Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Linser - svir i øynene


possible

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått linser som jeg skal begynne å bruke, men klarer såvidt å få dem på etter timer med iherdig jobbing. 

 

Jeg fikk på den ene linsa på høyre øyet, men det svidde så mye at jeg måtte ta den ut. Jeg prøvde igjen etter et par timer, men igjen kjente jeg en stikkende følelse som var utholdelig. Med en gang jeg begynner å få dem på så føles det som noen stikker øyet mitt. Jeg er veldig varsom med å rengjøre meg og ikke ta på øye uten å vaske hendene mine. Hva kan være grunnen?

 

 

Det er forøvrig månedslinser hvis det sier dere noe? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skyller fingrene godt etter å vasket dem også? Røyker du? Røykefingre kan svi sinnsykt, og du bør bruke fingre du ikke har sigaretten mellom.

 

Linser kommer i forskjellige størrelser og kurver. Feil størrelse og kurve kan være veldig ubehagelig.

 

Ja, det gjør jeg. Jeg røyker ikke og dette skal være riktig størrelse og kurve siden jeg fikk disse etter en synsprøve av optikeren. 

 

Hva gjør jeg/kan være galt ? 

Lenke til kommentar

 

Du skyller fingrene godt etter å vasket dem også? Røyker du? Røykefingre kan svi sinnsykt, og du bør bruke fingre du ikke har sigaretten mellom.

 

Linser kommer i forskjellige størrelser og kurver. Feil størrelse og kurve kan være veldig ubehagelig.

 

Ja, det gjør jeg. Jeg røyker ikke og dette skal være riktig størrelse og kurve siden jeg fikk disse etter en synsprøve av optikeren. 

 

Hva gjør jeg/kan være galt ? 

 

DU er sikker på at du setter de på riktig vei?

Lenke til kommentar

 

 

Du skyller fingrene godt etter å vasket dem også? Røyker du? Røykefingre kan svi sinnsykt, og du bør bruke fingre du ikke har sigaretten mellom.

 

Linser kommer i forskjellige størrelser og kurver. Feil størrelse og kurve kan være veldig ubehagelig.

 

Ja, det gjør jeg. Jeg røyker ikke og dette skal være riktig størrelse og kurve siden jeg fikk disse etter en synsprøve av optikeren. 

 

Hva gjør jeg/kan være galt ? 

 

DU er sikker på at du setter de på riktig vei?

 

 

Jepp, skal være "skålformet" og ikke ha avrundet form. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du skyller fingrene godt etter å vasket dem også? Røyker du? Røykefingre kan svi sinnsykt, og du bør bruke fingre du ikke har sigaretten mellom.

 

Linser kommer i forskjellige størrelser og kurver. Feil størrelse og kurve kan være veldig ubehagelig.

 

Ja, det gjør jeg. Jeg røyker ikke og dette skal være riktig størrelse og kurve siden jeg fikk disse etter en synsprøve av optikeren. 

 

Hva gjør jeg/kan være galt ?

 

DU er sikker på at du setter de på riktig vei?

 

 

Jepp, skal være "skålformet" og ikke ha avrundet form.

 

Ja, slik:

how-to-insert-lenses-3.jpg

 

 

Det er også viktig at du ikke tar på den siden som skal inn mot øyet. Hvis du gjør det, må du vaske den siden med linserens.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg kun å bruke dagslinser som du hvert fall kaster før du legger deg, og tar på nye morgenen etter. Anbefales og ta de av litt utover dagen, og bytte over til briller om/når du kan. Alt du putter på dine øyne er unaturlig, og jeg personlig skjønner ikke at noen er villige til å benytte samme linser i en hel måned. 

Forøvrig kan det nevnes at dagslinser er mye mykere og behageligere å ha på, og puster mye bedre hvilket faktisk er viktig for overflaten på øyet ditt. Prøv deg frem med litt forskjellige og finn ut hvilke du personlig trives best med. Dyre linser betyr ikke at de er best for dine øyne, så dette er en prøv og feile prosess. Da jeg brukte linser trivdes jeg faktisk best med noen av de rimeligste: https://www.lensit.no/kontaktlinser/dagslinser/soflens-daily-disposable-prd59328065

Det fine med dagslinser er at det spiller ingen rolle om du måtte få noe på dem da de er såpass rimelige at de bare er å kaste, for så å ta på nye. En lærer seg kjapt og alltid ha med backup.

