Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig aldri tenkt på kredittkort noe særlig.

 

Er det slik å forstå at det vanligvis er fordel å betale med Mastercard, amEx, Visa, etc. hvis du handler i butikk eller på nettet?

 

På en annen side er det best med bank axept i minibank, pga. gebyrer?

 

Mastercardet mitt mener jeg er gratis uttak i butikk på beløp over 100 kroner. Mens bank axept kortet mitt trekker meg noe sånt som 0,50 til 2,50 pr. transaksjon.

 

Når jeg derimot tilbakebetaler på kredittkortet, er det ingen gebyrer her i det heletatt? Og er det ingen 3% trekk slik som det er i f.es utlandet eller overføring av kreditt fra MC til brukskonto?

 

Jeg er inne og leser på bankens nettside. (www.spv.no), men finner ikke så veldig god informasjon. Jeg er med i vestavinn student (Noe som jeg tipper jeg egentlig ikke trengte), fordelen er at jeg får gratis VISA og MC.

 

Til en pris av 25kr/mnd, da har jeg to kontoer, nettbank, MC, Visa. Er dette et dårlig tilbud i forhold til hva jeg kan få andre steder?

 

Jeg har ikke reiseforsikring på mitt Mastercard, betyr det at jeg også mangler noe av de andre fordelene med MC? Jeg mener dette er fordi jeg har det gratis.

Lenke til kommentar
Hvorfor det egentlig? Er jo ikke noe særlig å ha det siden det ikke gir deg de største fordelene akkurat.

 

Kanskje fordi det er et kredittkort som virker også på de brukerstedene andre kredittkort ikke virker, ettersom det også har BankAxept? Av andre fordeler du får kan jo nevnes rabatt på drivstoff hos Esso, men det får du riktignok også med det vanlige coop-medlemskortet...

Lenke til kommentar
Til en pris av 25kr/mnd, da har jeg to kontoer, nettbank, MC, Visa. Er dette et dårlig tilbud i forhold til hva jeg kan få andre steder?

Hvis du i tillegg må betale 0,50 til 2,50 pr. transaksjon for bankaxept er det veldig dårlig. Skandiabanken og Landkredittbank tar 250 kr i året for VISA m/bankaxept, og kredittkort kan du få gratis flere steder.

Lenke til kommentar
stue:

 

Det ka nfort bli dyrere å bruke kredittkort. Bankaxept kort har ofte lave eller ingen bruksomkostninger, mens kredittkort kan fort koste noen kroner. Dessuten taper butikkene enormt mye på å la kunden betale med MC/ Visa / AmEx etc.

 

I følge Sandtrø hos komplett så kostet en transaksjon med Visa/MC på 2500 kr den nette sum av 50 kr. EN transasksjon med bankaxept koster rundt 1- 3 kr. pr kjøp.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=212574

 

Ja, butikkene baker gebyret inn i prisen til oss. Så løsning er enten at butikken ikke aksepterer noensomhelst kredittkort og varene blir litt billigere, eller at de aksepterer kredittkort og baker inn prisen på alle kundene.

 

Butikkene har ikke lov til å kreve mer betalt av en kredittkortkunde enn av en som betaler kontant. Så alle må betale lik pris. Utnytt denne muligheten.

 

Verst av alle er AmEx. De tar en grov provisjon av salgene. De ligger såpass høyt over konkurrentene at hos min bedrift har vi droppet å akseptere AmEx kort.

 

At kundene bruker kredittkort i større grad vil jo bare øke bedriftenes kostnader. Tror noen at bedriftene kommer til å dekke denne kostnaden selv ? :roll:

Lenke til kommentar

Har nettopp funnet ut at det kan lønne seg med et kredittkort, siden man har større saldo på kontoen når man faktureres på etterskudd, og dermed får litt mer renter. Er student, og har bare studielånet som inntekt, hvordan går det med å få kredittkort da? Ser de på hva man har på bok også, for da stiller jeg litt sterkere ihvertfall.

 

Noen som har noen tips om hvilke kort som er bra? Visa har vel flest brukersteder? Går det an å få Amex som student?

