Gå til innhold

Hvordan kan narko- og alkoholpolitikk påvirke landet vårt?


Anbefalte innlegg

Oslo er en trygg og god by å bo i, har aldri følt meg utrygg her. Eneste var en narkoman som prøvde å rane meg en gang, men han var så bortreist at han falt overende midt i forsøket.

 

Bergen derimot, der følte jeg meg direkte utrygg hver helg det året jeg bodde der for 15 år siden, der var det sykt mye fyll og slosskamp nattestid. Aggressive folk i køene for taxi eller nattmat som aktivt var på jakt etter bråk, og vi havnet ofte midt oppi det. Opplevde også å bli slått ned helt ut av det blå på torgallmenningen midt på lyse dagen. Bergensere er forjævlige mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo er en trygg og god by å bo i, har aldri følt meg utrygg her. Eneste var en narkoman som prøvde å rane meg en gang, men han var så bortreist at han falt overende midt i forsøket.

 

Bergen derimot, der følte jeg meg direkte utrygg hver helg det året jeg bodde der for 15 år siden, der var det sykt mye fyll og slosskamp nattestid. Aggressive folk i køene for taxi eller nattmat som aktivt var på jakt etter bråk, og vi havnet ofte midt oppi det. Opplevde også å bli slått ned helt ut av det blå på torgallmenningen midt på lyse dagen. Bergensere er forjævlige mennesker.

Si så alt av ubehageligheter jeg har møtt på i livet er fra en feilet narkotika politikk. Altså folk som burde hatt hjelp men ble i stede stigmatisert og sendt på gaten. Kjenner en venninne som ble ranet, men igjen det var av en super ruset kar som skulle ha penger til mer dop.

 

Prøver og tenke om noen jeg kjenner har blitt utsatt for kriminelle handlinger som ikke involverer en feilet narkotika politikk.. Men jeg klarer ikke og komme på en eneste en, må vel være bestefar som ble svindlet på 70 tallet. Eneste jeg kan komme på.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Å bli utsatt for kriminalitet er som å vinne i lotto. Det skjer ikke med meg eller mine, men det blir store overskrifter når det skjer - fordi det KAN skje. 

 

Jeg har blitt utsatt for kriminelle ting i Barcelona, måtte ved en anledning løpe etter noen som stjal klokken til pappa, og senere løpe fra en større gjeng kl 03 på natten. Jeg trodde jeg hadde dårlig kondis, men de folka der var helt elendige.

 

Oslo er trygt i forhold til Barcelona, og jeg følte at jeg totalt vant Barcelona ved å fange en lommetyv.

Så Oslo er for nybegynnere. Blir man ranet der så funker fight eller flight. Ikke gi dem noe. Vær mer streetsmart enn de som lever på gata hver dag.

Lenke til kommentar

Oslo er en trygg og god by å bo i, har aldri følt meg utrygg her. Eneste var en narkoman som prøvde å rane meg en gang, men han var så bortreist at han falt overende midt i forsøket.

 

Bergen derimot, der følte jeg meg direkte utrygg hver helg det året jeg bodde der for 15 år siden, der var det sykt mye fyll og slosskamp nattestid. Aggressive folk i køene for taxi eller nattmat som aktivt var på jakt etter bråk, og vi havnet ofte midt oppi det. Opplevde også å bli slått ned helt ut av det blå på torgallmenningen midt på lyse dagen. Bergensere er forjævlige mennesker.

 

Hm. Ja fikk en etter meg midt i sentrum av Bergen for et år siden. En svær svart en med skjegg som kom for å tigge. Da jeg gikk videre som ingenting, kom han gaulende etter meg. Begynte å småspringe og han begynte å småspringe etter.

Om han faktisk var farlig vet jeg ikke, men oppfattet det som at det var best å stoppe og si noe. Gjorde det, men husker ikke hva jeg sa ( noe fint altså) Det måtte til da gav han seg.  Mener at det ikke er rett at det skal være sånn, og likte det ikke. Han så ut som han fikk gå rundt der og bølle med folk som han ville.

Det var nede på den plassen der det er stort og åpent. Har du truffet på han?

 

For det om man ikke rammes selv, kan det være mer utrygt. Det har vært mye knivstikk og sånt mange steder, også i Haugesund min nærmeste by. Der ble en uskyldig dama angrepet med øks og døde, det var en som har vært dømt mange ganger føe, og han har bodd fritt i samfunnet. Naboene hans var skremte i 30 år, og barna torde ikke gå til postkassen. Det var narkotika og sykdom pga det, men tror man at han ville blitt bedre av lovlig tilgang?

