Gå til innhold

Windows-oppstart på 15 sekunder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunne dei ikkje fokusert meir på å unngå at me må starte på nytt heile tida? Eventuelt ytelse når ein første er kome inn.

 

Hehe. Enig. Men det er jo sikkert det de innser at de ikke har sjangs til å klare, så de kompansierer med rask oppstart :p

 

Jeg er dritlei av å måtte starte alle prosesser og oppgaver på nytt bare pga en lusen sikkerhetspatch. Tar nesten lengre tid å starte arbeidsmengden på nytt uansett.

Lenke til kommentar

Før Windows 7 er ute så har vi SSD disker med 3-400 MB/sek overføring og da starter Vista glatt på 15 sekunder. Det de trenger å jobbe med er samarbeid med hardware leverandørene så slike ting som BIOS posting ikke tar så lang tid. Det er jo unødig mye detection or initialisering på gang i dagens hovedkort på tross av at hardware er identisk hver eneste oppstart. Man kunne løst dette ved at man hadde en bedre arkitektur på plugin av kort or disker som igjen trigget detection rutinene som i dag kjøres ved hver eneste oppstart.

 

Men det er klart at Microsoft også kan bidra her ved å begrense antall tjenester som starter, en rekke av disse kan startes etter at desktop er oppe også, gjerne i sakte tempo slik at de er klare innen et minutt. Dermed er opplevd oppstart raskere for brukeren, og de viktigste funksjonene fungerer med en gang, mens index tjenester og annet kjøres etterhvert.

 

Personlig kjører jeg hw i sleep og da bruker den kun strøm til å holde minne i live. En wakeup av Vista tar ca 10-15 sekunder i dag hos meg. Det er greit nok, men kunne godt vært enda raskere.

Lenke til kommentar

«Kun tjenester som er absolutt nødvendige skal starte i neste Windows-versjon, ...», spesielt denne formuleringen synes jeg er interessant. For å være litt kverulantisk, hva er absolutt nødvendig? Nødvendig for stabil og sikker drift eller «The Windows Experience»? Jeg tror ikke Microsoft anser Security Center, Tablet PC Input Service eller Error Reporting Service unødvendig. På samme måte som å legge inn 0.7 GB skriverdrivere og 0.8 GB høytlesningsfunksjon er «nødvendig». Jeg tror ikke Microsoft noen gang vil forstå dette, men det er bare hyggelig hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Min MacBook fra 2006 bruker 15-17 sekunder. Hva er så stort med at MS omsider klarer å få opp farten når andre har hatt det i årevis?

 

Hvorvidt andre har hatt det i tiår er vel mindre relevant ? Det må da telle positivt at de gjør noe med oppstarten uavhengig om andre har det ? Jeg ser heller ingen ulemper med å ha en raskere oppstart, spesielt når drivere og slikt er lagt inn. Det som kanskje tar mest tid er å starte opp alle de andre programmene under oppstart, slik at maskinen tar 2min ekstra etter desktopen er kommet opp. Hadde de kunne gjort noe med det hadde da brukeropplevelsen min økt en del ihvertfall..

Lenke til kommentar
Min gamle PC med Windows 3.11 klarer oppstarten på 12 sekunder. Riktignok med turboknappen på, slik at CPUen yter 25mhz :p

Har du virkelig en pc med Windows 3.11 som er oppe og går enda? Kan jeg spørre hva du bruker den til?

 

Den sviver i beste velgående. Bruker den ikke til noe fornuftig akkurat, annet enn at det av og til er moro å spille de gode gamle spillklassikerne. Også med det faktum at den aldri har blitt formatert siden den var ny, har den en gjeng av artige minner helt siden fra 1993 ca. :D

 

Edit: Var vel i 1993 vi fikk den når jeg sjekker her. hehe

Endret av MeFF
Lenke til kommentar
Men, Microsoft må vel få lov til å drømme de også. Windows 7 blir jo deres siste OS.
Why? Fordi du ikke liker MS?

 

En liten kikk innom hans poster og alt er klart som dag :)

 

Håper de klarer dette å at de kan lansere tidligere Windows 7 enn 2010. Har kjørt Business 32 og 64 bit i 8 mnd nå og har ikke hatt noen problemer som er verdt å nevne. Eneste som plager livet av meg er UAC -selv om jeg har slått den av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...