Gå til innhold

Eventyrspillenes utvikling – del 2 (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud, nå har jeg nostalgitripp. nå! Det her var jo som å lese om oppveksten min. :) Har vel vært igjennom alt som kan krype og gå av Sierra- og Lucas(film games)/arts adventure-spill flere ganger, og de utgjør noen av de aller fineste spillminnene jeg har.

 

Kanonbra artikkel, herr Froholt :) Gleder meg til neste del

 

 

NB: Siden jeg er kverulant av natur, må jeg få flisespikke bare bittebittebittelitt: Dr. Fred ble manipulert av en lilla meteor, og ikke en tentakkel. Tentaklene var en slags husdyr/tjenere. Ellers top notch :D

Lenke til kommentar

Takk for hyggelig respons. :)

 

Amix: Dette er ikke en serie om de beste eller bestselgende eventyrspillene, men om spill som illustrerer eller definerer sjangerens utvikling. Dessuten fokuserer den ikke på individuelle plattformer (Deja Vu kom først ut på Mac).

 

Torch: Ok, takk for tips. Kom aldri så langt i det spillet, skal fikse.

Lenke til kommentar

Dette er fantastisk! Kan ikke si hvor storfornøyd jeg er med at dere fortsetter å ta så store steg inn i andre områder enn anmeldelses journalistikk, dere gjør det med glans! Dette er virkelig noe av det som trengs for å fremme spill som stuerent tidsfordriv i Norge.

 

Fight the good fight! :)

Lenke til kommentar

Mye minner her ja, slukte de fleste spillene til Sierra og LucasFilm/LucasArts i oppveksten.

 

Regner mer det blir mer LucasArts i neste artikkel, men må likevel nevne et av mine favorittspill som kom året etter Maniac Mansion: Zak McKracken and the Alien Mindbenders. Fantastisk absurd spill basert på søppeljournalistikk og konspirasjonsteorier, og et av de første spillene jeg faktisk betalte for. :)

Lenke til kommentar

+1 på Zak McKracken! Tror jeg har rundet det 7-8 ganger. Soleklar kandidat til min topp 5 all-time-liste.

 

Bare tanken på alle de absurde tingene du kunne gjøre, som å bruke den blå krystallen til å overta en yakokse og se kommandolisten skrumpe inn til "Chew" og "Poop"... Mange forskjellige måter å løse oppgaver på. Aliens, krystaller, pyramider, sfinksen, Stonehenge, labyrinter på Mars, nose glasses... Zak hadde alt!

 

Sukk...

Lenke til kommentar

En artikkel som nevner Quest for Glory, Space Quest og Larry er dømt til awesomeness.

 

Ungene spiller Quest for Glory nå og stortrives. Mest fantastiske spillserien som er kommet.

 

Ellers må jeg rette en personlig takk til Sierra, som sørget for at jeg lærte meg engelsk på en artig måte. Jeg hadde svært vanskelig for å akseptere når QFG3 gikk over til pek-og-klikk. Surmulte vel i fem år.

Lenke til kommentar

Eventyrspill er suverene, for meg var det nok Lucasarts som stod høyest dog.

Sierras spill føltes alltid mer knotete og upolerte.

Curse of Monkey Island er favoritten, utrolig hvor mye som er stappet inn i det spillet, blir jo aldri tomt for nye morsomme ting å finne :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...