Gå til innhold

Symbian taper markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er nok en del forvirring rundt symbian nå, forvirring som ikke blir ordnet opp i før en felles pakke er på plass.

 

produsentene venter vel med nye symbian-enheter slik at dem vet at når dem benytter symbian så vil programvare som skrives være kompatibel.

 

en annen sak er at symbian blir brukt som ett "premium" stempel, litt på samme måte som bluetooth for laptoper. det blir brukt som en unnskyldning for å skru opp prisen ett hakk eller to vs en tilsvarende telefon uten. enden på visa, flere velger den billigere, siden dem ikke helt ser poenget med mulighetene symbian gir (med tanke på hva som er bestselger til iphone så hadde nok mange klart seg fint med en berøringstelefon med java-støtte og noen javaprogrammer som funket godt sammen med skjermen).

 

også virker det mer og mer som om symbian har havnet i skyggen av windows mobile, iphone og android. skulle ikke forundre meg om en spurte folk om smarttelefoner så hadde dem hørt om dem tre, men ikke symbian. og det selv om sjansen er stor for at om dem eier en nokia telefon i dag så er det en symbian telefon...

Lenke til kommentar

Andelene er vel tapt til S40 tenker jeg. Uansett så er jo hele konseptet med å skille mellom smarte operativsystem og "dumme" operativsystem nokså kunstig. Det er jo også tullete å drive med flere operativsystem fra samme mobilfabrikant, ivertfall når vi ser hva Google klarer å gjøre med java på helt normalt "dumme" telefoner med beskjeden maskinvareytelse (google maps for eksempel), for ikke å snakke om Opera.

 

Jeg har spekulert litt på hvilken effekt Android kommer til å få, og har ikke helt fått klarhet i spekuleringen :) Men jeg tror vi ser antydning allerede nå, selv uten Android. Android vil bli bli det definitive døds-støtet for såkalte smarte og tildels åpne operativsystem. Jeg tror Nokia vil tune inn Symbian så det kjører Java-applikasjoner, på lik linje med Android, men muligens med noen basisapplikasjoner i bånn. Java vil vokse og bli killer-applikasjonen, og om kort tid vil alt som ikke blir utviklet for Java bli helt irrelevant.

Lenke til kommentar

Tror og håper du tar skammelig feil, sgiga. Java-applikasjoner vi ser i dag er på ingen måte en konkurrent mot applikasjoner skrevet spesielt for Smartphones. Google Maps for Series 60 er f.eks. veldig mye bedre enn Google Maps som Javaapplikasjon.

 

Og hva Android gjelder, måtte det bli en like stor flopp som jeg håper det blir.

 

Og hva Symbian og markedsandeler gjelder, så skjønner jeg egentlig ikke tallgrunnlaget brukt i denne artikkelen. Symbian har hatt en økning på ca 5%, hvorvidt det er bra eller dårlig avhenger vel av Smartphone-salget og ikke det totale salg av mobiltelefoner?

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Tror og håper du tar skammelig feil, sgiga. Java-applikasjoner vi ser i dag er på ingen måte en konkurrent mot applikasjoner skrevet spesielt for Smartphones. Google Maps for Series 60 er f.eks. veldig mye bedre enn Google Maps som Javaapplikasjon.

 

spørsmålet er om dette kommer av at j2me har begrensinger, eller at den gjennomsnitts j2me-telefon har svakere maskinvare en den gjennomsnitts symbian-telefon (eller annen "smart"-telefon).

Lenke til kommentar
Tror og håper du tar skammelig feil, sgiga. Java-applikasjoner vi ser i dag er på ingen måte en konkurrent mot applikasjoner skrevet spesielt for Smartphones. Google Maps for Series 60 er f.eks. veldig mye bedre enn Google Maps som Javaapplikasjon.

 

Og hva Android gjelder, måtte det bli en like stor flopp som jeg håper det blir.

 

Og hva Symbian og markedsandeler gjelder, så skjønner jeg egentlig ikke tallgrunnlaget brukt i denne artikkelen. Symbian har hatt en økning på ca 5%, hvorvidt det er bra eller dårlig avhenger vel av Smartphone-salget og ikke det totale salg av mobiltelefoner?

Google maps for WM er også litt bedre enn Javaversjonen, men WM-telefoner har prosessorhastighet på 400-600 MHz, mens "Java-telefoner" har 200. Forresten, kan du jo prøve Opera på en WM-mobil, og du får se hvordan WM vitterlig spiser alt av prosessorkraft. Android-telefoner får 400-800? MHz og har et OS som er skreddersydd for Java helt fra bunnen og opp. Det blir morsomt å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Google maps for WM er også litt bedre enn Javaversjonen, men WM-telefoner har prosessorhastighet på 400-600 MHz, mens "Java-telefoner" har 200. Forresten, kan du jo prøve Opera på en WM-mobil, og du får se hvordan WM vitterlig spiser alt av prosessorkraft. Android-telefoner får 400-800? MHz og har et OS som er skreddersydd for Java helt fra bunnen og opp. Det blir morsomt å se hvordan det utvikler seg.

Nå er jeg ingen utvikler, men jeg vil nok tro at hvis Android-prosjektet hadde som mål å promotere Java-applikasjoner, så hadde de fulgt gjeldende spesifikasjoner slik at tusenvis av eksisterende programmer hadde virket 'out of the box'. Noe de ikke vil gjøre. I tillegg meldes det vel også om så hyppige endringer i de SDKer som har vært tilgjengelige at man kan lure på om de selv vet hva de vil.

 

Er det i hele tatt bekreftet at det vil selges ubrandete Android-telefoner? Vil vi se telefoner som ikke har blitt ødelagte av operatørene før de når markedet? Om vi gjør det, så blir det nok uansett bare en brøkdel av det totale salget. Et salg som neppe blir særlig stort i nærmeste fremtid.

 

At WM er et jalla-OS har jeg alltid ment - men jeg skjønner ikke hva Opera har med det å gjøre.

 

Tiden vil vise hvilken markedsandel Android tar. Jeg velger å tro Symbian når de sier at de ikke frykter konkurransen. Først og fremst fordi jeg tror Android vil være en langt større trussel for Sony Ericssons OS, Nokias S40, BREW-plattformen osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...