 

Må nok bytte bank i tillegg, da Storebrand ikke akkurat har så god rente.

Lenke til kommentar
Har nettopp funnet ut at det kan lønne seg med et kredittkort, siden man har større saldo på kontoen når man faktureres på etterskudd, og dermed får litt mer renter. Er student, og har bare studielånet som inntekt, hvordan går det med å få kredittkort da? Ser de på hva man har på bok også, for da stiller jeg litt sterkere ihvertfall.

 

Noen som har noen tips om hvilke kort som er bra? Visa har vel flest brukersteder? Går det an å få Amex som student?

 

Må nok bytte bank i tillegg, da Storebrand ikke akkurat har så god rente.

 

Det bør være mulig å få mastercard tilknyttet din studenkonto. Bruker du dette, så slipper du at penger går ut av din konto hver gang du skal kjøpe noe. Så kan du heller tjene litt renter på disse pengene, og huske på å betale mastercard regningen din i tide.

Lenke til kommentar
Bruker du dette, så slipper du at penger går ut av din konto hver gang du skal kjøpe noe.

 

Det er vel akkurat det argumentet der som er farlig for mange, at de tenker ikke over at det skal tilbakebetales.

 

eisa01: Ulike kredittkort har ulike gebyr, slik at det kan fort bli dyrere å bruke kredittkortet enn debetkortet.

 

Som student så med kun studielån som inntekt burde du kun ha en kredittkort med en lav grense som meg. Med lav så mener jeg maks 5000 kr. Slik at man har mulighet for å tilbakebetale.

 

De ulike bankene har ofte kredittkort med i studentavtalen, selv har jeg Postbanken Leve Student og er fornøyd med det valget.

Lenke til kommentar
stue:

 

Det ka nfort bli dyrere å bruke kredittkort. Bankaxept kort har ofte lave eller ingen bruksomkostninger, mens kredittkort kan fort koste noen kroner. Dessuten taper butikkene enormt mye på å la kunden betale med MC/ Visa / AmEx etc.

 

I følge Sandtrø hos komplett så kostet en transaksjon med Visa/MC på 2500 kr den nette sum av 50 kr. EN transasksjon med bankaxept koster rundt 1- 3 kr. pr kjøp.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=212574

 

Ja, butikkene baker gebyret inn i prisen til oss. Så løsning er enten at butikken ikke aksepterer noensomhelst kredittkort og varene blir litt billigere, eller at de aksepterer kredittkort og baker inn prisen på alle kundene.

 

Butikkene har ikke lov til å kreve mer betalt av en kredittkortkunde enn av en som betaler kontant. Så alle må betale lik pris. Utnytt denne muligheten.

 

Verst av alle er AmEx. De tar en grov provisjon av salgene. De ligger såpass høyt over konkurrentene at hos min bedrift har vi droppet å akseptere AmEx kort.

 

At kundene bruker kredittkort i større grad vil jo bare øke bedriftenes kostnader. Tror noen at bedriftene kommer til å dekke denne kostnaden selv ? :roll:

 

Jeg er klar over at AmEx er de som tar høyest %-vise beløp av transaksjonen, men samtidig er American Express-kortbrukere de desidert mest atraktive kundene å få inn i forretningen. I snitt har de nesten dobbelt så høy inntekt som andre kortbrukere, handler og spiser ute i snitt mere enn alle andre, reiser mer og har dermed mye større transaksjonsbeløp via AmEx-kortet enn andre kortbrukere.

 

I tillegg har de ingen øvre beløpsgrense på sitt kort, noe som fører til at de har mulighet til å handle varer og tjenester som andre kortbrukere dermed ikke har anledning til.

 

AmEx tar heller ikke SÅ mye mer enn f.eks. Diners Club, MasterCard og Visa i %.

Lenke til kommentar

Å betale tilbake er ikke noe problem, som antydet har jeg en sparekonto som burde dekke de fleste utskeielser hvis det skulle gå galt ;) (Noe jeg vet ikke blir noe problem)

 

Kontanter bruker jeg egentlig aldri, og etter hva jeg har forstått betaler man ofte rente på penger man tar ut med kredittkort. Derfor er nok planen å ha et vanlig debetkort i reserve, så jeg kan bruke det på steder som ikke støtter kredittkort.

