Gå til innhold

AMD krymper til 40 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som ATI endelig er litt på glid. Selv artikkelforfatterene her og andre steder har en litt lystigere undertone. Den har vært ganske dyster siste året ;)

Hvis pendelen går i AMD/ATI's favør et år eller to får de forhåpentligvis økonomien på beina igjen. Det trenger både de og vi, ingen har råd til at nVidia og Intel skal stå igjen alene..

Eneste som mangler nå er et skikkelig svar på nVidia physx-løsning.

Lenke til kommentar
Hvis dette er tilfelle vil RV870s TDP være rundt 150 Watt ved samme frekvens som RV770.

 

Dette stemmer ikke helt med resten av artikkelen. Det står også i artikkelen at den skal yte 20 prosent bedre og ha dobbelt så høy ytelse per watt. Siden 4870 har 160W TDP vil den hvis dette stemmer få rundt 90-100W TDP (160/2*1.2=96) noe som i grunn er imponerende hvis de klarer.

 

Basert på erfaring så vil jeg tro XT-utgaven kommer til å være klokket ganske hardt og yte mellom 20 og 40 bedre enn 4870. Jeg tror ikke TDP-en blir så mye lavere først og fremst på grunn av høyere klokk, og eventuelt en noe mer avansert kjerne. 10-20% mindre TDP ville være fornuftig å forvente seg. I grunn er nok 9800GTX vs. GTX+ en god pekepinn på hva vi kan forvente oss, pluss litt til fordi spranget fra 65 til 55nm < 55 til 40nm.

 

Men dette er i grunn bare ren gjetning, noe jeg for øvrig mistenker artikkelen i kilden for å være også.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Nå begynner ting å bli interessante!

Men er denne betydelig reduksjonen i watt så utrolig stor? HD4870 har vell en TDP på ca 170 , får da RV870 en Tdp på rundt 150W så er det kun en senkning på 12% noe som jeg ikke helt synnes er betydelig.

 

Men benyttes det samme kjølesystemet i dag så regner jeg med at vi får litt lavere temperaturer uten at viftene må kjøre noe fortere.

Lenke til kommentar
Woha! Slett ikke verst. Når tenker nVidia å krympe sin produksjonsteknikk? Ligger ikke de på 65nm for tiden?

Alle nVIDIA grafikk brikker i produksjon med unntak av GT200 er på 55nm nå.

 

nVIDIA kommer med første brikke på 40nm i Q1 2009

 

 

Dere som ønsker PhysX for AMD/ATI kan ta en titt på ryktebørsen.

Eneste er at det den artiklen var om er å kjøre nVIDIA og ATI kort i samme maskin, da er det strengt talt ikke PhysX for AMD/ATI.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

TDP = 150W er bare tatt ut av lufta som et eksempel.

Faktum er at det bringer en dobbling av ytelse vs watt sammenliknet med rv770.

Ved kun en 20% bedre ytelse/klokk av gpu kontra rv770 vil man vel se en drastisk lavere tdp enn nå.

 

Det sies (ryktes 2009) , men vil gjette på at det ikke er klart for å lanseres noe før 1.år etter rv7xx kom ut.

Lenke til kommentar

Nå har Nvidia gått ut å sagt at de ikke vil ha enerett på PhysX og vil dele med blant annet AMD, men det kommer sikkert til å koste shorta.

Jeg mener AMD gjør bra valg å velge 40nm.

Nå som Nvidia har fått opp øynene for 55nm, krymper disse også etter hvert.

Håper også AMD vil bruke GDDR4/5 på bilige kort. De har nå bare brukt dette på toppklasse korta sine, mens Nvidia henger igjen på GDDR3 :S

Lenke til kommentar

Når kan vi vente disse på markedet da?

Venter fremdeles spent på en 55nm utgave av GTX280, men alt nVIDIA ser ut til å komme med er en "modifisert / tweaket" GTX260 som fremdeles kjører på 65nm? :thumbdown:

 

Eneste negative jeg har å si om AMD / ATI er driverne / programvaren, den når rett og slett ikke helt opp dessverre.

Min første måned med HD4870 har gitt meg langt flere merkelige bugs i grafikken enn jeg har opplevd de siste årene med mitt gamle 8800GTS 640MB og mitt forrige GeForce4 Ti4800SE :(

 

Catalyst 8.8 burde vell aldri vært sluppet som WHQL versjon? Den er da strengt tatt i BETA stadie enda?

Lenke til kommentar
Eneste negative jeg har å si om AMD / ATI er driverne / programvaren, den når rett og slett ikke helt opp dessverre.

Min første måned med HD4870 har gitt meg langt flere merkelige bugs i grafikken enn jeg har opplevd de siste årene med mitt gamle 8800GTS 640MB og mitt forrige GeForce4 Ti4800SE :(

 

Catalyst 8.8 burde vell aldri vært sluppet som WHQL versjon? Den er da strengt tatt i BETA stadie enda?

Virkelig? Jeg har nylig gått fra Nvidia til ATI, og jeg ble overrasket over hvor mye bedre driverne var. Der Nvidia gir ut offisielle drivere et par-tre ganger i året og har et utall av betadrivere av varierende kvalitet kommer ATI med oppdaterte og skikkelige drivere hver måned. Hos meg fungerer i alle fall 8.8 upåklagelig, uten noen synlige grafikkbugs så jeg vet ikke helt hva som er galt hos deg.

 

ATIs software er enkel å forstå seg på, fungerer smertefritt og oppdateres ofte. Der er i alle fall mer enn an kan si om Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...