Gå til innhold

Kulturo: WALL-E reklamerer for Apple


Anbefalte innlegg

Tror nok ikke jeg får mer lyst på iPod eller noe fra Apple i det hele tatt pga filmen gitt.

 

Dessuten tror jeg ikke barn vil kjenne igjen filleting som "oppstarts lyder" til Mac PCer med mindre de allerede har en selv, at iPod kan tjene litt kan jo hende, men skal man da slutte med alt som heter mobiler, kjøretøy og produkter i filmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man aldri skal kunne ha produktplasseringer, så må man vel kutte ut alt da? Hva med at en bil i filmen er fra et visst merke? Eller man drikker en bestemt brus? Røyker et bestemt merke sigaretter? Skal man finne opp fiktive produkter på alt bare fordi noen er redd folk kan komme til å kjøpe mer av det produktet? I så fall vil jo hele virkelighetsnærheten forsvinne i de fleste filmer..

 

Jeg ser ikke helt problemet med det her så lenge det ikke er veldig overtredende..

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et større problem at jeg ikke får kjøpt "DUFF" og "SLURM". Og Tarrantino har vel altid hatt sitt eget sigarettmerke i alle filmene sine? Mener logoen hadde et rødt eple i seg. Uansett så har jeg lyst på en slik røyk.

 

Burde heller være en lov som sier at det ikke er lov å finne opp merker :-D

Lenke til kommentar
de som er så unge, de vet knapt hva apple er for noe, så tror ikke det gjør noe skade.
Jeg har ikke sett filmen ennå, men hvis vi bare tar utgangspunkt i iPod-en WALL-E bruker er dette allikevel reklame rettet direkte mot barn. Barn som målgruppe for en produktreklame er kynisk, og derfor er dette en sak.

 

Reklame er overalt, og en undersøkelse fra 2003 viser at barn mellom fem og syv år kan rundt 1000 ord og at rundt 200 av disse er merkenavn. Selv om reklame generelt er vanskelig å forby hadde det vært greit at feks barne-TV og barnefilmer kunne være frie for reklame.

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig at forbrukermyndighetene ikke skrek seg hese over barnefilmen Cars for et par år siden. Der var det ikke bare diverse produktplasseringer, noen av bilrollene hadde til-og-med gjenkjennbare bilmodellnavn. Men ikke et pip hørte vi. Eller hva med klassikeren Toy Story som hadde en rekke kommersielle leketøysfigurer som hovedpersoner. Ikke et pip.

 

Men en stakkars oppstartslyd (som man må ha prøvd en Mac for å skjønne reklameeffekten av) og en liten mediaavspillingsmaskin, pluss en robot som er like lekker som noen av produktene fra en viss datamaskinprodusent, da er filmen "spekket" av reklame? Dette minner om supperådet. Har ikke forbrukermyndighetene noe fornuftig å ta seg til?

Lenke til kommentar

Dette har sikkert ingenting med at Steve Jobs er sjef i Apple og tidligere eide store deler av Pixar, og nå for tiden sitter i styret i Disney. Dette er vel AFAIK ikke den første pixarfilmen med applereferanser heller.

 

Eve er forresten designet av samme mann som designet iPoden, sådetså :p

 

Edit:

Jeg har i denne posten ikke lagt fram min mening om slik produktplasering er bra eller ikke, jeg bare skriver litt fakta.

Endret av pwnde
Lenke til kommentar

Jeg kan berolige alle med at mine to gutter på 8 og 6 år ikke fikk lyst på en iPod etter å ha sett denne filmen. Dette er krisemaksimering fra enkelte norske "eksperter". Makan. Jeg vil heller hatt en iPod i denne filmen enn en fiktiv elektronisk duppeditt. iPoden spilte faktisk en slags rolle i filmen.

 

Ellers, lyden til Wall-E minnet mistenkelig om videokameraet mitt når jeg trykker for å få ut DV-kassetten. Før filmen viste forresten kinoen reklame etter reklame, også for leker. Jeg ser ikke forbrukerombudet kreve at kinoen fjerner den? I can see a wall with the devil painted on :)

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er vel at de ikke tjener penger på "reklamen" i filmen.. mens den før filmen er god busniess, hehe.. evil bastards..

 

Helt enig at hvis de henger seg sånn opp i at det er med noen duppeditter i filmen som kan relateres til virkelige produkter.. og det er så fælt med slik "reklame", så burde de jammen meg kutta ut målretta reklame før filmen også! Det er tross alt mye værre, og har kun den ene intensjonen om å få folk (inkl. barn) til å ville ha produktet det reklameres for.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...