Sånne folk burde ikke gå løse, og mn må bare stå hardt mot hardt. Han får gå med på den hjelpen de tilbyr, eller bare settes i et hull. Så enkelt.

Lenke til kommentar

Det var narkotika og sykdom pga det, men tror man at han ville blitt bedre av lovlig tilgang?

Sånne folk burde ikke gå løse, og mn må bare stå hardt mot hardt. Han får gå med på den hjelpen de tilbyr, eller bare settes i et hull. Så enkelt.

Er det virkelig det du tror om logikken bak det å dekriminalisere og legalisere så anbefaler jeg at du tar enda en dukkert i det, denne gangen uten fordommene du har om at all narkotika er ond og at en joint vil føre til at du setter heroin i årene. 

 

Den duden var helt klart ute å kjøre på så mange måter at lovliggjøring hadde ikke hjulpet han overhode, fordi det er ikke narkoen som er problemet, det er hvordan vi som et samfunn velger å håndtere det som er problemet her. 

 

Edit: Jeg ble foret samme type drittinfo som alle andre, om hvordan hasj var akkurat like farlig som heroin og amfetamin og vi måtte ikke drømme om å prøve noen av delene for da var livene våre garantert på vei til helvete og verre.

 

De kan ikke bruke ignoranse som unnskyldning engang, de var klar over det allerede da. Dette er hvorfor jeg ler veldig godt hver gang noen påstår staten er ute etter folks beste. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror man undervurderer hvordan mekanismene virker her. Et eks: Jo mer vanlig det ble å tatovere seg, jo flere gjør det og syns det er greit. Nå skal "alle" tatovere seg, og ser ikke hvor forbasket dumt det egentlig er.

Blir det ok( lovlig) å røyke hash, blir det en trend "alle" hiver seg på og syns er greit. Og sånn brytes barrierer, og så er man så naiv at man ikke tror det bærer mot nye barrierer, les: sterkere stoffer.  Det vil bare bli mer av det og tilgangen vil øke, fordi legalisering legger til rette for en mer allmenn utbredt kultur for det, og videre større potensielt marked for illegal tilførsel. Og i sin tur mer problemer og kriminalitet. Våkn opp, ikke tro på sånt.
 

Endret av Delvis
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bevist at det å røyke hasj er like mye en gateway som brus er til rusbrus. Dette er utdaterte myter og de er ikke lenger relevante med tanke på informasjonen som nå er tilgjengelig for oss. The slippery-slope ble overdrevet og brukt som skremselspropaganda. På tide å gi slipp på det. 

Forbud hjalp aldri, tvert imot er menneskets historie bevis på at det fungerer mot sin hensikt. 

Det er heller ingen beviselig link mellom tøffere politikk om rus og ungdom som indikerer at det skal hjelpe å avskrekke de unge fra å bruke cannabis. https://www.theguardian.com/society/2019/feb/18/cannabis-policies-young-people?CMP=share_btn_fb&fbclid=IwAR3kvyg9rrAnBs8yfp7zCkuf2Mlsq8TfEoq3aMimLRKNEwRWbTiHlRSSZ-I

Så please please please, kan vi bli enige om at vi skal følge fakta og ikke følelser og hva vi trodde før i tiden? Da er da og nå er nå, vi vet mer nå. 

Dette er ikke en trend. Dette er ett alternativ som skulle tatt over for alkohol for leeeenge siden, og som i tillegg har mange andre flotte bruksområder, som innen medisin! Med legalisering kan folk velge vekk sterk avhengighetsdannende piller med ørten bivirkninger som krever mer piller, piller er god business vettu!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta er fakta, men kultur er kultur. Og det som er vesentlig her, er at dette stoffet er kulturelt belastet på en måte man ikke kommer unna. Så slike fakta gjelder ulikt alt etter til hva det dreier seg om.
Om noe kan fungere som medisin, er det en sak for seg. Det er flere narkotikse stoffer som brukes innen medisin, men de er ikke det samme som legalisering.
 

Lenke til kommentar

Kultur? Beklager, men det er å argumentere med følelsesladde sentimenteter. Jeg har allerede forklart hvorfor disse er utdatert og ikke relevante lenger. De gjør også beviselig utrolig mye skade på både individer og samfunn. På tide å gi slipp på fortiden. 

Nei, fakta forandrer seg ikke uansett hvem som ser på det, fakta er ikke subjektivt. 

Det at du sidestiller weed/hasj med sterkere ting som brukes i medisin som amfetamin og heroin viser at du vet rett og slett ikke vet hva du prater om. Er de ytterst crazy få som vil ha full legalisering av ALLE narkotiske stoffer. Situasjonen er dessverre ikke så svart/hvit (enkel).

