Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De 2% som idag er bønder i Norge trenger ikke asfaltert innkjørsel

De som bor rundt og mellom gårdene, kan flytte, om de vil ha tilgang til kollektiv, gode skoler, gode veier, nærliggende jobb, osv osv. Stat og Kommune har ikke råd til gokk, vi har ett for stort land til det.

Jernbanen er ett perfekt kart å bygge byer og tettsteder rundt. Så får vi håpe at NSB en dag klarer å pålitelig frakte pendlere.

Jernbanen burde gå hele veien fra syd, til kirkenes, det er absolutt verdt investeringen, kall det ''the polar ekspress'' og reklamer det til verden så blir vi styrtrike på turismen :)

 

Det er ikke snakk om makt, kun effektivisering av for eks det kollektivet, varetransport, osv.

Å ikke fordyre samfunnet bare fordi.

De trenger ikke asfaltert innkjørsel, men ett minimum av tjenester må man ha for å kunne bo på ett sted. Skole/barnehage er en av de.

Bor du "utenfor" så må du regne med mindre offentlige tjenester ja, men det er viktig å utnytte det vi har av ressurser, å det får vi ikke til om det ikke bor folk der...

 

Det meste som produseres i Norge er tjenester og de produseres ikke på bygda.

 

Om det er slikt som poteter og melk du tenker på så kan vi få bedre og billigere fra utlandet. Og du er antagelig klar over at samfunnet subsidierer hver bonde med mer enn hva bonden tjener. Og om noen år så kan vi i hjemmene selv printe ut den maten vi trenger. Billigere, sunnere, mer miljøvennlig og når man får dreisen på dette så kan også smaken bli bedre.

Jeg mener nå at tjenester ikke er noe som "produseres" jeg da, men det kommer jo an på hvordan man definerer det...

 

Snakker ikke bare om bønder, men alt av industri vi har også. Vi kan ikke basere oss på å kjøpe alt laget med billig arbeidskraft i utlandet - mens vi går rundt å selger "tjenester" til hverandre... 

 

Mulig vi en eller annen gang kan "printe" ut maten vår selv, men vi er langt unna det nå. 

 

Kjøpe en biff fra Afrika, fra en ku fora med alt mulig dritt - for så å bli slakta og sendt over halve verden via mange forskjellige fraktemetoder og folk - for så å ende opp i butikken vår å fortsatt koste halvparten av en norsk biff... 

Hvordan i all verden kan det være miljøvennlig? Og skulle de som har gjort all jobben med å lage/frakte/selge biffen hatt tilsvarende norske lønninger sier det seg jo selv at det hadde blitt MYE dyrere....  

Og ang sunnhet - se feks om saken på slakteriet i Polen...

 

Jeg vil ihvertfall mye heller ha varer med høy kvalitet lagd i nærområdet her, av lokale ressurser (Hva er mer miljøvennlig?) - lagd/distribuert/solgt av folk som har fått skikkelig betalt for jobben de har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener nå at tjenester ikke er noe som "produseres" jeg da, men det kommer jo an på hvordan man definerer det...

Vil lever i en tjeneste økonomi hvor tjenester utgjør den største verdien. Kanskje du skulle sette seg inn i hvordan samfunnet har forandret seg fra 1800-tallet hvor du forsatt ser ut til å leve.

 

Snakker ikke bare om bønder, men alt av industri vi har også. Vi kan ikke basere oss på å kjøpe alt laget med billig arbeidskraft i utlandet - mens vi går rundt å selger "tjenester" til hverandre...

Hvorfor ikke?

 

Kjøpe en biff fra Afrika, fra en ku fora med alt mulig dritt - for så å bli slakta og sendt over halve verden via mange forskjellige fraktemetoder og folk - for så å ende opp i butikken vår å fortsatt koste halvparten av en norsk biff... 

Hvordan i all verden kan det være miljøvennlig? Og skulle de som har gjort all jobben med å lage/frakte/selge biffen hatt tilsvarende norske lønninger sier det seg jo selv at det hadde blitt MYE dyrere.... 

Og ang sunnhet - se feks om saken på slakteriet i Polen...

