Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kreve helse-sjekk?


Anbefalte innlegg

Dersom man føler seg dårlig, og får avtalt en time med nærmeste legekontor.

 

Etter å ha forklart hvordan man føler seg, og alle symtomene man har. Men det føles som om legen ikke tar pasienten på alvor, og de gidder nesten ikke ta ett par enkle blodprøver eller noe....

 

Hva kan man egentlig kreve da? Man kan jo selvfølgelig klage til pasientforbundet eller noe, men dette kan jo ta sin tid....

 

Kan man kreve at legen faktisk gennomfører noen undersøkelser, selv om legen påstår at dette viss nok er unødvendige?

 

 

 

Anonymous poster hash: 5bb34...c3d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en fastlege som var sånn, med trykk på ordet hadde. Bytt lege. Er liten vits i å gå til noen med plagene dine som ikke vil ta deg seriøst. Ofte handler det om å få det sjekket så man kan krysse av hva som ikke er årsakene til diverse plager.

det kan jo tenkes legen har en veldig lang historie med påståtte problemer på trådstarter her også Anonymous poster hash: 7dff7...9cb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en fastlege som var sånn, med trykk på ordet hadde. Bytt lege. Er liten vits i å gå til noen med plagene dine som ikke vil ta deg seriøst. Ofte handler det om å få det sjekket så man kan krysse av hva som ikke er årsakene til diverse plager.

det kan jo tenkes legen har en veldig lang historie med påståtte problemer på trådstarter her også

 

Anonymous poster hash: 7dff7...9cb

 

 

Ja, men det kan også tenkes at legen ikke er så flink, det koster ikke noe å bytte.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en fastlege som var sånn, med trykk på ordet hadde. Bytt lege. Er liten vits i å gå til noen med plagene dine som ikke vil ta deg seriøst. Ofte handler det om å få det sjekket så man kan krysse av hva som ikke er årsakene til diverse plager.

det kan jo tenkes legen har en veldig lang historie med påståtte problemer på trådstarter her også

 

Anonymous poster hash: 7dff7...9cb

 

I mitt tilfelle så var det så enkelt som at legen nektet å ta en enkel test på meg for å finne ut om jeg var laktoseintolerant, noe som det faktisk viste seg at det var noe jeg hadde anlegg for. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal ikkje legane snakke om pasientane sine seg i mellom med mindre det er nødvendig å innhente ei anna vurdering. Men det er klart at kollegaer snakker seg i mellom så sjølv om du som pasient ikkje er eksplisitt nevnt så skal det ikkje så mykje til at to kolleager legger to og to saman. Journalen din blir også overført frå den eine legen til den andre.

 

Eg ville bytta til eit anna fastlegekontor. Du oppsøker vell uansett ikkje så ofte fastlegen at det er så upraktisk å måtte flytte litt på deg når du skal til legetimen? Bur du ein plass der det ikkje er så mange fastlegekontor å velge mellom (fordi alle kommunane i området samarbeider om å ha eit kontor) så får du prøve å berre bytte fastlege.

 

Sjølv om du ikkje trenger å begrunne eit fastlegebytte så kan det kanskje være ein idé å finne på ei unskyldning. At du er meir konfortabel med ein fastlege av samme kjønn er f.eks. ein vanlig begrunnelse. Men også at fastlegen du har nå har så mange pasientar at du heller vil ha ein fastlege med færre pasientar som oftare er ledig på kort varsel.

 

Du kan sjølvsagt også gå til ein privatlege og betale for å få testane utført, privatlegen utfører alle tester og undersøkelser som du er villig til å betale for så lenge det ikkje er medisinsk uforsvarlig. Då får du i alle fall bekrefta om din fastlege har rett i at det ikkje er nødvendig å ta dei aktuelle testane eller ikkje.

 

 

 

Ellers så kjem vi sjølvsagt ikkje unna at lgen sjølvsagt har langt betre grunnlag for å avgjere kva undersøkelsar som er nødvendig, og kva rekkefølge testane bør takast i. Husk at fastlegen også har forpliktelsar ovanfor sin arbeidsgiver om å ikkje gjennomføre dyre og tidkrevande testar der det finnes raske og billige testar som bør avklarast fyrst.

 

Husk også at fastlegen har plikt til å gi nødvendig hjelp når du har legetime. Det kan finnes mange grunnar for å ikkje utføre testar, men legen må kunne begrunne at den hjelpa du har fått er nødvendig legehjelp. Ein klage til Fylkesmannen kan være på sin plass dersom grunnen til at du ikkje får den hjelpa du ønsker skyldes f.eks. at fastlegen ikkje eigentleg har tid til å sette deg inn i din situasjon.

Finnes dessverre ein del tilfeller av fastleger som kun skriver ut ein resept på noke litt sterkare smertestillande etter 3 min og håper på at kombinasjonen mellom smertestillande, placebo og tid skal kurere plagene.

Lenke til kommentar

Dersom en person allerede har vært innom ett par legekontor / sykehus, og tatt for eksempel blodprøver, EKG eller noen andre undersøkelser. Alle slike besøk til legekontor og sykehus blir vel sannsynligvis registrert i en denne personens helse-journal?

 

Hvis alle slike undersøkelser er negative, men denne personen kommer innom flere ganger og ønsker å gjennomføre enda flere undersøkelser. Eller man ønsker å ta flere blodprøver bare ett par dager etter hverandre, for å sjekke nøyaktig de samme tingene gjentatte ganger....

 

Da er det vel ikke umulig at denne personen kanskje er littegrann hypokonder, og helsepersonell ikke ser poenget med videre undersøkelser?

 

Men dersom en person stort sett er "frisk som en fisk" og det har gått flere måneder (eller ett par år) mellom hver gang man har stukket innom legekontoret sitt. Da er det kanskje litt større sannsynliget for at en lege tar for eksempel blodprøver eller andre undersøkelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis det er fleire fastleger ansatt ved det samme legekontoret.

 

En lege har vel kanskje ikke særlig lyst til å påstå det stikk motsatte som en god kollega på nabo-kontoret allerede har sagt?

 

 

Anonymous poster hash: e36ea...8c6

 

Anonymous poster hash: e36ea...8c6

Å joda. Jeg byttet til en av vikarene som hadde fått fast stilling og som var veldig ung og investert i sine pasienter og deres bekymringer, fra en gammel, sur heks av en lege, de begge jobber på samme legekontor. Jeg smiler bredt hver gang jeg ser fjeset til heksa når jeg venter på min herlige lege. 

 

Edit: Du trenger absolutt ingen unnskyldning for å bytte lege. Legen tilbyr en tjeneste, ikke betal for en tjeneste du ikke vil ha pga dårlig samvittighet, du har ingen å svare til når det gjelder hvem din fastlege er.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Man må gå tilbake til legen og fortelle at du ikke føler deg bedre, og be om utvidede blodprøver for å være sikker.

 

Min gamle fastlege tok prøver av alt mulig mens den nye nesten ikke tar noen. Jeg skal ta dette opp med legen neste gang da det tross alt er noen feil og mangler som bør følges nøye opp.



Anonymous poster hash: 04050...fd3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...