Gå til innhold

Kjøpe skorpion eller tarantell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke glem at fisker kan bli umåtelig kjedelig, og de var ikke mine, og de sto bortgjemt nesten i stuen. Skorpionen vil stå på rommet mitt, i begivenhetens sentrum hele tiden, og den vil være min. En annen ting, den skal ikke ha mat så ofte heller. Skorpionen er kanskje den skapningen med best utholdenhet i hele verden, og kan klare seg lenge uten mat. Skal selvsagt mate den etter hva som er anbefalt ;)

 

EDIT: kan noen flytte tråden til "dyrehold" etc. ? Tror jeg feilplasserte den litt.

Endret av sportacus88
Lenke til kommentar
Ikke glem at fisker kan bli umåtelig kjedelig, og de var ikke mine, og de sto bortgjemt nesten i stuen. Skorpionen vil stå på rommet mitt, i begivenhetens sentrum hele tiden, og den vil være min. En annen ting, den skal ikke ha mat så ofte heller. Skorpionen er kanskje den skapningen med best utholdenhet i hele verden, og kan klare seg lenge uten mat. Skal selvsagt mate den etter hva som er anbefalt ;)

 

EDIT: kan noen flytte tråden til "dyrehold" etc. ? Tror jeg feilplasserte den litt.

Anse det som gjort.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Jeg vill tatt Edderkoppen. Har selv en edderkopp av samme type og at de ligger mye i ro er sant. Men dem kan være ganske så livlige når du tar dem ut og leker litt. Når du får deg et slikt dyr bør du kose endel med det, Tenk deg selv hva det er å finne på i ett akvarium. Ikke så mye annet enn å ligge i ro.

Edderkoppen min spinner mye spindelvev, men ikke et slikt som du ser husedderkoppene lager. Et tykt lag med hvitt spindelvev nedpå bakken i buret.

Er også viktig at du ornder till buret slik at ederkoppen har en plass og gjemme seg når det vil "slappe" av :)

 

 

Skorpion har jeg veldig lite erfaring med, men vil tro det er noe av det samme. Du kan ikke forvente at dem springer rundt nede i akvariumet.

 

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg var innom dyrebutikken i går, skorpionen var solgt, så jeg venter til de får inn en ny til jeg tar en avgjørelse. De hadde flere taranteller av typen Grammostola Rosea, som er den mest vanlige tarantellen i Norge. Er denne jeg eventuelt kjøper. I butikken het den forvirrende nok Grammostola Porteri eller noe slikt, men sammenlighet med bilde av G. Rosea på google er den omtrent helt lik. Tror uansett ikke det er en så stor forskjell.

 

Damen i butikken fortalte meg at tarantellen faktisk er mer overlevelsesdyktig enn skorpionen, den trenger mat sjeldnere og med skorpionen må man passe på luftfuktigheten mye mer. Mindre vedlikehold med andre ord.

 

Må si jeg har falt litt tilbake på tarantellen.. Er edderkopper jeg opprinnelig synes er fascinerende, ville ikke en gang ha spurt om skorpionen her om den ikke hadde vært i butikken da jeg var der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

gå inn på:

http://www.reptilfreaks.no/forum/ eller

 

http://www.repti.net/repti2/index.php

 

her får du G.rosea til 250 kr , her er et fakta ark på G.rosea, og her er et fakta blad på scorpion

 

http://www.reptilfreaks.no/forum/tarantell...-rose-hair.html

 

http://www.reptilfreaks.no/forum/skorpion-...-imperator.html

 

kjøp deg en tella, jeg har en scorpis og en tella.

scorpionen ser jeg en gang i uka og tellaen ser jeg nesten hver dag, den driver og klatrer på taket og glasset og den er drit kul og fasinerenes og det er forskjellig personlighet fra tella til tella så hvis du kjøper privat så spør hvordan den er om den er mye frampå ect.

 

og drit i hva dyrebutikken sier om hvordan du skal holde den din kan ingenting om dem og gir deg feil info om dyret og som substrat bruk torv og ikke bark sånn at dyret kan grave og ikke ha svamp i vannkoppen til tellaen den drukner ikke og det skal ikke fly sirisser oppi terrariet flere dager.

la sirissene være oppi der i ett døgn, de den ikke har spist opp tar du ut eller så kan sirissen spise på dyret og i verste fall dø.

 

og hvis du mister tellaen i bakken å abdomet sprekker så finn frem super lim og lim det i sammen så kan den overleve og dette er IKKE kødd.

 

 

lykke til :)

Endret av dekoras
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt tre taranteller opp gjennom, og jobber i dyrebutikk der jeg får erfaringer med både taranteller og skorpioner. Generelt sett er de rimelig like, men keiserskorpion har flere krav enn chileneren (Grammostola ssp - altså de forskjellige Grammostola-artene, som Grammostola rosea og Grammostola porteri. Alle disse har omtrent samme krav). De ønsker en hule de kan gjemme seg i, torv (evt. jord) å grave i - 10-15 cm bakerst og gjerne 7 cm i front, mat maks. en gang i uka (mange slutter å spise i mange måneder en gang i blant). Taranteller generelt er mer spennende enn skorpioner, synes jeg. Chilenerne er veldig greie å ha med å gjøre, de fleste er rolige og kan håndteres. Noe som er verdt å merke seg, er at de som kan håndteres, ofte er de som er roligst, og dermed kjedeligst å se på. Spør om du kan få se dem mate den en dag, hvis det er den du vil ha, så kan du se hvordan den reagerer på mat. Det er sjelden de vil kaste seg på maten med en gang, men det hender faktisk. ;)

 

Velg tarantell! Uten tvil! De kan leve kjempelenge, de er tøffere å se på, de har dritlange tenner, og særlig chileneren er så hardfør at du godt kan dra på ferie og glemme den, eller glemme å fôre den en stund.

 

Gjør som Dekoras foreslo - les på reptilfreaks.no! Jeg støtter alt han sier, det er slik man skal behandle de fleste grammostola-artene. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dersom du glemmer å gi fiskene dine mat er du ikke verdig i å holde dyr.

sant nok. Men for de som tenker fisker er moro, jeg skal si dere at det er kanskje en million mer komplisert enn å ha skorpion. Man må hele tiden passe på vannverdier, planter, lys, type mat, etc etc.

 

personlig hadde jeg gått for edderkoppen, liker rett og slett ikke tanken bak å håndtere et dyr med en brodd.

 

Hadde valgt en stor en som heter fugle tarantellen elns. Husker den var en av de større. Den hadde ganske kule markeringer og var ellers rolig om jeg husker riktig. Men ville anbefalt at du finner en med kanskje litt kulere farger. Denne er f.eks. ganske kul:

 

Phlogius sp "sarina" - Sarina Giant Black :

Phlog_sarina_dors.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...