Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli mindre empatisk?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg føler at jeg ofte gir etter når følelsene tar styringen. Jeg er nok ganske emosjonell av natur og ønsker ikke å ha denne følelsen. Har lyst å bli mer kald mentalt sett, gi mindre etter, være mer kynisk?

 

 

Har heller ikke lyst til å bli psykologisk ødelagt og være fungerende. Er dette motstridende? 



Anonymous poster hash: 59cb8...5e0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egenskapene du har kan jo være fine for andre, men du har lov til å ha omsorg for deg selv også hvis du opplever at du bli psykologisk ødelagt av situasjoner du kommer i med andre. Det kan være lurt å tenke igjennom disse, og hvor det ville vært lurt eller rimelig å sette en grense, og så forsøke å gjennomføre dette neste gang du kommer i en lignende situasjon. Etter å ha gjentatt dette noen ganger, går det lettere, og du vil kanskje merke at du får litt mindre dårlig samvittighet når du gjør det, under forutsetning av at du har funnet en balanse mellom dine egne og andres behov, som du kan stå inne for.

 

Er du empatisk av natur, tror jeg ikke at det er mulig eller ønskelig å bestemme seg for å bli kynisk, men en kan bli mer fornuftig med tanke på å ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar

Hei, jeg klarer ikke å poste anoynmt i den forrige tråden jeg la ut: Legger derfor ut innlegget jeg skulle skrive:

 

Hei, jeg føler at jeg ofte gir etter når følelsene tar styringen. Jeg er nok ganske emosjonell av natur og ønsker ikke å ha denne følelsen. Har lyst å bli mer kald mentalt sett, gi mindre etter, være mer kynisk?

 

 

Har heller ikke lyst til å bli psykologisk ødelagt og være fungerende. Er dette motstridende? 

 

 

 

For å supplere litt: Litt av bakgrunnen for dette spørsmålet er at jeg føler at min empatiske side har påvirket valg jeg har gjort i retninger som jeg først og fremst prøvde å unngå. Finnes det en måte slik at jeg kan koble av samvittighetsfølelsen min og bli mer kynisk? Vil ikke ha en varig forandring, men mulighet for å å påvirke når samvittighetsfølelsen skal innvirke ? Jeg ønsker rett og slett å ta avgjørelser basert på hvordan jeg føler det og ikke følelsene overfor andre mennesker. Du kan gjerne si mer egoistisk for min del. 



Anonymous poster hash: 59cb8...5e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje så lett å endre korleis du fungerer på eit fundamentalt nivå, men det at du er klar over problemet vil være til god hjelp.

 

Slik eg ser det har du to muligheiter. Enten må du skaffe deg ein venn/partner som kan belyse problemstillingane på den måten du etterlyse.

Eller så må du sjølv ta den rolla ved å ikkje ta raske beslutningar, og i staden ta litt beslutningstid der du vurderer problemstillinga utifrå eit "kynisk" synspunkt.

Lenke til kommentar

Problemet er vel helst at i det man frakobler samvittigheten så åpner man en farlig dør som har konsekvenser du ikke forutser konsekvensen av nå.

Det du snakker om tenker jeg er mer manipulasjon og unyttelse av deg fordi du er empatisk. Det å være empatisk er en god og viktig egenskap, men du må også lære deg å sette grenser og ikke la folk manipulere deg. Tenk på det som å ha empati for deg selv også.

Lenke til kommentar

Burde jeg oppsøke en psykolog? Jeg liker bare ikke tanken på at jeg taper og gir etter samvittighetsfølelsen. Jeg vil ikke bli emosjonelt ødelagt, men vil samtidig ikke vise denne siden av meg på fasaden. Hvordan kan man frakoble samvittighetsfølelsen? Er det mulig å erverve/lære seg opp til disse psykopatiske trekkene, eller er ikke det mulig? 

Eller, hvordan kan jeg opptre slik at det virker som jeg er kald, men innerst inne deler jeg litt av empatifølelsen? Hvordan setter man da grenser? Burde jeg bli frempå og bruke manipulasjon som et forsvarsverktøy? 

 

Klarer ikke å komme på konkrete hendelser...

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 59cb8...5e0
Lenke til kommentar

Det er mulig at en psykolog kan støtte deg i å sette grenser, men de sier at det ikke er mulig å simulere psykopati. Tror også at du ville komme i alvorlig konflikt med deg selv, hvis du forsøker å handle slik. Men en kan lære seg noen sosiale ferdigheter, eller taktikker for å lettere få det slik en vil. dette er også noe som en psykolog kan støtte deg i, hvis har et greit formål med å ønske å få gjennomslag for dine ideer, unngå ubehageligheter og lignende . Det kan være greit å være egoistisk når det er behov for det, og trene på å gjenkjenne og ta egne følelser på alvor, og dette kan utvikles gjennom terapi eller uten det. Det er også greit å kunne prioritere og godta at en ikke kan tilfredsstille alles behov samtidig.