 

Har sett på landkreditt sitt kredittkort, noen som har erfaringer med det? Står at man må ha inntekt på >250 K eller noe, men har sendt dem en mail ihvertfall. Har jo sparekontoen der fra før, så det burde vel telle litt?

Lenke til kommentar

Ikkje alle banker som har like bra kontroll på rutinene sine rundt kort;

 

16.10 klarte eg å stå forran en minibank og ikkje huske de to siste talla i koden min; så eg ringer banken og ber om å få tilsendt en ny kode. Ikkje noe problem, de regnet med at den skulle være hos meg innen helga. Så går eg og henter backup kredittkortet mitt hos en annen bank og går for å ta ut penger så eg kan betale i butikker som ikkje tar kredittkort. "Teknisk feil" kommer det opp på minibanken, og eg spaserer rundt hjørnet og prøver neste, og neste og neste med lignende resultater. Helt til eg kommer til en Postbanken minibank, her fungerer kortet. Så eg ringer banken som har utstedt kredittkortet og får beskjed om å bestille nytt kort.

 

Så uka etterpå ankommer mitt nye kredittkort, og det har akkuratt like mye "tekniske problemer" som det første, og eg ringer banken igjenn og får nok en gang beskjed om å bestille nytt kort. Så kommenterer eg at det kortet eg har var veldig nytt, og blir satt over til en annen kundebehandler som forteller meg at dei er kjent med problemet og "jobber" med saken. Enn så lenge måtte eg bare bruke kortet der det fungerer mens de andre terminalene/minibankene ble "oppgradert"

 

Tilbake til det opprinnelige problemet; helga passerte og ingen PIN kode kom frem. Ringer den første banken på nytt og etterlyser koden min, og blir anbefalt å vente en dag eller to til siden posten min blir videresendt. Et lite minutt senere ringer kundebehandleren meg tilbake og sier at det aldri ble bestillt noe PIN kode da dei var igang med å fase inn nye kort. Men forsikret meg om at hun skulle bestille nytt kort og ny kode omgående. Eg nevner igjenn at posten min blir videresendt og spør om eg skal endre adressen før hun sender kortet, men får beskjed om at det tar bare ein dag ekstra å videresende posten så det spillte ingen rolle.

 

Dagene går og eg mottar PIN koden, men kortet uteblir. Og når eg ringer og etterlyser kortet blir eg igjen anbefalt å vente en dag eller to ekstra siden posten min blir videresendt. Enda noen dager senere er kortet fremdeles ikkje kommet frem og kunebehandleren sperrer kortet og bestiller for andre gang et nytt kort og ny kode til meg. I mellomtiden har de behandlet addresseendringen min, så posten kommer direkte til meg.

 

Dagen etter kortet ble sperret kommer det frem i posten, i en dobbel konvolutt med min korrekte adresse på utsiden, og en konvolutt det står "ettersendes ikkje ved varig adresseendring, men sendes i retur med opplysninger om korrekt adresse" på inni konvolutten..

 

Noe oppgitt ringer eg banken igjen og forklarer de at eg var noe skuffet over at ingen klarte å fortelle meg at det hadde vært en god ide å utsette kortbestillingen til adresseendringen var gjennomført. Men kundebehandleren er veldig overrasket over det siden det var noe "alle" viste om.

 

Men men, nytt kort og ny kode er i allefall på vei tenker eg .. og etter noen dager kommer PIN koden frem. I det eg skal til å åpne den oppdager eg at høyre side er allerede åpnet og PIN koden kan leses! Små sjokkert ringer eg banken igjenn og forklarer situasjonen, får beskjed om at det ikkje er noe problem, de sender bare ut en ny PIN kode og om kortet blir "borte" i posten så kan det ikkje brukes.

