Gå til innhold

Returnerende IS-krigere


Anbefalte innlegg

Det er ulovlig å gjøre folk statløse, men de som har 2 pass ville jeg fratatt det Norske statsborgerskapet.

 

Om ikke det andre landet de er statsborger i gjør det først, da..

 

Det er vel ikke så forferdelig mange det er snakk om her, så jeg tror vi har råd til å brødfø dem i fengsel til de blir gamle. Må vel bli dømt for landsforræderi eller noe sånt i tilfelle. Sett dem sammen med ABB. Tipper han ville blitt ganske fornærmet av å måtte dele playstation med en muslim resten av livet.

Endret av frohmage
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen problem med å la de bli der de er. Gjør som Storbritannia, ta fra de statsborgerskapet, både menn, kvinner og barn, å nekt de innreise.

 

De fleste europeiske land, inkludert Norge, har bidratt i kampene mot den Islamske Staten.

Personer som frivillig har reist nedover for å støtte IS, bør bli der.

 

Disse menneskene har kjempet eller bidratt i krigføring mot styrker fra de landene de nå ønsker å reise tilbake til, når kalifatet har feilet.

 

Hvorfor i alle dager skal vi la de komme tilbake?
Det ville blitt som å gjøre Quisling til kulturminister i den første samlingsregjeringen etter krigen, helt absurd, i stedet stilte vi fyren opp på Akershus festning å skjøt han, noe som hadde vært en passende straff også for de som har reist ut for å støtte terrororganisasjoner i utlandet.

Endret av 0laf
  • Liker 9
Lenke til kommentar

mener at mennene bør bli straffet etter lovene i de landene de har herjet i. og da blir det stort sett dødsstraff på dem.

 

barna bør bli fraktet hjem, bli adoptert eller gitt til nære familiemedlemmer som ikke er involverte i slikt. de er tross alt uskyldige.

 

kvinnene er vanskelig. de bør bli behandlet som fiender. de har ikke deltatt i krigshandlinger, men er farlige som propagandister og influencere (ja, jeg brukte det uttrykket). overvåkes, fengsles og slikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

mener at mennene bør bli straffet etter lovene i de landene de har herjet i. og da blir det stort sett dødsstraff på dem.

 

barna bør bli fraktet hjem, bli adoptert eller gitt til nære familiemedlemmer som ikke er involverte i slikt. de er tross alt uskyldige.

 

kvinnene er vanskelig. de bør bli behandlet som fiender. de har ikke deltatt i krigshandlinger, men er farlige som propagandister og influencere (ja, jeg brukte det uttrykket). overvåkes, fengsles og slikt. 

 

 

Et problem er at norske domstoler ikke er i stand til å dømme disse voksne pga manglende bevis. De vil lett gå fri etter få år.

 

Og tenk deg at f.eks. en gruppe kinesere  kom til Norge og drev med halshugging og brenning av folk her og så sponset Kina billett til dem hjem til Kina og så ble sluppet fri etter kort tid. OK? Og dersom det kom kvinner til Norge og ville støtte disse terroristene fra Kina - ville vi ikke se dem (også) straffet?   Tenk deg at ABB hadde utenlandsk pass - skulle han ha rett til å reise hjem? Selv om han hadde barn?

 

Har ikke lokal-befolkningen i Syria rett på å få se at disse skyldige blir straffet ? Det er jo der offrene og vitnene er.

Endret av lada1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan være farlig å si ''Bring barna hjem alene''. Hva er barn?
10-15 åringer kan være fult radikalisert og smarte nok til å late som frem til de er frie i Norge.

Selv 0-10 åringer kan være farlig å ta inn da foreldrene kan ville komme på besøk, eller få besøk av barna, og deretter radikalisere dem, hvordan løser vi disse situasjonene? Dette er spontane tanker mens jeg ser på Debatten-reprisen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan være farlig å si ''Bring barna hjem alene''. Hva er barn?

10-15 åringer kan være fult radikalisert og smarte nok til å late som frem til de er frie i Norge.

Selv 0-10 åringer kan være farlig å ta inn da foreldrene kan ville komme på besøk, eller få besøk av barna, og deretter radikalisere dem, hvordan løser vi disse situasjonene? Dette er spontane tanker mens jeg ser på Debatten-reprisen.

 

Jeg tror det vil gå greit, fordi Norge er svært flinke på propaganda. De vil komme til en familie som forteller dem hvor ille ISIS er, de vil få høre det fra skolen, fra media og de vil få en psykolog som over tid overbeviser dem. Lar man en unge vokse opp i et norsk område, så skal det mye til for at ungen ikke blir norsk.

 

Men at barnevernet vil ta fra dem ungene er ren ønsketenking, det kommer ikke til å skje. Om de kommer tilbake igjen, så vil de vokse opp med sine biologiske foreldre i muslimske områder. Da kommer ikke avradikaliseringen til å fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de kommer tilbake igjen, så vil de vokse opp med sine biologiske foreldre i muslimske områder. Da kommer ikke avradikaliseringen til å fungere.

