Gå til innhold

Salg av fotoutstyr på Finn


Anbefalte innlegg

Jeg har nå en god del fotoutstyr til salgs på Finn.no, og lurer på om noen andre har erfaringer med hvordan en annonse burde se ut.

 

Objektene jeg har til salgs er alle i god stand. Jeg har tatt 2-3 produktfoto av hver gjenstand (rett opp og ned, hvit bakgrunn) og skrevet en kort setning om objektenes tilstand samt gitt opplysninger angående frakt, ønsket betalingsmetode og ønsket kommunikasjonsform.

 

Samtidig ser jeg andre skriver lange tekster om hva de selger, linker til tester og legger ut en haug med uskarpe bilder. Mitt inntrykk er at dette selger ganske bra. 

 

Hvordan gjør dere det? Jeg tror de som er interessert i utstyret jeg har til salgs allerede vet hva det er snakk om og dermed ikke trenger å lese tester eller mine meninger om varen. Mulig jeg tar feil..? Mulig det blir for sterilt, og lite innbydende? Virker det mer ekte om jeg slenger varen i sofaen, slukker lyset og tar bilde med mobilen?

 

Det er forresten ikke snakk om at jeg ikke får solgt det jeg har til salgs, men akkurat nå er jeg interessert i å selge unna så raskt som mulig, uten å føle at jeg har blitt utsatt for et ran.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn ut fra egen indirekte erfaring - som kjøper that is.

 

Først og fremst: Ikke prøve å skjule feil/mangler/defekter på gjenstandene. Uansett hvor ubetydelig det kan virke for deg så kan kjøper reagere negativt.

 

Bruk trygg betaling, selv om det koster noen prosenter.

 

Polstre godt rundt det du skal sende. Om jeg ikke tar helt feil så er selger ansvarlig for skade som oppstår på objektet dersom dårlig pakking er direkte medvirkende til skaden. Bruker du trygg betaling så risikerer du ikke å få betalt om kjøper finner et ødelagt objekt i pakken.

 

Ta gjerne et par-tre bilder av forpakning før du sender så du kan dokumentere om det skulle oppstå uenighet om forpakingen var god nok.

 

Kommer ikke på noe mer - man kan jo aldri helgardere seg helt uansett.

Lenke til kommentar

Bruk trygg betaling, selv om det koster noen prosenter.

Har ikke noe å legge til her, men vil bare nevne at Finn har fjernet "Trygg Betaling", og tilbyr ikke lenger noen betalingsløsning. Snakker vi mye utstyr og dyrt utstyr, ville jeg helt klart møtt personen ansikt til ansikt. Ville vært tvilsom med å sende slikt med post.

 

Fra hva jeg kan lese virker annonsen din veldig god. Min opplevelse er at få gidder å lese seg igjennom en vegg med tekst. "Ett bilde sier mer en tusen ord".

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Mangler blir alltid opplyst om, og avbildet, men varene jeg nå selger har ingen mangler. Burde jeg da skrive noe mer om dette? Jeg har stort sett kun skrevet "i god stand" for eldre, men feilfire objekter, eller "som ny" om de er som ny. 

 

Jeg har alltid, som selger, insistert på Finns Trygg betaling, men når når den ikke eksisterer vet jeg egentlig ikke hva som er lurt. De få tingene jeg har solgt etter dette ble fjernet har jeg fått forskuddsbetalt. Det er faktisk merkelig mange kjøpere som foreslår forskuddsbetaling.

 

Bilder av forpakning har jeg ikke tenkt på, og heller ikke følt har vært nødvendig, men det kan jo ikke skade...

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Hvem retter du salget mot ?
 
Amatører som vet hva de skal ha eller nybegynnere som ikke helt forstår hva alle benevnelsene betyr ?
 
Jeg har begynt og skrive hva man kan bruke objektiver til så som portretter, landskap etc. etter noen henvendelser hvor denne type spørmål kommer opp "se i spoiler hvordan jeg legger opp annonsene så jeg dekker flere kundegrupper" og annonsene mine ligger ikke mange dagene før det er solgt.

 

Vi som frekventerer her har god forståelse på hva fotoutstyr er kapabel til men det finnes enda flere som lurer på og kjøpe sitt første kamera/objektiv og de har bortimot null kjennskap på hva de skal se etter.
 