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei fakta er at dette har flere sider som du selv sier: Det er ikke svart/hvitt enkelt. Teori og informasjonsmengder er en ting, menneskers svakhet for mekanismer er en annen ting. Det er det man ikke så lett ser, ukulturen stoffet er assosiert med. Det er naivt å tro at det ikke vil utarte i negativ retning om det slippes løs.

Kall det hva du vil, men man må bruke hue like mye som å se på teorier og såkalte "bevis" oppi noe sånt som dette her. De "bevisene" er nok i beste fall tynne, fordi der er ikke historikk nok enda til å underbygge dem.
Sidestilte ikke noe, det er nok en misforståelse.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Tror man undervurderer hvordan mekanismene virker her. Et eks: Jo mer vanlig det ble å tatovere seg, jo flere gjør det og syns det er greit. Nå skal "alle" tatovere seg, og ser ikke hvor forbasket dumt det egentlig er.

 

Blir det ok( lovlig) å røyke hash, blir det en trend "alle" hiver seg på og syns er greit. Og sånn brytes barrierer, og så er man så naiv at man ikke tror det bærer mot nye barrierer, les: sterkere stoffer.  Det vil bare bli mer av det og tilgangen vil øke, fordi legalisering legger til rette for en mer allmenn utbredt kultur for det, og videre større potensielt marked for illegal tilførsel. Og i sin tur mer problemer og kriminalitet. Våkn opp, ikke tro på sånt.

 

Det er mye farligere med alkohol. Alkohol tar liv, og ødelegger liv. Hasj leder ikke til sterkere stoffer, og det er stort sett velfungerende mennesker som bruker det. De du ser ute på gata, er ikke representative for flertallet.  Hasj gir ikke en særlig ruseffekt, derimot, og er ganske overvurdert, sånn sett. Noen får litt bivirkninger som svimmelhet om de får i seg litt for mye litt fort fort, noen kan få litt angst, noen får paranoia, de som er disponert for psykose, kan få utløst psykose, men de aller fleste merker ikke noe.  Så mye hasj som det er i omløp og så vanlig det er fra før av, er det mye bedre å legalisere det. Syntetisk hasj er derimot skumlere, og det er bedre å heller kontrollere hva slags type hasj som selges, at det er "reint". Det som derimot er bekymringsverdig er heroin, samt sterke smertestillende og vanedannende medisiner, type A og B-preparater. Det ødelegger virkelig liv. 

 

Har flere tattovering, og angrer ikke, de er dritfine og det er sterkt budskap bak og jeg får mye skryt for de. Kan ikke akkurat si jeg tok det fordi det er trend, ingen i min omgangskrets har. Jeg er forøvrig straight edge selv om jeg er tattovert

 

EDIT: I stedet for setningen de som er "disponert for psykose, kan få utløst psykose" mente jeg at hasj kan utløse psykose-epsioder hos de med kjent psykose fra før. Og jeg var kanskje litt svart-hvitt-i formulering.  A- og B-preparater er gunstig og nødvendig for noen, men forhåndsregler bør tas grunnet risiko for misbruk. 

Endret av Calluna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ja, Oslo er et godt eksempel. Finnes ingen utrygge områder i Oslo. Det er toppen av irrasjonalitet.

 

Mistenker at det er samme type folk som trur verden blir mindre og mindre trygg for hvert år som går.

Dere må gjerne vase rundt på Grønland eller Jernbanetorget på nattestid , selv styrer jeg unna.

Lenke til kommentar

Dere må gjerne vase rundt på Grønland eller Jernbanetorget på nattestid , selv styrer jeg unna.

Synd for deg.

 

Tenk på alt det du går glipp av, fordi du blir skremt av nyhetene. Jeg lar ingen diktere mitt liv til en slik grad. Eller, jeg prøver i hvert fall.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye farligere med alkohol. Alkohol tar liv, og ødelegger liv. Hasj leder ikke til sterkere stoffer, og det er stort sett velfungerende mennesker som bruker det. De du ser ute på gata, er ikke representative for flertallet.  Hasj gir ikke en særlig ruseffekt, derimot, og er ganske overvurdert, sånn sett. Noen får litt bivirkninger som svimmelhet om de får i seg litt for mye litt fort fort, noen kan få litt angst, noen får paranoia, de som er disponert for psykose, kan få utløst psykose, men de aller fleste merker ikke noe.  Så mye hasj som det er i omløp og så vanlig det er fra før av, er det mye bedre å legalisere det. 