-I Afrika kan man produsere mat med lite infrastruktur i forhold til i Norge hvor vi den meste tiden har aktisk klima. Det er klart at det både blir billigere, mere dyrevennlig og mere miljøvennlig.

-I Aftika kan man ha store enheter slik at man kan slakte lokalt, men mans i Norge må transportere 2 kyr 1000 km til slakteriet. Det blir billigere, mere dyrevennlig og mere miljøvennlig i Afrika.

-Hvorfor skal man ha norske lønninger i et land hvor prisnivået er en brøkdel? Man kan selvsagt få en god jobb og en god lønn selv om det ikke er norske lønninger.

-Og når man så skal transportere til butikken så kan en stor last fra Afrika raskt bli mere miljøvennlig og billigere enn en liten last fra en fjordtarm i Norge. Det er morsomt å se noen kjøre en bil på 2 tonn flere km til en lokal gård for å kjøpe en pose med kortreiste gullrøtter og som tror det blir miljøvennllig.

-Og selvsagt må man sette de samme kvalitetskrav om noe er produsert i Afrika, Polen eller Sunnmøre. Om du tror at alt er flyd og gamen bare fordi det er i Norge så er jeg sikkert på at for eksempel dyrebeskyttelsen kan vise deg noen skrekkvideoer.

 

Dette var bare FUD fra din side.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke?

 

 

Fordi verden forandrer seg kjapt, og billig arbeidskraft er noe som kommer til og bli mindre og mindre av. Og når vi har 0 kunnskap innlands siden det er generasjoner siden folk hadde den kunnskaper her til lands. Blir det vanskelig og starte opp igjen, feks industri.

 

Selv med høye lønninger er en god del industri lønnsomt her, fabrikken jeg jobbet på hadde en søster fabrikk i et land med billig arbeidskraft. Men vi tjente mer penger, pga vi hadde mer tid i produksjon pga et mye mer kompetent arbeidere med god utdanning.

 

Samt de hadde 4 ganger så mange folk på lønnslippen, vi nordmenn er ganske effektive. De kommer hele tiden fra Kina og Japan for og se hvordan verdens mest effektive ABB fabrikk styres og arbeides i Norge.

 

Mister vi all kunnskap og alt rundt dette så stiller vi veldig dårlig.

 

Da blir vi hengende bak alle andre. Inget poeng og gi opp noe vi stiller relativt godt i, industri som krever mye arbeidskraft er ikke like lønnsomt. Men det blir bare færre og færre folk, fra vår fabrikk styrer vi 3 andre fabrikker via fjernstyring. Med en vakt vi kan ringe om det er noe. Fabrikkene ligger en 20mil unna.

Lenke til kommentar

Fordi verden forandrer seg kjapt, og billig arbeidskraft er noe som kommer til og bli mindre og mindre av. Og når vi har 0 kunnskap innlands siden det er generasjoner siden folk hadde den kunnskaper her til lands. Blir det vanskelig og starte opp igjen, feks industri.

Det er selvsagt positivt at noen klarer ha en lønnsomm fabrikk i Norge, men hverken idag eller i fremtiden vil å ha en fysisk fabrikk være noe make or break for Norge. Og Norge er absolutt ikke det eneste landet i verden hvor noen klarer drive en fabrikk.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt positivt at noen klarer ha en lønnsomm fabrikk i Norge, men hverken idag eller i fremtiden vil å ha en fysisk fabrikk være noe make or break for Norge. Og Norge er absolutt ikke det eneste landet i verden hvor noen klarer drive en fabrikk.

Her skriver du noe, men igjen ingenting. Hvorfor skulle 1 sektor "make or break" it for Norge? Det smarte er være en variert økonomi?

 

 

Nei hvorfor skulle Norge være dem eneste som kan drive fabrikk? Har jeg aldri sagt og nå legger du ord i munnen på meg. Jeg sa bare at vi er veldig flinke til det. Grunnet generasjoner med kunnskap,ferdigheter, skoler etc.

 

Du som kom med forslaget om at vi skulle bare selge tjenester, noe som gjør oss veldig sårbare. Liten handels blokkade og noen kan enkelt tvinge Norge til hva som helst relativt lett.