Pris er også viktig utifra hvor fort man vil selge.

 

 

 

Selger 1stk Canon 70-200 f/2.8L Generasjon 2. Dette er den nyeste og absolutt beste telezoom-objektivet Canon har produsert, utrolig bra til portrettfotografering av både mennesker og dyr, gir en nydelig og diffus bakgrunn som alle profesjonelle fotografer ønsker og oppnå. Canon 70-200 f/2.8L II er også førstevalg blant sports-fotografer som trenger en meget rask telezoom til alle typer actionfotografering, det pga, av at man har blender f/2.8 i hele brennvidde-spekteret som gir relativ raske lukketider i dårlig belysning og veldig kjapp autofokus med Canon nyeste autofokusmotor. Canon 70-200 f/2.8l II har også siste generasjon bildestabilisering som gir skarpere bilder, det igjen gir mye mindre bevegelse-uskarphet i bildene. Canon 70-200 f/2.8L II passer til alle Canon EOS-kameraer, så som 300D, 350D,400D, 450D, 500D, 550D, 600D, 650D,700D, 100D, 30D, 40D, 50D, 60D, 70D, 7D, 5D, 5D mk2 og 3, 1D, 1Dx, etc.

Objektivet fremstår som nytt uten feil og skader, det er kun tatt 483 bilder "i følge metadata" så objektivet er i realiteten så og si ubrukt. Det følger med alt av emballasje, stativfeste, manualer, etc. Objektivet er kjøpt hos FotoVideo 19.02.2011 og kvittering medfølger. Selges grunnet finansiering av annet fotoutstyr.

 

Selger 1stk. Canon 7D i god stand uten feil og skader, er tatt godt vare på og leveres med ny renset sensor/hus og siste firmware. Detter er Canon sitt beste semiproff kamera med APS-C sensor, kraftig bygget i magnesium og tåler en støyt, det har et meget avansert autofokussystem og er perfekt for action/fuglfotografering, kameraet klarer rask seriefotografering med stor bufferkapasitet "25 bilder i raw og uendelig i JPG". Kamera er kjøpt februar 2010 hos JapanPhoto og det er tatt ca. 3500 bilder med kamera. Ny prisen i dag på 7D er ca 10.500.- http://www.prisguide.no/produkt/canon-eos-7d-113259 Kamera selges uten objektiv, men har du et eldre Canon EOS.kamera med Canon objektiv/er så som 350D, 450D, 550D, 700D, 30D, 60D, etc. så passer alle objektene over uten problemer. Jeg kan også være behjelpelig og finne rett type objektiv i forholdt til type fotografering hvis det er ønskelig. Det følger med alt av emballasje, manualer, skulderreim, original batteri, lader og CD-plater.

 

 

 

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg styrer faktisk unna annonser som har altfor mye "gørr". Et par greie bilder, produktnavn så folk kan søke opp og litt informasjon om hvilken stand varen er i er mer enn nok. Synes nå jeg :)

Det er også min mening, men det virker som veldig mange skriver veldig mye, gjerne med skrivefeil, og samtidig får solgt varene sine. Det jeg frykter, og mistenker, er at folk stoler mer på litt mer amatørmessige annonser. 

 

Selv har jeg en god dose dysleksi, men bruker mye tid på å luke ut skrivefeil og dårlige formuleringer. Det virker ikke som om andre bryr seg så mye. Kanskje jeg vil selge bedre om jeg publiserte mine førsteutkast..?

 

 

Hvem retter du salget mot ?

 

Amatører som vet hva de skal ha eller nybegynnere som ikke helt forstår hva alle benevnelsene betyr ?

 

Jeg har begynt og skrive hva man kan bruke objektiver til så som portretter, landskap etc. etter noen henvendelser hvor denne type spørmål kommer opp "se i spoiler hvordan jeg legger opp annonsene så jeg dekker flere kundegrupper".

 

Vi som frekventerer her har god forståelse på hva fotoutstyr er kapabel til men det finnes enda flere som lurer på og kjøpe sitt første kamera/objektiv og de har bortimot null kjennskap på hva de skal se etter.