 

Helt enig, alkohol er farlig og skulle egentlig aldri blitt lovlig. Angrer på at jeg selv noengang begynte med det. Hadde det vært ulovlig og med rette vært regnet som ukultur, hadde jeg og sannsynligvis mange flere aldri latt det bli en del av livsstilen. Det skjedde nemlig fordi det var allment ok, og noe "alle" gjorde.

Du har nok rett: hash er ingenting særlig. Selv kjente jeg faktisk ikke en dritt de få gangene jeg var i befatning med det. Var bare som en litt sterk vanlig røyk.

 

Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at en allminneliggjøring 1. vil dra ned og forsimple et samfunn som har gitt etter for presset.

2. Vil som sagt gi grobunn for en ukultur ( forskjellig fra alkoholens) som vil trekke med seg relaterte elementer i større grad. Veldig mange flere vil synes det er greit å bruke det, og da vil det utarte. Tenk litt. Det vil danne seg større miljøer, type reisemål, arrangementer etc i stort omfang, relatert til hashrøke-kultur. Og igjen, det er naivt å tro at ikke det vil medføre en bredere interesse/ lettere innpass for andre varianter.  

 

 

 

Har flere tattovering, og angrer ikke, de er dritfine og det er sterkt budskap bak og jeg får mye skryt for de. Kan ikke akkurat si jeg tok det fordi det er trend, ingen i min omgangskrets har. Jeg er forøvrig straight edge selv om jeg er tattovert

 

Du angrer ikke nå, men kan komme til å gjøre det senere.

Ikke noe "galt" med å tatovere seg, men du hadde neppe gjort det om det ikke var blitt så vanlig. Du er selvsagt blitt påvirket du også.

Mange er nok uenig her, men jeg mener at det er noe forsimplende for menneskeheten og dens utvikling, at tatovering slår sånn om seg. Det er mer av et sykdomstegn enn noe annet.

 

Lenke til kommentar

Nei fakta er at dette har flere sider som du selv sier: Det er ikke svart/hvitt enkelt. Teori og informasjonsmengder er en ting, menneskers svakhet for mekanismer er en annen ting. Det er det man ikke så lett ser, ukulturen stoffet er assosiert med. Det er naivt å tro at det ikke vil utarte i negativ retning om det slippes løs.

 

Kall det hva du vil, men man må bruke hue like mye som å se på teorier og såkalte "bevis" oppi noe sånt som dette her. De "bevisene" er nok i beste fall tynne, fordi der er ikke historikk nok enda til å underbygge dem.

Sidestilte ikke noe, det er nok en misforståelse.

Ta ditt eget råd og bruk huet da, og ikke følelsene dine. 

 

Jeg hører bare "Jammen følelsene mine, følelsene våre, vår kollektiv fortid, bla bla bla". Alt det er er ett dårlig forsøk på å manipulere folk til å tro at du har rett ved å appellere til deres følelser, Sorry ass, er immun mot sånn crap, jeg er ikke interessert i deres følelser og vår fortid sammen. Jeg er interessert i vår fremtid.

 

Tynne bevis? Bevis det. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere må gjerne vase rundt på Grønland eller Jernbanetorget på nattestid , selv styrer jeg unna.

Er faktisk ikke sjeldent jeg gjør det selv og jeg er en liten jente som kun har bein i nesa å komme med (jeg er sterk for størrelsen, veldig, men er ikke dum nok til å utfordre menn, sex matters yo) og at jeg bare vet å holde meg unna bakgater osv. Bruk hodet litt og forestill deg at du er i en skrekk/actionfilm og IKKE gjør de tingene du hadde ropt til dem at de ikke skulle gjort om du hadde sett på filmen!

 

Har ett par kompiser som er blitt rana og fått juling da, på steder jeg har vanket sinnssykt mye igjennom årene også, aner ikke hvordan de fikk det til.

 

Edit: Har blitt utsatt for xxx rare ting ute men aldri blitt rana eller noe sånt. Dere ser for mye på film og er litt for lettskremte av media tror jeg. Hjelper ikke at nordmenn ruser seg med begge hender også og at det er nasjonalsporten i norge å bli så drita som overhode mulig. Vi burde oppfordre hverandre til å gå over til ett mye bedre alternativ som ikke gjør folk like idiot og som ikke gjør andre til aggressive bavianer. Hmmm.. om det bare fantes ett sånt stoff, hvor vi kunne slappe av sammen og ha dype samtaler, enn å snøvle gjennom en samtale med ei kjerring på en bråkete klubb i håp om å få henne med hjem. Om det bare fantes noe vi kunne få nordmenn til å heller begynne med, som ikke river i stykker norske familier, tar liv og DREPER DEG hvis du slutter cold turkey hvis du er blitt avhengig av det.