 

Og evt i dårlige tider, som du faktisk spår kommer og. Så vil ikke folk ha tjenester, de vil gods.

 

Nei en variert økonomi er nok det beste. Gir meg trygghet og vite at vi ikke sulter ihjel og fordi en gal person i verden begynner og senke godstransport med ubåter feks.

Lenke til kommentar
Du som kom med forslaget om at vi skulle bare selge tjenester, noe som gjør oss veldig sårbare. Liten handels blokkade og noen kan enkelt tvinge Norge til hva som helst relativt lett.

Norge er laaangt fra selvforsynte på det meste idag. Det er en illusjon av en fabrikk eller noen bønder til skulle gjøre noen stor forskjell.

 

Men skulle vi bestemme oss for å skru tiden tilbake til 1800-tallet kunne vi sikkert klart bli selvforsynt.

Lancaster_County_Amish_03.jpg

Lenke til kommentar

Norge er laaangt fra selvforsynte på det meste idag. Det er en illusjon av en fabrikk eller noen bønder til skulle gjøre noen stor forskjell.

 

Men skulle vi bestemme oss for å skru tiden tilbake til 1800-tallet kunne vi sikkert klart bli selvforsynt.

Lancaster_County_Amish_03.jpg

Hva er det som er livsnødvendig, og som vi ikke kan bytte ut med noe annet? Som feks vi kan spise poteter i stede for ris om vi må.

 

Og om det er behov så kan folk plante i vindus karmene, jeg får alt av mitt forbruk av urter fra 1 kjøkkenvindu. Grønnsakene får jeg fra en lita plass i hagen til fattern jeg har laget til en lita åker. Vi har grunn produksjon nok til og klare oss fint.

 

Det jeg kan komme på er elektronikk. Mat har vi, våpen/missil, ammo fabrikker, full gjødsel, energi, verft, stål industri, olje, plast etc.

 

Vi hadde klart oss veldig fint med tanke på og få vi er.

Lenke til kommentar

Hva er det som er livsnødvendig, og som vi ikke kan bytte ut med noe annet? Som feks vi kan spise poteter i stede for ris om vi må.

 

Og om det er behov så kan folk plante i vindus karmene, jeg får alt av mitt forbruk av urter fra 1 kjøkkenvindu. Grønnsakene får jeg fra en lita plass i hagen til fattern jeg har laget til en lita åker. Vi har grunn produksjon nok til og klare oss fint.

 

Det jeg kan komme på er elektronikk. Mat har vi, våpen/missil, ammo fabrikker, full gjødsel, energi, verft, stål industri, olje, plast etc.

 

Vi hadde klart oss veldig fint med tanke på og få vi er.

Du dyrker litt urter i vinduskarmen og tror at det derfor en enkelt å bli selvforsynt?

 

Du kan jo starte med å ta en runde der hvor du bor og fjerne alt som ikke er laget i Norge. Du kan begynne med å fjerne alt av underholdningselektronikk; TV, radio, mobiler, nettbrett, kamera, internettmodem, og lagringsenheter. Men som du sier så er dette ikke livsnødvendig.

Så kan du begynne med alt elektrisk utstyr: lyspærer, ovn, vaskemaskin, kjøleskap, varmovner og innholdet i sikeringsskapet går også med. De fleste vil måtte fjerne det de har av oppvarming hjemme som er synd for vinduene forsvinner antagelig da selv med norsk produsent så har man brukt fabrikker eller delproduksjon i utlandet.

Så forsvinner mye av klær og sko som er synd da det er ganske kaldt hjemme.

 

Skal du så til jobb på fabrikken så vil selvsagt de transportmidlene du tidligere har brukt dit ikke lengere være tilgjengelig og når du kommer dit så vil det meste av maskiner på den mørklagte fabrikken også være borte.

 

Joda, vi kunne selvsagt valgt å produsere erstatninger for mye av dette i Norge, men det ville bety en betraktelig reduksjon av levestandarden.

Lenke til kommentar

 

Vi lever i en primærnæringsøkonomi som subsidierer en tjenesteøkonomi. Påstår du noe annet lurer jeg på hva du røyker.

