Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mediterer du?


VRK18

  

5 stemmer

  1. 1. Mediterer du?

    • Ja
      2
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Mediterer du?

 

Hvis ja:

 

2. Hvordan mediterer du?

3. Hvor mediterer du?

4. Når og hvor ofte mediterer du?

5. Hvilke fordeler har du av det?

 

1. Ja. 

2. Sitter med lukkede øyne og beina i kors, og tar inn alle sensasjoner som oppstår i øyeblikket.

3. Som regel hjemme.

4. Stort sett om morgenen, stort sett én gang om dagen.

5. Jeg ankrer meg selv i nuet, øker konsentrasjonen, reduserer stressnivået, blir mindre engstelig og mer våken og tilstede. 

Konklusjon: anbefales til alle.

Lenke til kommentar

 

1. Mediterer du?

 

Hvis ja:

 

2. Hvordan mediterer du?

3. Hvor mediterer du?

4. Når og hvor ofte mediterer du?

5. Hvilke fordeler har du av det?

 

1. Ja. 

2. Sitter med lukkede øyne og beina i kors, og tar inn alle sensasjoner som oppstår i øyeblikket.

3. Som regel hjemme.

4. Stort sett om morgenen, stort sett én gang om dagen.

5. Jeg ankrer meg selv i nuet, øker konsentrasjonen, reduserer stressnivået, blir mindre engstelig og mer våken og tilstede. 

Konklusjon: anbefales til alle.

 

 

2. Uten å tenke?

 

Akkompagnert av musikk?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

2. Uten å tenke?

 

 

 

Akkompagnert av musikk?

 

 

Nei, det er umulig å ikke tenke over lengre perioder. Men man kan observere tankene som oppstår og "sende dem av gårde". 

 

Edit: Bruker som regel ikke musikk, nei.

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at når man mediterer så skal man bare fokusere på pusten, og ingenting annet. Men det finnes kanskje flere teknikker? Har egentlig aldri skjønt "greia" med meditering. Det virker som om det har blitt en motesak blant kjendiser, men vet disse egentlig hva de driver med, eller forsøker de bare å være hippe?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at når man mediterer så skal man bare fokusere på pusten, og ingenting annet. Men det finnes kanskje flere teknikker? Har egentlig aldri skjønt "greia" med meditering. Det virker som om det har blitt en motesak blant kjendiser, men vet disse egentlig hva de driver med, eller forsøker de bare å være hippe?

 

Det finnes, som nevnt her, flere ulike meditasjonsretninger. Jeg nevner transcendental-meditasjon, Vipanassa, yoga, mindfullness etc. etc. Noen handler kun om ren meditasjonsteknikk, andre inkorporerer også andre ytre elementer som filosofi og moral. Man må finne hva som passer best for en selv. 

 

Men jo, som regel kan man si at pust er et veldig godt meditasjonsobjekt å fokusere på. Pusten er regelmessig og kommer av seg selv, og man kan følge den fra bunnen av magen til tuppen av nesa. Men man kan også fokusere på andre ting under meditasjon, som ulike kroppslige sensasjoner som trykket i kroppen fra det du sitter på. Igjen, her må man eksperimentere.   

 

Og jo, det er sikkert noen som mediterer kun for å være hippe. Men det undergraver ikke det faktum at meditasjon har mange vitenskapelig beviste fordeler for kropp og sjel.

 

Ja, det er det der jeg har hørt. Bare fokusere på pust. Veldig enkelt, da. Ikke noe hokus pokus. Når det er så enkelt, hvorfor arrangeres det dyre meditasjonskurs?

 

Fordi det finnes mange nivåer av meditasjon, akkurat som det finnes nivåer i kampsport. Hvis man virkelig vil progressere til toppen og høste fordelene som finnes der oppe, kan veiledning fra et utdannet mester være nøkkelen.  

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Høres rart ut at man skal kunne bli en mester i å fokusere på pust, men alt er vel mulig. 

 

Hjernen vår er et sirkus. Det er alltid noe oppi skolten som prøver å stjele oppmerksomheten vår. Prøv å sitt i stillhet, fokuser på pusten og se hvor lang tid det tar før en eller annen bisarr tanke stjeler oppmerksomheten din. Det er ikke mange sekundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...