 

Mange av oss har utviklet oss til å bli mer kalde og "kyniske" med alderen, uten at jeg vil si at det er helt bevisst eller ønskelig. Men i noen jobber f. eks. kan det være lettere hvis en ikke selv er for emosjonelt engasjert. Dette kommer ofte av seg selv etter tilvenning , kanskje også tretthet/ utbrenthet.

Lenke til kommentar

Hvordan lærer jeg disse teknikkene? Manipulasjon, egosentrisme og narsissisme har alle elementer som jeg har lyst til å lære om og muligens ta del i . "Caring only makes you weak", føler jeg blir snytt for min emosjonelle og sympatiske side. Problemet er at jeg suger på å skjule følelsene mine på fasaden. Føler nesten alle kan lese meg uavhengig av min fremtreden. 

 

Som sagt så ønsker jeg ikke å bli emosjonelt ødelagt (som flere av dere nevner som en konsekvens av mitt valg), men å styre når og hvordan min empatiske side skal fremstå i offentligheten. 

 

 

 

Finnes det noen enkle teknikker jeg kan begynne å implementere? 



Anonymous poster hash: 59cb8...5e0
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg føler at jeg ofte gir etter når følelsene tar styringen. Jeg er nok ganske emosjonell av natur og ønsker ikke å ha denne følelsen. Har lyst å bli mer kald mentalt sett, gi mindre etter, være mer kynisk?

 

 

Har heller ikke lyst til å bli psykologisk ødelagt og være fungerende. Er dette motstridende? 

 

Anonymous poster hash: 59cb8...5e0

 

Dét var en vrien problemstilling

 

Hvorfor vil du bli mindre empatisk? Dét er jo en veldig bra egenskap. Kanskje du heller burde prøve å finne måter å bruke empatien din på?

 

Hva mener du med å bli "psykologisk ødelagt og være fungérende"? Mener du at du kan ende opp som et mentalt vrak om du gir avkall på empatien fullstendig?

 

Når du skriver "kynisk", mener du å bli mer likegyldig mot andre mennesker? Kanskje dette bare er noe du kontemplérer fordi du har opplevd kynisme fra andre og lurer på hvordan de klarer å være sånn? Jeg mener at mennesker flest starter ut som temmelig empatiske, men vi lærer oss å kue det for å tjene penger. Det er viden kjent at de mest kyniske er de som tjener mest penger.

 

Jeg mener at det ikke er en gyldig grunn til å gi avkall på empatien. Men dette blir bare spekuléring. Håper du kan svare på de spørsmålene.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Metal musikk og sigaretter? Alt som er gift avstumper en vel mer eller mindre. Men det kan være en fordel å ha noe musikk med litt mer trøkki enn å lyttetil Enya, hvis målet var å være litt i sin egen sone.

En annen ting kan jo være fysisk trening, stramme seg opp litt få litt rotfeste.Føle seg litt oppegående fysisk.

Lenke til kommentar

[...]

 

Har lyst å bli mer kald mentalt sett, gi mindre etter, være mer kynisk?

[...]

 

Jeg ønsker rett og slett å ta avgjørelser basert på hvordan jeg føler det og ikke følelsene overfor andre mennesker.

Vær mer målbevisst og tenk langsiktig. Du sier at du har latt samvittigheten lede deg til å ta valg som du egentlig vil prøve å unngå. Det er bra å vite hva du ønsker å unngå. Men det er langt mer effektivt å ha en klar formening om hva du ønsker å oppnå.

 

En måte du kan sette til side følelser og impulser (inkludert samvittighet) er å fokusere på dine langsiktige målsetninger, og prioritere dem over umiddebar tilfredsstillelse.

 

Om det gjør vondt å ta et valg som fører deg ett steg nærmere din egen målsetning, er det et tegn på at du er i ferd med å styrke din integritet, samt bygge en bedre fremtid. Den emosjonelle smerten viser deg at du fremdeles er et menneske, men at du også er sterk nok til å ikke spore av for fristelser. Det er en styrke å være kongruent med sine egne verdier, prinsipper og målsetninger. Det er en styrke som vil gi deg en god fremtid. En fremtid du deretter kan dele med de du er glad i. Om du derimot aldri oppnår det du ønsker, kan du heller ikke gi like mye av deg selv.

 

Egoisme er ikke utelukkende negativt. Det er nødvendig for å akkumulere verdi du kan dele med andre i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg føler at jeg ofte gir etter når følelsene tar styringen. Jeg er nok ganske emosjonell av natur og ønsker ikke å ha denne følelsen. Har lyst å bli mer kald mentalt sett, gi mindre etter, være mer kynisk?

 

 

Har heller ikke lyst til å bli psykologisk ødelagt og være fungerende. Er dette motstridende? 

 

Anonymous poster hash: 59cb8...5e0

 

 

Empatisk er ikke det samme som følelsesstyrt. Det jeg tror du må gjøre er å bli bevisst på hva du ønsker. Jo mer bevisst du er, jo mer skal det til at du blir revet med i en annen retning i øyeblikket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...