 

Noen dager sendere kommer kortet frem, tilsynelatende OK. Men uten ny PIN kode så må eg fremdeles løpe rundt til Postbanken minibanker med kredittkortet mitt for å få tak i penger... Endelig kommer PIN koden frem, og den har ikkje blitt åpnet denne gangen! Så om ikkje ting har sjokkert før nå, så til min store forskrekkelse åpner eg brevet med PIN koden og ser at den er helt lik den som ble åpnet.

 

Så siden eg har banken på speed-dial ringer eg enda en gang og forklarer situasjonen og antyder at dei har sendt ut samme PIN kode istedenfor en ny PIN kode, men får beskjed om at det ikkje var noe å bry seg om og småfrekt henvist til at det står "Lær koden utenatt og tilintetgjør denne slipp" i brevet.

 

Så etter en hel måned har eg fått nytt kort og ny kode som muligens er kompromitert og banken bryr seg ikkje. I tillegg til at eg må betale årsavgift for 3 kort istedenfor det ene som eg i utgangspunktet bare ville ha ny PIN kode til.

 

Blir nok et besøk til sparebanken, dnb eller ein av dei store bankane i området og flytte alt av kortbruk dit så eg kan gå og snakke med fysiske mennesker neste gang noe går galt.....

 

Det blir også sendt en skriftlig klage til banken med hovedintensjon å få slettet årsavgiftene på kortene, og en liten anbefaling om å utbedre interne rutiner og opplæring av kundebehandlere.

 

Men, hvem andre enn banken selv kan ha interesse av å få en kopi av historien? Regner med at det sitter noen hakket over i verdikjeden som har interesse av hvordan deres klienter oppfatter sikkerhet rundt kortbruk?

Lenke til kommentar

Nesten like morsomt som den gangen Postbanken endret pinkoden min til den jeg hadde på Visa kortet. Kundebehandleren mente jo at det var jo sååååååååå mye bedre å ha samme pinkode. Oppdaget forresten pin bytte etter at kortet hadde blitt sperret som følge av for mange pinbruk. Jeg hadde husket rett kode, men postbanken som aldri hadde fortalt meg om den "lille" endringen deres.

 

Uansett er det etter min mening håpløst å ha samme kode på kort og kredittkort.

Lenke til kommentar
Nesten like morsomt som den gangen Postbanken endret pinkoden min til den jeg hadde på Visa kortet. Kundebehandleren mente jo at det var jo sååååååååå mye bedre å ha samme pinkode. Oppdaget forresten pin bytte etter at kortet hadde blitt sperret som følge av for mange pinbruk. Jeg hadde husket rett kode, men postbanken som aldri hadde fortalt meg om den "lille" endringen deres.

 

Uansett er det etter min mening håpløst å ha samme kode på kort og kredittkort.

Nja, eg har forsåvidt en bedre en; for en tid tilbake var eg på jobb i Sverige og brukte kortet mitt flittig til fly, hoteller, leiebile, bensin, deler og verktøy - you name it, i bought it :blush:

 

Så en ettermiddag ringer en representat fra Skandiabanken meg for å fortelle meg at dei skulle sperre kortet mitt da dei frykta det hadde blitt kopiert. Eg blir veldig provosert og drar en noe arogrant "Ja, men missbruk er ikkje mitt problem" tone. Men blir enige om å at banken skulle ringe meg tilbake når eg var ferdig på jobb og gi meg anledning til å ta ut en stabel kontanter.

 

Etter jobb har eg hatt tid til å tenke noen rasjonelle tanker og er veldig klar til å krangle med banken! Når dama fra banken ringer sier hun at hun ikkje kan registrer at eg har tatt ut penger, og lurer på om det er greit å sperre kortet. Eg krevde så å få vite på hvilket grunnlag dei mistenkte at kortet var kopiert, og blei fortalt "at Teller hadde mistanke om at kortet var kopiert på ei europeisk nettside".

 

Eg måtte da forklare hun at eg aldri har brukt kortet på noe europeisk nettside, med unntak av eBay - men der foregår all betaling gjennom PayPal. Men hun stod på sitt, kortet var kopiert og det skulle sperres - hun lister så opp en masse belastninger i 5-10' klassen på ulike hoteller og leiebiler. Eg sier "my bad" til hver eneste belastning og legger til at beløpene stemmer i allefall til nærmeste 1000-lapp ut i fra hukommelsen min. Dama blir litt satt ut av eg bekjente meg alle disse beløpene, men som en god soldat hadde hun sine ordrer - kortet skulle sperres.

