelig saftige factory overclocks, hadde det være noe helt annet. Tipper nvidia beholder de som faktisk tar dette seriøst, i motsetning til de som slenger på et klistremerke og lar det bli med det.

 

Hvor mange produsenter av AMD-skjermkort er det? Langt mindre enn tilsvarende hos nvidia. Ingen som klager over prisnivået på AMD-kort om dagen.

Lenke til kommentar

Club3D er ikke akkurat den minste partnern heller da. Dette er snakk om partnere som de fleste av oss ikke en gang har hørt om. Hvor lenge var det Palit gikk under radarn før folk her på berget fikk høre om produsenten?

 

Det er forskjellige partnere i forskjellige deler av verden. Vi her i Norden har vært bortskjemt med store partnernavn som Asus, BFG, XFX, Club3D, EVGA. Disse forsvinner neppe.

Lenke til kommentar
Ta biler f.eks.

De er alle dønn like.

Så hva skiller dem? For de må skille seg ut for å bli kjøpt. Bilprodusenter putter mye energi i å ha ekstrautstyr til bilene for å gjøre dem mer interessante.

Dette er basic markedsføringstriks når produktene blir like.

 

I mine øyne en litt far out sammenligning.

 

Jeg tviler på at prisene vil øke som følge av at enkelte partnere blir eksludert. Som eksempel over, det er i hovedsak to konkurrenter i CPU-markedet, som driver priskrig.

 

Ved å redusere antallet partnere blir det lettere for forbrukeren å velge ut kort – kort som i stor grad er helt like – og det vil kanskje bli større fokus på hva man faktisk får av pengene, av tilpassede kjøleløsninger, eller ren pris.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Ser heller ikke poenget med å ha altfor mange leverandører som leverer nøyaktig samme produkt med forskjellige klistremerker. Dette gjør det også vanskeligere å produsere nok til alle leverandørene som vil fylle butikkene med sine merker.

 

Dog ønsker jeg heller ikke en situasjon der Nvidia plukker ut produsentene er enklest å styre på pris ol.

 

Jeg håper, selv om det nok bare er en drøm, at nvidia velger produsentene som er flinkest til å skape bedre produkter av det de allerede får levert fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...