Ryker oljen har Norge en kollapset økonomi intil vår akkumulerte kapital klarer å stable noe helt nytt på bena

 

Og i Afrika er livets harde realiteter at teknologi skalerer med lønnsnivå, av en eller annen grunn.

Dog det er et ikketema med mindre man diskuterer matjord, ferskt vann, innhøsting eller parasitter. Og jeg har aldri sett en reel diskusjon på hvordan infastrukturen rundt bondenæringen fungerer, derav er det ingen grunn til å diskutere primærnæring på Sogn og Fjordane hvor distribusjon er sentralisert til industristeder som enten går til olje, fisk eller verft.

Lenke til kommentar

Ryker oljen har Norge en kollapset økonomi intil vår akkumulerte kapital klarer å stable noe helt nytt på bena

Norge var ikke fattige før oljen, men vi var heller ikke på noen måte rike, før oljen var vi gjennomsnittet i Europa.

Oljen har ikke bare vært en midlertidig luksus, det er investert i mye de siste 50 årene, inkl oljefondet.

Ble oljen borte umiddelbart ville vi hatt lite nytte av arbeidsinnvandring, og hadde nok raskt investert i industri, turisme, fisk, og uendelig mange andre muligheter vi er heldige å ha. 

 

Norge er laaangt fra selvforsynte på det meste idag. Det er en illusjon av en fabrikk eller noen bønder til skulle gjøre noen stor forskjell.

Men skulle vi bestemme oss for å skru tiden tilbake til 1800-tallet kunne vi sikkert klart bli selvforsynt.

Norge kan selvforsynes på mat fra Østfold alene, vi trenger ikke engang fisken, rent kallorimessig, og det er kallorier som er relevant, Næringstoffer krever ikke resurser, bare litt strategi i hva en spiser, alle næringsstoffer ett menneske trenger kan gros overalt i verden.

Forstår ikke helt hvor du kommer fra, Norge er selvforsynt på det meste som trengs, luksuser er noe helt annet.

Leste listen din, vil du si USA ikke er selvforsynt på våpen fordi vi eksporterer dette?

Ting importeres fordi det produseres med mindre resurser/bedre andre steder, ingen land kan være best på alt.

Handel knytter verden samen og forhindrer konflikt i stor grad

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Norge kan selvforsynes på mat fra Østfold alene, vi trenger ikke engang fisken, rent kallorimessig, og det er kallorier som er relevant, Næringstoffer krever ikke resurser, bare litt strategi i hva en spiser, alle næringsstoffer ett menneske trenger kan gros overalt i verden.

Ifølge landbruksdepartementet er 40% av maten vi forbruker i Norge laget i Norge med norskt fôr. Lykke til med å overbevise folk om at dette fungerer og at de godt klarer seg helt uten unødvendig luksus som kaffe, sjokolade og sukker. Og skulle man kun holdt seg til norskproduserte landbruksmaskiner så hadde selvsagt tallet blitt langt lavere.

 

Forstår ikke helt hvor du kommer fra, Norge er selvforsynt på det meste som trengs, luksuser er noe helt annet.

Som sagt, bevis at du tror på det du sier og fjern alt det unødige du har som ikke er produsert i Norge.Vi ville i så fall ikke høre noe om det for du ville ikke lengere ha hverken strøm eller noe for å koble deg opp mot Internett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ifølge landbruksdepartementet er 40% av maten vi forbruker i Norge laget i Norge med norskt fôr. Lykke til med å overbevise folk om at dette fungerer og at de godt klarer seg helt uten unødvendig luksus som kaffe, sjokolade og sukker. Og skulle man kun holdt seg til norskproduserte landbruksmaskiner så hadde selvsagt tallet blitt langt lavere.

 

Som sagt, bevis at du tror på det du sier og fjern alt det unødige du har som ikke er produsert i Norge.Vi ville i så fall ikke høre noe om det for du ville ikke lengere ha hverken strøm eller noe for å koble deg opp mot Internett.

Slutt å ødelegge et troll sine påstander med fakta.