 

Ja, du kan godt sperre kortet mitt, men da må du sende en erstattning til meg ASAP sier eg. Ja det var jo en selvølge, men det kunne ikkje sendes til meg i Sverige. Og så begynner hun å antyde at det er min feil at eg ikkje har mer enn ett kort og sier at eg har noen minutter å ta ut det eg trenger av pegner før hun sperrer kortet.

 

Eg hadde riktig nok mer enn ett kort, men det andre var 'oppbrukt' da eg ikkje har verdens mest omfattende kredittgrenser, og firmaet eg jobbet for var lite interessert i å gi meg nok forskudd eller kredittkort fra firmaet.

 

Så eg fikk tatt ut det eg hadde på kort kontoen og kortet ble sperret. Men ikkje noe kjekt da begrunnelsen for å sperre kortet tydeligvis berodde på at eg faktisk hadde brukt det mye. Etter den hendelsen avslutta eg kortet i Skandiabanken..

Lenke til kommentar
Bare jeg som ikke skjønner bæret av den historien ovenfor?

 

Baneken skulle på død og liv stenge kortet hans selv om han vedkjente seg absolutt alle transaksjonene de leste opp.

 

En jeg reiste sammen med til USA hadde fått Visa kortet sitt sperret. Ved en feil hadde vedkommenes bank meldt kortet stjålet, slik at når personen skulle betale ville butikken ta kortet. Dette løste seg dog raskt ved en liten telefonhenvendelse til Visa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

stue:

 

Det ka nfort bli dyrere å bruke kredittkort. Bankaxept kort har ofte lave eller ingen bruksomkostninger, mens kredittkort kan fort koste noen kroner. Dessuten taper butikkene enormt mye på å la kunden betale med MC/ Visa / AmEx etc.

 

I følge Sandtrø hos komplett så kostet en transaksjon med Visa/MC på 2500 kr den nette sum av 50 kr. EN transasksjon med bankaxept koster rundt 1- 3 kr. pr kjøp.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=212574

 

Ja, butikkene baker gebyret inn i prisen til oss. Så løsning er enten at butikken ikke aksepterer noensomhelst kredittkort og varene blir litt billigere, eller at de aksepterer kredittkort og baker inn prisen på alle kundene.

 

Butikkene har ikke lov til å kreve mer betalt av en kredittkortkunde enn av en som betaler kontant. Så alle må betale lik pris. Utnytt denne muligheten.

 

Verst av alle er AmEx. De tar en grov provisjon av salgene. De ligger såpass høyt over konkurrentene at hos min bedrift har vi droppet å akseptere AmEx kort.

 

At kundene bruker kredittkort i større grad vil jo bare øke bedriftenes kostnader. Tror noen at bedriftene kommer til å dekke denne kostnaden selv ? :roll:

 

 

Jeg er klar over at AmEx er de som tar høyest %-vise beløp av transaksjonen, men samtidig er American Express-kortbrukere de desidert mest atraktive kundene å få inn i forretningen. I snitt har de nesten dobbelt så høy inntekt som andre kortbrukere, handler og spiser ute i snitt mere enn alle andre, reiser mer og har dermed mye større transaksjonsbeløp via AmEx-kortet enn andre kortbrukere.

 

I tillegg har de ingen øvre beløpsgrense på sitt kort, noe som fører til at de har mulighet til å handle varer og tjenester som andre kortbrukere dermed ikke har anledning til.

 

AmEx tar heller ikke SÅ mye mer enn f.eks. Diners Club, MasterCard og Visa i %.

 

AmEx har også kunder som aldri går hjemmefra med kun ett kort i lomma. Og med mindre man selger biler eller andre varer i tilsvarende prisklasse så har kredittgrensen lite å si. Vi har aldri mistet, eller holdt på å miste, et salg fordi vi ikke tar AmEx. Og jo, de tar SÅ mye mer at det betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...