 

Et triks ved montering som hvertfall gjorde det til en lek ved montering for min del, var å ta linsen på langefingeren ved montering, og dra opp/ned øyelokkene med pekefingrene. Første gang jeg var for demo hos optikeren for å lære å ta på meg linser, ble jeg fortalt å ta dem på med linsen på pekefingeren. Dette føltes svært unaturlig og klønete for meg, så jeg brukte faktisk 1 hel time bare på å få på meg én linse. I dag klarer jeg begge 2 på 10 sekunder.

Lenke til kommentar

Ble anbefalt månedslinser pga. de er angivelig lettere å få på pga. tykkelsen, 

 

Er det normalt at det skal føles litt ukomfortabelt i starten? Er langsynt, men når jeg har på linsene så føles det litt ukomfortabelt nærsynt også selv om jeg har perfekt syn der. 

 

 

I tillegg, når det kommer til aktiviteter som ikke krever at jeg bruker linsene, typisk sitte foran pc'en, lese en bok, skal jeg bruke da linsene? Det er vel ikke farlig og skadelig for øynene? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er litt uvant i begynnelsen men skal absolutt ikke gjøre vondt eller svi. Etterhvert så er det mer ekkelt å gå uten linser enn å ha dem på. Jeg bruker døgnlinser som sitter på hele døgnet så bytter jeg en gang i måneden.

 

Jeg har forsøkt mange fabrikater og synes det er stor forskjell, uten at noen av dem gjør vondt, så er det dette med følelsen, clouding osv. Jeg sverger til Biofinity som også har en svært hyggelig pris.

 

Kanskje du har en pågående øyebetennelse, dette merkes ofte ekstra godt med linser.

 

Det kan være at optiker har bommet totalt. Selv har jeg nogenlunde normale øyne med litt skjev hornhinne på det ene, men jeg er ikke så nøye med å justere for dette når jeg bruker/prøver linser. Diameter og slike ting er ikke så viktig. I mitt tilfelle godkjente optiker en annen linse/spesifikasjoner enn det de hadde målt seg frem til da jeg sa de føltes mer komfortable.

 

Du kan jo stikke innom optiker og få hjelp til innsetting, og teste ut forskjellige linser gratis! Ligger ofte i prisen når man tar synsprøve/linsekontroll, og alle produsenter deler ut "prøvelinser" i øst og vest.

Lenke til kommentar

Det er litt uvant i begynnelsen men skal absolutt ikke gjøre vondt eller svi. Etterhvert så er det mer ekkelt å gå uten linser enn å ha dem på. Jeg bruker døgnlinser som sitter på hele døgnet så bytter jeg en gang i måneden.

 

Jeg har forsøkt mange fabrikater og synes det er stor forskjell, uten at noen av dem gjør vondt, så er det dette med følelsen, clouding osv. Jeg sverger til Biofinity som også har en svært hyggelig pris.

 

Kanskje du har en pågående øyebetennelse, dette merkes ofte ekstra godt med linser.

 

Det kan være at optiker har bommet totalt. Selv har jeg nogenlunde normale øyne med litt skjev hornhinne på det ene, men jeg er ikke så nøye med å justere for dette når jeg bruker/prøver linser. Diameter og slike ting er ikke så viktig. I mitt tilfelle godkjente optiker en annen linse/spesifikasjoner enn det de hadde målt seg frem til da jeg sa de føltes mer komfortable.

 

Du kan jo stikke innom optiker og få hjelp til innsetting, og teste ut forskjellige linser gratis! Ligger ofte i prisen når man tar synsprøve/linsekontroll, og alle produsenter deler ut "prøvelinser" i øst og vest.

 

Det gjorde vondt de 5 første minuttene, men så ble det litt bedre. Men når jeg blunker så kjenner jeg at jeg har dem på og det er litt merkelig å se. 

 

Når jeg tar av linsene skal jeg først tømme linseboksen og deretter fylle inn ny linsevæske før jeg plasserer linsene inn? 

 

Så . 