Lenke til kommentar

Norge var ikke fattige før oljen, men vi var heller ikke på noen måte rike, før oljen var vi gjennomsnittet i Europa.

Oljen har ikke bare vært en midlertidig luksus, det er investert i mye de siste 50 årene, inkl oljefondet.

Ble oljen borte umiddelbart ville vi hatt lite nytte av arbeidsinnvandring, og hadde nok raskt investert i industri, turisme, fisk, og uendelig mange andre muligheter vi er heldige å ha. 

 

Norge kan selvforsynes på mat fra Østfold alene, vi trenger ikke engang fisken, rent kallorimessig, og det er kallorier som er relevant, Næringstoffer krever ikke resurser, bare litt strategi i hva en spiser, alle næringsstoffer ett menneske trenger kan gros overalt i verden.

Forstår ikke helt hvor du kommer fra, Norge er selvforsynt på det meste som trengs, luksuser er noe helt annet.

Leste listen din, vil du si USA ikke er selvforsynt på våpen fordi vi eksporterer dette?

Ting importeres fordi det produseres med mindre resurser/bedre andre steder, ingen land kan være best på alt.

Handel knytter verden samen og forhindrer konflikt i stor grad

Jeg tror ikke jeg er enig med noe som helst av hva du sier.

Det eneste som har hendt etter oljen er at kapital har akkumulert rundt oljen, og påvirket norsk lønnsnivå. Mindre profitable gesjesfter har blitt forlatt for oljen, og det begynner å bli påpass lenge siden 70-tallet at kunnskap har gått tapt.

Går oljen tapt over nattan vil dette lede til total kollaps av norske byers økonomi(kortsiktig), og en enormt flislipp/ekspansjon av fiskoppdrett og gruvedrift.

Det vil også lede til en nesten total kollaps av Vestlandet, med enorme ringvirkninger.

 

Og det som spennede her at dette er noe som vil påvirke NOK, lønnsnivåer, eksport/importpriser, foredling, strømpriser, og utrolig mye mer. Som igjen vil påvirke landbruk siden vi har en massive import for å drive norsk landbruk.

Det er også derfor jeg er uenig at Norge er selvforsynt. Så snart du kompanserer for import av næringsstoffer har Norge en selvforsyningsgrad på 43%. Dette er medregnet marine ressurser, hvor jordbruk gir 41% forsyningsgrad i 2016.

Per dags dato påvirker oljen kjørekraften, som gir oss mulighet til å utnytte import for å dekke over manglende eller svake næringspolitiske mål.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg er enig med noe som helst av hva du sier.

Det er også derfor jeg er uenig at Norge er selvforsynt. Så snart du kompanserer for import av næringsstoffer har Norge en selvforsyningsgrad på 43%. Dette er medregnet marine ressurser, hvor jordbruk gir 41% forsyningsgrad i 2016.

Per dags dato påvirker oljen kjørekraften, som gir oss mulighet til å utnytte import for å dekke over manglende eller svake næringspolitiske mål.

Det er forskjell på å kunne være selvforsynt, og å faktisk være det per dags dato. Det er vel ingen land som er selvforsynte i dag, eller har vært det på 100 år, og det er helt ok, så lenge vi er i stand til å overleve om konflikt oppstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er forskjell på å kunne være selvforsynt, og å faktisk være det per dags dato. Det er vel ingen land som er selvforsynte i dag, eller har vært det på 100 år, og det er helt ok, så lenge vi er i stand til å overleve om konflikt oppstår.

På hvilken måte kan Norge være selvforsynt med sukker, kaffe og kakao?

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å kunne være selvforsynt, og å faktisk være det per dags dato. Det er vel ingen land som er selvforsynte i dag, eller har vært det på 100 år, og det er helt ok, så lenge vi er i stand til å overleve om konflikt oppstår.

Alle nettoeksportører er per dags dato selvforsynte.

Og det er jo tross alt fort gjort å finne ut:

https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/show/all/1201/2016/

https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/show/all/1001/2016/

 

Dog, selvforsyning er en ting. Økonomisk uavhengighet er noe helt annet, og land som importerer teknologi vil aldri være økonomisk uavhengig.

Og det er kanskje økonomien du tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...