 

Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at en allminneliggjøring 1. vil dra ned og forsimple et samfunn som har gitt etter for presset.

2. Vil som sagt gi grobunn for en ukultur ( forskjellig fra alkoholens) som vil trekke med seg relaterte elementer i større grad. Veldig mange flere vil synes det er greit å bruke det, og da vil det utarte. Tenk litt. Det vil danne seg større miljøer, type reisemål, arrangementer etc i stort omfang, relatert til hashrøke-kultur. Og igjen, det er naivt å tro at ikke det vil medføre en bredere interesse/ lettere innpass for andre varianter.

 

Du har allerede fått bevis på at dette ikke stemmer. Slutt å spre misinformasjon.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta ditt eget råd og bruk huet da, og ikke følelsene dine. 

 

Jeg hører bare "Jammen følelsene mine, følelsene våre, vår kollektiv fortid, bla bla bla". Alt det er er ett dårlig forsøk på å manipulere folk til å tro at du har rett ved å appellere til deres følelser, Sorry ass, er immun mot sånn crap, jeg er ikke interessert i deres følelser og vår fortid sammen. Jeg er interessert i vår fremtid.

 

Tynne bevis? Bevis det. 

 

 

Mennesker er mennesker, og kommer til å være det i uoverskuelig framtid. Har ikke noe med "følelser" og er ikke noe jeg har funnet på det. Det dreier seg bare om å ha et reelt gangsyn og ikke la seg forblinde av lettsindig ønsketenkning. 

Lenke til kommentar

Helt enig, alkohol er farlig og skulle egentlig aldri blitt lovlig. Angrer på at jeg selv noengang begynte med det. Hadde det vært ulovlig og med rette vært regnet som ukultur, hadde jeg og sannsynligvis mange flere aldri latt det bli en del av livsstilen. Det skjedde nemlig fordi det var allment ok, og noe "alle" gjorde.

Du har nok rett: hash er ingenting særlig. Selv kjente jeg faktisk ikke en dritt de få gangene jeg var i befatning med det. Var bare som en litt sterk vanlig røyk.

 

Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at en allminneliggjøring 1. vil dra ned og forsimple et samfunn som har gitt etter for presset.

2. Vil som sagt gi grobunn for en ukultur ( forskjellig fra alkoholens) som vil trekke med seg relaterte elementer i større grad. Veldig mange flere vil synes det er greit å bruke det, og da vil det utarte. Tenk litt. Det vil danne seg større miljøer, type reisemål, arrangementer etc i stort omfang, relatert til hashrøke-kultur. Og igjen, det er naivt å tro at ikke det vil medføre en bredere interesse/ lettere innpass for andre varianter.  

 

 

Du angrer ikke nå, men kan komme til å gjøre det senere.

Ikke noe "galt" med å tatovere seg, men du hadde neppe gjort det om det ikke var blitt så vanlig. Du er selvsagt blitt påvirket du også.

Mange er nok uenig her, men jeg mener at det er noe forsimplende for menneskeheten og dens utvikling, at tatovering slår sånn om seg. Det er mer av et sykdomstegn enn noe annet.

 

Det er så vanlig å røyke hasj, så jeg forstår ikke helt hva du mener med at det vil skje noe annet. De reisemålene, miljøene og arrangementene du sikter finnes allerede fordi det ikke er legalisert.  Og drikkekulturen kan jo ikke kalles noe annet enn ukultur, beviset får man hver eneste helg. Skulle ønske vi kunne ta det litt mer med ro, og heller kosedrikke til middagen, i stedet for fyllekulturen som dessverre eksisterer. Det ser ut til en positiv utvikling hos ungdomsgenerasjonen som vokser opp nå, riktignok. 

 

Nei, det skal ganske mye til å ta angre på tattoveringer som er tatt for å minne noen som står meg nær, og som er avdød, i tillegg til at kvaliteten i utførelsen er god. Tattovering handler i mine øyne om kunst på kroppen, ikke om mange rundt har tattovering eller ikke; det er verken opprør eller trend som ligger bak.  Det er også viktig at du respekterer enhvert sitt valg til å gjøre hva de vil med kroppen, inkl. hasjrøyking. Jeg respekterer at folk ikke vil gjøre noe med kroppen sin, da forventer jeg samme respekt tilbake. Jeg respekterer at folk rundt meg røyker hasj, selv om jeg personlig er avholds. Jeg respekterer at du ikke røyker hasj. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...