 

1. Tøm det gamle linsevæsken - Tørk evt. med papir

2. Hell inn ny linsevæske

3. Ta av linsene og legg det i boksen slik at væsken ligger over linsene 

?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå bruker ikke jeg linseboks til vanlig fordi jeg alltid har de på øynene, men jeg ville tømt linseboksen så fort jeg tar på linsene og latt den lufttørke uten lokk. Når du skal legge linsene tilbake pleier jeg å gni de forsiktig med linseveske før jeg legger de i boksen og fyller på med linseveske.

 

Det sies at linseboksen ikke skal rengjøres men byttes ut en gang i blant. Den skal IKKE tørkes med papir eller annet.

Bakterier er det man frykter.

Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg linseboks til vanlig fordi jeg alltid har de på øynene, men jeg ville tømt linseboksen så fort jeg tar på linsene og latt den lufttørke uten lokk. Når du skal legge linsene tilbake pleier jeg å gni de forsiktig med linseveske før jeg legger de i boksen og fyller på med linseveske.

 

Det sies at linseboksen ikke skal rengjøres men byttes ut en gang i blant. Den skal IKKE tørkes med papir eller annet.

Bakterier er det man frykter.

 

 

Altså helle linevæske på håndflaten og gni linsene før de settes i boksen. 

 

Altså:

 

1. Tøm det gamle linsevannet og hell inn nytt

2. Ta av linsene 

3. Hell linsevann i håndflaten og gni linsene for å rengjøre de før du plasserer de i linseboksen

 

 

Ikke papir, notert! 

 

 

Er det forresten "farlig" å bruke linsene til f.eks. å sitte foran dataskjermen når man ikke har behov for det? Jeg er langsynt og trenger ikke linsene  og da er jeg redd at nærsynet mitt svekkes? 

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd flere forskjellige merker av linser hvis jeg var deg. Det er ikke alle merker som er like gode å ha på, synes jeg. Jeg foretrekker Acuvue sine linser.

 

Tingen er at jeg fikk anbefalt noen av optikeren og har begrenset tid. Jeg vet heller ikke hvilken type dette er da dette er "prøvelinser". Skal bli komfortabel med bruken før jeg går til innkjøp av månedslinser...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke månedslinser litt gammeldags?

 

Dagslinser hvor man tar nye hver dag eller døgnlinser som sitter kontinuerlig i en mnd må da være et bedre valg?

Lenke til kommentar

Er ikke månedslinser litt gammeldags?

 

Dagslinser hvor man tar nye hver dag eller døgnlinser som sitter kontinuerlig i en mnd må da være et bedre valg?

 

Godt mulig. 

 

Jeg slet veldig med å få på månedslinsene og siden disse skal angivelig være tykkere enn dagslinser, så ble jeg anbefalt å bruke disse noen måneder før jeg evt. bytter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig jeg tar feil men trodde tykkere linser var enklere å sette inn, men tynne linser er mer behagelig sies det. Jo tynnere, jo bedre.

 

Man kan jo sette inn linsene halveis på det hvite området for deretter å løfte øyelokket over (man tar tak i øyevippene med fingrene), om problemet er at de spretter ut igjen.

 

Ps. Siden du er ny i gamet så er linser betraktelig billigere på nett enn i butikk, særlig om du søker på prisjakt først.

 

Butikker som lensway, lensit, lenson osv. kan anbefales - men inntil videre synes jeg du skal forholde deg til optiker og gratis prøvelinser!

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil men trodde tykkere linser var enklere å sette inn, men tynne linser er mer behagelig sies det. Jo tynnere, jo bedre.

 

Man kan jo sette inn linsene halveis på det hvite området for deretter å løfte øyelokket over (man tar tak i øyevippene med fingrene), om problemet er at de spretter ut igjen.

 

Ps. Siden du er ny i gamet så er linser betraktelig billigere på nett enn i butikk, særlig om du søker på prisjakt først.

 

Butikker som lensway, lensit, lenson osv. kan anbefales - men inntil videre synes jeg du skal forholde deg til optiker og gratis prøvelinser!

 

Jepp, takk for beskjed. Tror jeg "safer" den litt først, som du sier, med å kjøpe det optikeren skal anbefale og deretter finne en rimeligere løsning. 

 

Er det dumt hvis jeg av en eller annen grunn ikke klarer å få av linsene og må dermed sove med de? 

Har hørt historier om at folk som går blind, men dette er vanligvis over en lengre tidsperiode så jeg burde vel ikke bekymre meg så mye? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...