Gå til innhold

Intel kjøper Linux-selskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig veldig spennende. Jeg har litt delte meninger om Intel. Jeg synes de gjør veldig mye bra i åpen kildekode-miljøet, men jeg er usikker på deres intensjoner. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at AMD må være minst like gode bidragsytere som intel på dette området. Arbeidet med ATi-driverne er fremragende, og jeg håper på førstedags brikkesettstøtte for alle plattformer og en åpen strategi videre, ikke bare på skjermkortene. Nå er det også på tide at andre produsenter som broadcom og ralinktech får opp øynene og bidrar til denne utviklingen. Atheros har ihvertfall tatt skikkelig tak med ath9k-driveren, og etterhvert som ASUS og de andre maskinvareprodusentene nå omfavner linuxsystemer bør førstedags driverstøtte på alle plattformer være standarden. Android og OpenMoKo setter også standarden på det mobile markedet, og Ubuntus MID-distro ser også meeeeget spennende ut. Nå skal de proprietære selskapene virkelig få kamp på markedet.

Lenke til kommentar
En ting er ihvertfall sikkert, og det er at AMD må være minst like gode bidragsytere som intel på dette området.

 

AMD har jo gjort en god jobb generelt, de ga jo f.eks ut masse AMD64 platformer til diverse linux distro'er for å få bra 64bit støtte.

 

Ja, og det er knall. Men jeg synes likevel det ser ut som om AMD hviler mye på ATi-støtten, ihvertfall utad. Intel engasjerer seg på flere områder, men det skyldes vel også at de har et større interessefelt. For 64 bit linux er det ikke oset selv, men appliksjoner som Flash som er hindringen..

 

Ser forresten på phoronix at VIA og SiS har kommet med større bidrag til x.org for skjermkortene sine i det siste, og jeg håper at vi nå får se en økende åpen strategi fra det holdet også.

 

Gleder meg til Intel/AMD kommer med mobile plattformer med klistremerket "optimized for Linux" :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette er en positiv utvikling for oss forbrukere. Dette kan tyde på at Intel planlegger å lansere sitt eget operativsystem, "IntelOS", på sin egen spesialtilpassede maskinvareplatform. Skjer det sitter de med bukten og begge ender. Operativsystemet, som trolig vil være basert på Linux, vil selvfølgelig bare virke ved bruk av Intel maskinvare og vi blir låst til hva Intel bestemmer. Jeg ser for meg Apple bare i mye verre versjon, da Intel produserer så og si alt av maskinvaren selv.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke dette er en positiv utvikling for oss forbrukere. Dette kan tyde på at Intel planlegger å lansere sitt eget operativsystem, "IntelOS", på sin egen spesialtilpassede maskinvareplatform. Skjer det sitter de med bukten og begge ender. Operativsystemet, som trolig vil være basert på Linux, vil selvfølgelig bare virke ved bruk av Intel maskinvare og vi blir låst til hva Intel bestemmer. Jeg ser for meg Apple bare i mye verre versjon, da Intel produserer så og si alt av maskinvaren selv.

 

Dette er idioti... intel er en stor pusher av linux software, nye ting inkluderer GEM, og Keith Packard som release manager av xorg så de kan pushe ut xorg 1.6 så fort som mulig (pga at intel trenger nye patcher som f.eks DRI2).

 

// Edit, ja, og det er linux det er snakk om, aka gpl, aka når intel endrer noe kan de ikke selge det uten å gi ut kildekoden også. Så dette er fullstendig tull.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar
// Edit, ja, og det er linux det er snakk om, aka gpl, aka når intel endrer noe kan de ikke selge det uten å gi ut kildekoden også. Så dette er fullstendig tull.

I teorien kan de lukke driverne og kun ha binaries for "Intel-Linux".

 

Tror ikke det skjer. Men at Linux er GPL-lisensiert, betyr ikke at man kan være kreativ på å låse brukerne på andre måter.

Lenke til kommentar
// Edit, ja, og det er linux det er snakk om, aka gpl, aka når intel endrer noe kan de ikke selge det uten å gi ut kildekoden også. Så dette er fullstendig tull.

I teorien kan de lukke driverne og kun ha binaries for "Intel-Linux".

 

Tror ikke det skjer. Men at Linux er GPL-lisensiert, betyr ikke at man kan være kreativ på å låse brukerne på andre måter.

 

Joda, men med intel enginers som del av xorg release teamet, intel enginers som pusher GEM inn i kernel'en, tviler sterkt på at de planlegger noe coup ;)

Lenke til kommentar
// Edit, ja, og det er linux det er snakk om, aka gpl, aka når intel endrer noe kan de ikke selge det uten å gi ut kildekoden også. Så dette er fullstendig tull.

I teorien kan de lukke driverne og kun ha binaries for "Intel-Linux".

Ja, men da må de basere seg på en vanlig (dvs uendret) kernel, og da er det jo en banal sak å bruke andre drivere for de som har kunnskapen. Dessuten er ikke akkurat Intel den mest OSS-fiendtlige, så jeg frykter ikke dette så veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...