 

Og hva med rettiferdighet for offrene (i Syria) ?  Du antyder et grusomt alternativ her?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Og hva med rettiferdighet for offrene (i Syria) ?  Du antyder et grusomt alternativ her?

 

Du mener at de kommer tilbake, blir ustraffet, får beholde barna og får hjelp av norsk myndigheter?

 

Ja, offerene i Syria får ingen rettferdighet, men de er slik Norge fungerer. Norsk rettsystem er svært fokusert på bevis, og ikke i like stor grad på sannsynlighet. F.eks. det er svært sannsynlig at en jente ikke ønsker å bli dopet ned og ha sex med en gruppe eldre menn. De slapp allikavel unna, fordi hun kunne ikke bevise at hun ikke ønsket å ha sex med dem (hemsedal-saken). Det samme kommer til å skje med IS-krigere, det er svært sannsynlig at de gjorde mye ulovlig, men vi kan ikke bevise det 100%.

 

Årsaken til at jeg tror barnevernet ikke vil gjennomføre en omsorgovertakelse er fordi det skjedde utenfor norges grenser,  de er redd for å skape konflikt med muslimer, og fordi de bor i byer som Oslo hvor de tolerer vesentlig mer omsorgsvikt. Innvandre er kratig overrepresentert i omsorgovertakelser, men Oslo er på bunn i antall omsorgovertakelser, det sier litt om Oslos barnevern. For å unngå at de blir radikalisert så vil vi gi dem hjelp. 

 

Vi har allerede sett hvordan Sverige har behandlet sine IS-krigere. Norge er ikke så forskjellig fra Sverige.

http://www.friatider.se/stockholm-inr-ttar-st-dtelefon-f-r-terrorister-satsar-fyra-miljoner-p-nya-insatser

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsningen er enkelt, ta fra dem statsborgerskapet i landet de ønsker å returnere til, og vipps så er det ikke et problem lengre.

 

Ingen vits i å hente dem hjem for å sette dem i fengsel, det koster både tid og penger.

 

Enig at fengsel løser ingenting. Det finst bedre måter å bruke 4000kr/dagen (pr pers!) i fleire år enn å ha disse i fengsel, uten at det nødvendigvis forandrer di noe særlig.

 

Bruk heller penger på å bygge mur og holde den ute (ironisk ment), men ja, hold dem utanfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at en vanlig norsk domstol (Troms tingrett?) ikke er i stand til å dømme disse "fremmed-krigerne".  En slik rettsak ville bli en farse og ikke en rettstat verdig. Enkelte snakker om at straks en får fremmedkrigere til en rettstat som Norge - så vil rettferdighet skje. Dette er bare tull.

 

Det ville være bedre med en internasjonal domstol med ressurser og ekspertise og som kan hente inn lokale vitner etc på en samordna måte. Jeg tror at det er mye å hente ved å samordne prosessene mot fremmedkrigerne siden vitner og tiltalte i prinsippet må komme med konsistente historier og en kan danne seg helhetbilder. Så får heller aktuelle dele på kostnadene ved å ha dem i fengsel. Sannsynligvis vil fengslinger ala ABB sin måtte til. Altså i praksis permanent fengsling.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Du mener at de kommer tilbake, blir ustraffet, får beholde barna og får hjelp av norsk myndigheter?

 

Ja, offerene i Syria får ingen rettferdighet, men de er slik Norge fungerer. Norsk rettsystem er svært fokusert på bevis, og ikke i like stor grad på sannsynlighet. F.eks. det er svært sannsynlig at en jente ikke ønsker å bli dopet ned og ha sex med en gruppe eldre menn. De slapp allikavel unna, fordi hun kunne ikke bevise at hun ikke ønsket å ha sex med dem (hemsedal-saken). Det samme kommer til å skje med IS-krigere, det er svært sannsynlig at de gjorde mye ulovlig, men vi kan ikke bevise det 100%.

 

Årsaken til at jeg tror barnevernet ikke vil gjennomføre en omsorgovertakelse er fordi det skjedde utenfor norges grenser,  de er redd for å skape konflikt med muslimer, og fordi de bor i byer som Oslo hvor de tolerer vesentlig mer omsorgsvikt. Innvandre er kratig overrepresentert i omsorgovertakelser, men Oslo er på bunn i antall omsorgovertakelser, det sier litt om Oslos barnevern. For å unngå at de blir radikalisert så vil vi gi dem hjelp. 

 

Vi har allerede sett hvordan Sverige har behandlet sine IS-krigere. Norge er ikke så forskjellig fra Sverige.

http://www.friatider.se/stockholm-inr-ttar-st-dtelefon-f-r-terrorister-satsar-fyra-miljoner-p-nya-insatser

 

Husker du saken med bv i norge/ den norske stat (husker ikke HELT detaljene) og det russiske paret? Den norske stat ble svartmalt i media. Tror det var russland.. Noen andre som husker det? Big deal for noen få år siden. Var noe om en omsorgstvist og at staten ville holde tilbake kidsa til det var fikset og faren ellerno sånt gikk til media i landet sitt. 

