Gå til innhold

Skriver/scanner: For ekstremt lite utskrift.


Anbefalte innlegg

Trenger ny skriver og scanner. Helst kombinert pga plassen

 

( Min forrige Canon MG 5250 der røk skriverhodet nettopp etter 5 år.)

 

Skriver blir altså brukt minimalt. Skriver kanskje ut 15 sider +/- pr år. Men vil helst kunne skrive ut bilder.

Noen foreslo at Laserskriver ville passe best da, men får ikke det til å stemme med hva jeg leser.
De passer best for de som skriver ut mye pleier det stå.

Problemet mitt, er at blekket som regel går ut på dato før det er oppbrukt.

Tar med takk i mot tips om noe som kan passe for meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njo, laser/led kan være bedre. Fordi de ikke trenger å bruke "en halv patron" på å rengjøre seg selv hver gang du bruker den. Har selv en blekk og en laser/led, og blekk blir egentlig ufattelig dyrt pga at det meste av blekket går til rengjøring. Det er en 3.000 ,- sak fra Canon, med skann og skriv. Den gamle HP-laseren er det så lenge siden jeg byttet noe på at jeg ikke husker hvilket år det var jeg gjorde det, men jeg skriver vel ut noen sider i uken på den. Dog ikke skanner på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laser har ikke blekk som tetter dyser og kan fungere bedre ved lavt volum, men har ikke sett noen billig fargelaser som kan konkurrere med billig blekkskriver på bildeutsrkift.

 

Et alternativ er å gå for laserskiver og bestille bilder på nett. Det blir billigere bilder også, men hvis du trenger bildene der og da er ikke det noen løsning.

 

Tror problemet ditt er ganske vanlig med behov for sporadisk utskrift, men ønske om god kvalitet når skirveren faktisk er i bruk. Har aldri sett noe virkelig godt alternativ for dette.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Canonskriver (Pixma IP5000) som jeg kun bruker når jeg har behov for fargeutskrift, og det er ganske sporadisk, ellers bruker jeg en sorthvit laserskriver. Jeg har aldri opplevd at blekket har gått ut på dato (er det datostempling på dette?), skriveren er mer enn 10 år gammel .

 

Hver gang Windows kommer i  ny versjon, kommer det advarsel om at skriveren kanskje ikke vil funke, men det har gått smertefritt fra  Windows XP til dagens versjon. En og annen gang har det vært en tett dyse, men det har vært enkelt å rense og jeg har ikke merket at det har ført til ekstra blekkforbruk. Jeg har enda ikke opplevd å måtte kaste en fargepatron før den var oppbrukt.

 

Jeg har også en gammel Epsonskriver i Hellas, den kan stå ubrukt i 6 måneder ad gangen, den oppfører seg like bra som den jeg har her hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laser har ikke blekk som tetter dyser og kan fungere bedre ved lavt volum, men har ikke sett noen billig fargelaser som kan konkurrere med billig blekkskriver på bildeutsrkift.

 

Et alternativ er å gå for laserskiver og bestille bilder på nett. Det blir billigere bilder også, men hvis du trenger bildene der og da er ikke det noen løsning.

 

Tror problemet ditt er ganske vanlig med behov for sporadisk utskrift, men ønske om god kvalitet når skirveren faktisk er i bruk. Har aldri sett noe virkelig godt alternativ for dette.

 

Ja det kan være et interessant alternativ  å vurdere. Hvis det da finnes  s/hv laserskrivere med skanner.

 

Det er jo ikke så ofte jeg trenger bilder ut. Skal se nærmere på den muligheten. Der er steder man kan laste opp skannede bilder da, og få dem tilsendt i posten?

 

---------------

Har ikke vært så imponert over de to Canon skriverne jeg har hatt, men så har de vært billige da. Den siste MG5250 som ble kjøpt i 2012, kostet vel under kr 800 på en vanlig bokhandel. Med skanner nkl. må jo det være ekstremt billig. Var et hastekjøp da den før det røk, og jeg måtte ha ny med en gang.

Denne gang har jeg heldigvis mye bedre tid på meg

Lenke til kommentar

Har ikke oversikt om det finnes svart-hvit laserskriver med scanner, men det finnes i hvert fall fargelasere med scanner. Du kan søke på alt mulig i prisguiden til Tek. https://prisguiden.no/kategorier/multifunksjonsskriver?f[829][]=Laser&f[829][]=LED&f[1110]=t

Merk at det kan være feil i spesifikasjoner så du må inn og sjekke produkter du er interessert i hos produsenten eller en nettbutikk.

 

Alle større fotoforretninger/kjeder har vel mulighet for å bestille bilder på nett?

 

Ellers enig med kommentaren til JorunT lenger oppe. Mange klager på blekkskrivere, gammelt blekk og tette dyser, men for andre fingerer det helt fint. Personlig har jeg ikke hatt noen spesielle problemer, men printeren min står sjelden mer enn et par uker uten å brukes så den er vel heller ikke i "faresonen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sikkert vært altfor lite flink til å utføre vedlikehold jeg hvertfall.
Husker jeg sa det til han der jeg kjøpte skriver sist, hvor lite jeg bruker dem. Da sa han: - La den stå påslått
hele tiden, for da tar den automatisk en renserunde med visse mellomrom. 
Da slo jeg meg til ro med det, og har ikke gjort noe selv ( i det hele tatt tror jeg faktisk på de 5 årene..)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Canonskriver (Pixma IP5000) som jeg kun bruker når jeg har behov for fargeutskrift, og det er ganske sporadisk, ellers bruker jeg en sorthvit laserskriver. Jeg har aldri opplevd at blekket har gått ut på dato (er det datostempling på dette?), skriveren er mer enn 10 år gammel .

 

Hver gang Windows kommer i  ny versjon, kommer det advarsel om at skriveren kanskje ikke vil funke, men det har gått smertefritt fra  Windows XP til dagens versjon. En og annen gang har det vært en tett dyse, men det har vært enkelt å rense og jeg har ikke merket at det har ført til ekstra blekkforbruk. Jeg har enda ikke opplevd å måtte kaste en fargepatron før den var oppbrukt.

 

Jeg har også en gammel Epsonskriver i Hellas, den kan stå ubrukt i 6 måneder ad gangen, den oppfører seg like bra som den jeg har her hjemme. 

Njo, men de gamle IP-skriverne til Canon var ikke så gærn på rengjøringen. Hadde en IP4000 selv, savner den ennå. Betydelig rimeligere i drift enn den Pixma 925 som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Njo, laser/led kan være bedre. Fordi de ikke trenger å bruke "en halv patron" på å rengjøre seg selv hver gang du bruker den. Har selv en blekk og en laser/led, og blekk blir egentlig ufattelig dyrt pga at det meste av blekket går til rengjøring. Det er en 3.000 ,- sak fra Canon, med skann og skriv. Den gamle HP-laseren er det så lenge siden jeg byttet noe på at jeg ikke husker hvilket år det var jeg gjorde det, men jeg skriver vel ut noen sider i uken på den. Dog ikke skanner på den.

Hvis min Canon skriver hadde brukt "halve tanken" på rengjøring ville den forbrukt ca. 7 liter i måneden, lurer på hvor det blir av det blekket ?

 

Tror du kommer best ut av det ved og kjøpe den rimeligste pixma-multifunksjonskriveren fra Canon og bytte/kaste den hver gang du trenger nytt blekk.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...