 

Det kan godt være det er her jeg bommer. Personlig undersøker jeg produkter godt før jeg eventuelt kjøper dem, og disse undersøkelsene foregår ikke på Finn.no. Jeg søker kun på Finn når jeg på forhånd vet hva jeg vil ha. Kanskje ikke alle er som meg.

 

Av denne grunn nevner jeg heller ikke noe særlig om egenskaper i annonsene, men er nøye på å skrive produktnavn riktig slik at folk skal kunne søke det opp og være sikker på hvilken modell/versjon det er snakk om.

 

Vet ikke de som er ute etter en Canon 70-200mm f/2.8 at det er det de er ute etter?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

 

Jeg styrer faktisk unna annonser som har altfor mye "gørr". Et par greie bilder, produktnavn så folk kan søke opp og litt informasjon om hvilken stand varen er i er mer enn nok. Synes nå jeg :)

Det er også min mening, men det virker som veldig mange skriver veldig mye, og samtidig får solgt varene sine. Det jeg frykter, og mistenker, er at folk stoler mer på litt mer amatørmessige annonser. 

 

Selv har jeg en god dose dysleksi, men bruker god tid på å luke ut skrivefeil og dårlige formuleringer. Det virker ikke som om andre bryr seg så mye, kanskje jeg vil selge bedre om jeg publiserte mine førsteutkast..?

 

Det er en viss mulighet for at vi ikke er som kjøpere flest på Finn dått no :D

 

Uansett så får du ha lykke til med salget.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mange som sitter hjemme på kvelden og scroller på finn og hvis de/dem vurderer og kjøpe et kamera eller objektiv til sitt kamera vil de først og fremst stoppe ved annonser som gir dem et kjennskap til det de er ute etter.

 

Si at en person har kit-objektiv og ikke er fornøyd med resultatet på bildene og en annen har fortalt at han trenger et portrettobjektiv, hvis den personen leser i en annonse at "passer til portrettfotografering" blir det øyeblikkelig interessant for personen og han får et mer personlig forholdt til annonsen, står det i tillegg at objektivet passer til disse kameraene og hans kamera er inkludert i listen og prisen er innafor budsjettet ringer den personen.

 

Når jeg solgte 70-200 for 14.500.- var det 2stk til på finn, et til 12.000.- og en til 16.000.- var litt usikker på om jeg skulle vente med og legge 70-200 ut for salg siden jeg ikke ønsket og konkurrere med det til 12.000.-

La det ut og det var solgt neste dag, det til 12.000.- lå fortsatt tilsalgs etter 2 uker, men det var kanskje ikke så rart når eneste tekst var "Canon 70-200 f/2.8L II".

 

Edit: kan også legge til at jeg har en kamerat som driver og bygge seg opp en snekkerverksted, men er veldig usikker selv om han vet at det på finn.no er akkurat det har trenger, så har ringer hyppig til meg for å spørre og jeg sier løp å kjøp hvis prisen er riktig, men når han endelig får ut fingeren er det solgt :)

 

Edit2: er kanskje i noens øyner litt uredelig men, skulle selge en båt for et par år siden og etter 14dager var den ikke solgt men var mange som hadde lagret annonsen så jeg markerte annonsen som solgt, ventet en uke og la den ut igjen med tilleggs-tekst "kjøper klarte ikke og finansiere kjøpet" og et par timer etterpå var båten solgt. Det flere som bare følger med på annonsene og når varen er solgt sier de faen, skulle ha ringt".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vet ikke de som er ute etter en Canon 70-200mm f/2.8 at det er det de er ute etter?

Tja, solgte den til en engelsk turist med 5D mk2 som skulle til Svalbard og sa at han trengte en tele til å ta bilder av dyra der og til den prisen måtte der være bra greier mente han, så jeg kjørte inn til Gardermoen flyplass og ordnet handelen direkte.

 

Så om det var kunnskap eller om at han så nøkkelordene "5D mk2 og dyr" skal jeg ikke spekulere i.

 

Det hele munner ut i hvem du skal selge til, av erfaring så spesifisere jeg hvis det er for ukyndige og begrunner salget hvis jeg henvender meg til amatører/yrkesaktive så de har en forståelse på hvorfor jeg selger, eller så må prisen være avgjørende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...