 

Der har du hvorfor BV er så redde for å gjøre noe som helst. Ikke nå. Ikke i dagens klima hvor alle er ivrige etter å rette fingre mot såkalte rasister. 

 

BV i norge får mye ufortjent dritt fra folk. De gjør så godt de kan med det de har. 

Lenke til kommentar

Syria og andre stater i Midtøsten har rett til å dømme sine egne forbrytere.

 

Andre stater har f. eks. ikke rett til å frata Norge muligheten til å dømme forbrytelser og terror begått på norsk jord. Det spiller ingen rolle om forbryterne og terroristene har barn. Det sitter mange personer i norske fengsler som har barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men at barnevernet vil ta fra dem ungene er ren ønsketenking, det kommer ikke til å skje. Om de kommer tilbake igjen, så vil de vokse opp med sine biologiske foreldre i muslimske områder. Da kommer ikke avradikaliseringen til å fungere.

Jeg ville nok ikke tatt noen voksne til Norge i det hele tatt, Syria burde gjøre som de ønsker med terroristene i sitt eget land, om de vil gi den en human rettsak så kan de det, det er de som har bevismateriale og vitner til at de faktisk blir dømt.

Jeg tror bare 10% av de voksne som evt kommer til Norge vil bli straffet, pga mangel på håndfast bevis.

Det er desverre slik det er i dag i Europa, de fleste invandrere flokker seg sammen og integrerer ikke.

Å ta hit barna alene er urealistisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En manns frihets kjemper er en annens manns terrorist. 

 

Jeg svelger dessverre ikke hele kamelen slik media har fremstilt den. 

 

Ja, noen kappet sikkert hodene av hverandre. Det er krig. 

 

Fleste av dem har nok sloss med motiver som er ærlige. Selv om lederene er uærlige.

 

Straff ledere hardt, gi resten ei klapp på handa og la det være med det og gå videre. Inget poeng og evt brygge mer hat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ingen grunn til at de disse skal få returnere til Norge.

 

Er du sikker på de alltid har noe valg? F.eks. har PST gått ut med internasjonal arrestordre på en norsk IS-kriger

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/vm4emw/svt-norsk-svensk-is-kriger-paagrepet-i-syria

 

vedkommende har visstnok syv unger også.

 

Er vel bare et tidsspørsmål før de lander på Gardermoen.

 

Mulig PST bare etterlyser de mest profilerte, kan ikke huske å ha lest tilsvarende på andre. (men mulig de har gjort det ved tidligere anledning, og i så fall kan det bli flere enn denne fyr'n

 

Jeg tror ikke regjeringa kan overprøve PST i slike saker.

Lenke til kommentar

 

Er vel bare et tidsspørsmål før de lander på Gardermoen.

 

 

 

Sikkert riktig.

 

Og spørsmålet er hva en bør gjøre da. Umulig å få organisert en internasjonal domstol med ekspertise og ressurser  og som samordner de rettslige prosessene på vegne av folk i Syria? Isolerte norske rettsaker duger vel ikke på noen måte?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Isolerte norske rettsaker duger vel ikke på noen måte?

 

hvorfor ikke mener du? Skal bare bevises at de har vært tilknyttet IS, trengs ikke detaljekunnskap om nøyaktig hva de har foretatt seg.

 

btw, hvordan er statusen for de to søstrene fra Bærum? De er vel der nede ennå?

 

edit: åpenbart ikke noe medlidenhet fra broren

 

https://www.nrk.no/norge/broren-til-syria-sostre_-_-aisha-shezadi-bor-ikke-fa-hjelp-fra-norge-1.14065785

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

hvorfor ikke mener du? Skal bare bevises at de har vært tilknyttet IS, trengs ikke detaljekunnskap om nøyaktig hva de har foretatt seg.

 

 

Dersom dette er nok for (ubegrenset?) lang straff, så har du jo et poeng. Da trenger man ikke store utredninger/prosesser.

 

Imidlertid, betyr IS-tilknytning bare 2 år i norsk fengsel, så mener jeg at du tar grundig feil. En internasjonal domstol som fører en samlet sak på vegne at folk i Syria, vil bedre sikre retten til folk der sammenlignet med f.eks. at Troms Tingrett skal vurdere en enkelt person og om vedkommende snart bør integreres i Tromsø - helt uavhengig  at folk i Syria har rett til rettferdighet og å se dem straffet. Dette ville fort bli som om en lokal naiv "heimføing-rett" i utlandet skulle vurdere om ABB kan integreres i en passende miljø der. Kanskje kunne han i praksis integreres slik - men er det riktig?

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det eneste riktige er å sponse Syria eller Irak for at de tar rettssak og straff der nede.... for de vi ikke klarer slette statsborgerskapet til. Om noen blir statsløse så er det ikke Norge sitt problem. Og de har sikkert rutiner med hvordan de behandler barn til fengslede også i Syria.

 

58d8d843-f906-4d4f-af63-f8cc15aeceed_16x

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...